KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, April 30, 2009

Jangan beri peluang musuh pecah-belahkan PAS menjelang muktamar Jun ini! - Pak Shukor Harun


MENJELANG Muktamar Tahunan PAS Ke-55 di Shah Alam awal Jun ini saya sudah terdengar dan terbaca tulisan dan kenyataan di pelbagai media dan blog dari sesetengah pihak yang sama sekali tidak membantu memperkukuuh PAS mendepani politik baru Malaysia, tulis Shukor Haron atau Pak Shukor pada akhbar Harakah.

Tulisan dan ulasan itu, antara lain, memberi gambaran seolah-olah di dalam PAS ini ada beberapa kelompok dan golongan - Erdogan dan Ulama, Pro Praksi Umno dan sebaliknya. Ada pula tulisan dan blog memperbodoh dan memperlekeh golongan yang lain, mencetuskan prejudis yang sama sekali tidak perlu.

Ada pula yang mati-matian hendak mempertahankan golongannya, tidak kira golongannya itu berdiri di pihak yang benar atau sebaliknya, tidak kurang menyindir dan merendah-rendahkan sesetengah pemimpin yang ‘tidak sehaluan dengan’nya.

Entah dari mana datangnya elemen yang mencetuskan sikap buruk ini, namun yang pasti semua sikap buruk ini sewajarnya di’bersihkan’ supaya tidak menjadi virus yang merosakkan parti yang sedang berkembang, terbuka, dihormati oleh kawan dan lawan, berwibawa dan bersih.

Selama ini saya sangat keberatan untuk menyentuh isu ini dalam tulisan saya atas sebab, antara lain, untuk tidak ikut serta dalam perdebatan yang buruk ini, juga untuk tidak mencederakan jamaah kerana ia bertentangan dengan akhlak Islam.

Namun tulisan dan kenyataan yang bertaburan di dalam pelbagai media dan blog sejak-sejak akhir-akhir ini muncul seperti tidak terkawal lagi, lebih-lebih lagi menjelang Muktamar awal Jun ini maka saya terpaksa menyentuh isu ini dalam tulisan kali ini dengan harapan masing-masing menginsafi diri.

Saya tidak tahu di mana telah dihumbankan akhlak Islam dan akhlak berjamaah yang ditekankan di dalam tarbiyah selama ini. Kalau mereka yang terlibat ini mahu mengekalkan akhlak Islam dan akhlak berjamaah, kenyataan dan tulisan liar seperti ini tidak akan berlaku.

Sebagai pendukung jamaah, kita mengasihi dan mendukung fikrah semua pemimpin - sama ada di kalangan Tuan Guru, ustaz, mahupun golongan profesional dan veteran. Tidak ada pilih memilih dalam meletakkan sokongan dan kepatuhan kepada mereka, justru kerana semuanya telah memberikan sumbangan yang demikian besar kepada perjuangan PAS selama ini.

Ini hasil tarbiyah berterusan yang diterima oleh orang seperti saya dan kawan-kawan sejak suku abad lalu, iaitu sejak PAS di bawah kepimpinan ulama. Sebab itu di zaman PAS susah dan miskin dulu amalan dan nilai ini begitu kukuh.

Ini bukan bermakna PAS di zaman kini, yang telah mencapai kemenangan demi kemenangan, maka kepatuhan dan kasih sayang ahli PAS kepada pemimpin berkurangan. Saya percaya pendukung PAS hingga kini, tetap mematuhi dan memberikan kasih sayang kepada semua pemimpin tanpa pilih memilih.

Itu sebabnya saya amat sedih dan kesal, entah mengapa dengan tiba-tiba, muncul elemen yang tidak sihat, yang cuba memecah belahkan pimpinan dan jamaah, merenggangkan hubungan sesama pemimpin. Apakah sebenarnya agenda mereka? Mahu melihatkan perpecahan di dalam PAS. Kalau ini niat mereka, saya yakin tidak akan berjaya. Walau apapun hendak dikatakan, Allah .w.t. memelihara PAS sebagai sebuah jamaah Islam.

Saya pasti hubungan antara sesama pemimpin dengan pemimpin yang lain tetap erat dan mesra. Dan elemen tidak sihat seperti yang saya sebutkan tadi tidak akan dapat mempengaruhi para pemimpin kita. Mereka tetap bekerja sebagai satu pasukan kerana semuanya berada di dalam orbit Ialam.

Adapun pemilihan pucuk pimpinan di dalam Muktamar akan datang ini adalah proses biasa, menyempurnakan amalan demokrasi dalam PAS. Kalah dan menang adalah perkara biasa. Semua pendukung masih boleh memberikan khidmat di dalam pelbagai sudut di dalam jamaah.

Kiranya ada individu ulama yang tidak dipilih oleh perwakilan, tidak bermakna perwakilan menentang entiti atau kepimpinan ulama. Keunggulan kepimpinan ulama sama sekali tidak tercabar bila-bila pun.

Demikian juga jika ada individu profesional atau veteran yang tidak terpilih, bukan bermakna perwakilan menentang golongan profesional dan melupakan jasa para veteran. Sama sekali tidak, justru kerana ada cir-ciri, kretaria, persepsi dan imej yang menjadi perhitungan perwakilan.

Saya percaya tidak berlaku kempen pengaruh mempengaruhi di dalam proses pemilihan, bagaimanapun ‘gamat’nya pemilihan PAS itu, seperti yang digambarkan oleh pihak media tertentu. Jauh sekali apa yang dipanggil ‘sogokan’. PAS bukan sebuah parti sekular yang tidak ada rasa tanggungjawab agama, dosa dan pahala. Setiap perjuangan PAS bermatlamatkan untuk mencapai keredaan Allah s.w.t. Itu klaimiknya.

Muktamar Tahunan PAS di Shah Alam ini berlansung di tengah-tengah kemenangan demi kemenangan, pujian demi pujian, pengakuan demi pengakuan dari semua pihak – Islam dan bukan Islam - bahawa PAS berwibawa, padu dan kuat, cemerlang dan bersinar, boleh dipercayai, terbuka untuk semua, adil, saksama dan berimej kontemporeri. Peluang seperti ini tidak semua masa kita perolehi.

Oleh itu, sewajarnyalah Muktamar ini menghantar isyarat jelas dan betul kepada seluruh rakyat bahawa ia serius mendepani daimensi politik baru Malaysia yang berasaskan keadilan, demokrasi, ketelusan dan kasih sayang kepada semua rakyat.

Ini pemikiran besar yang sewajarnya mendominasi perbincangan di Muktamar tersebut, bukan hal-hal yang remeh temeh, sekitar isu yang boleh diselesaikan menerusi perundingan di pelbagai peringkat parti dan sahabat kita di dalam Pakatan Rakyat.

Tidak syak lagi, pemikiran dan idea besar sangat perlu dicetuskan di dalam Muktamar ini menerusi perbahasan Ucapan Dasar para perwakilan dan perbahasan Usul serta ucapan penggulungan sudah tentu diikuti oleh banyak pihak – di dalam dan luar negara. Ini peluang yang sangat besar dan bermakna, yang sewajarnya direbut, iaitu dengan Muktamar ini meyerlahkan imej, persepsi dan watak PAS yang sedang muncul di pintu gerbang politik baru Malaysia.

Itulah sebabnya saya katakan di awal tulsian ini bahawa pemikiran buruk yang nilainya hanya seperti sampah sarap di tepi jalan, sewajarnya di’bersihkan’ supaya tidak menjadi virus yang merosakkan parti yang sedang berkembang dan dihormati oleh kawan dan lawan.

Mari kita bermuktamar dengan jiwa bersih, berlapang dada, terbuka, mematuhi akhlak Islam dalam semua keadaan. Sesungguhnya masyarakat sedang menyaksi dan mentafsirkan semua apa yang kita fikir dan lakukan.

3 ulasan:

musafirlalu berkata...

bila dah ada kuasa sikit dah mula tunjuk lagak

musafirlalu berkata...

Saya dah tahu apa nak jadi dengan Pas sekarang ini.Kenapalah kecoh sangat dengan wujudnya kumpulan-kumpulan tertentu didalam Pas.Kita dah lama dah berpolitik,takkan tahu selok-belok permainan musuh-musuh politik Pas yang semakin lemah ni.Macam-macam nama dia orang bagi,yang tu pro ulamak,yang ni pro pro erdogan,yang sana pro TGNA,yang sini pro TGHH....Apa semua ni.Jangan diikutkan sangat mainan politik musuh.Kita kena ingat banyak-banyak Allah yang telah memberi kita sedikit kemenangan dalam PR12 ituhanya sebagai satu ujian aje.Allah nak tengok kita ni bersyukur ataupun tidak,ini tidak...bila dah dapat sikit kuasa dah perangai nak sama dengan Umno.Tengoklah apa yang berlaku di dun penanti,pemuda P.Pinang dah jadi tamak.Kalau kerusi itu milik PKR,biarlah calon PKR yang bertanding.Selama ni bila kerusi Pas kosong,PKR maupun DAP tidak ada buat tuntutan pun untuk meletakkan calon mereka,inilah yang dipanggil semangat setiakawan.Pemuda P.Pinang mesti ingat tanpa sokongan sahabat-sahabat kita dalam pakatan Pas tak dapat kemenangan yang kita dapat sekarang ini.Minta tolong sedarlah sikit jangan jadi macam Umno,bila dah dapat kuasa semua mahu dibolotnya jawatan.Sekarang dah rasa betul-betul kuat ke,sampai kerusi orang pun nak direbutkan.Kalu macam nilah perangai baik masuk Umno lagi bagus daripada cuba memecah belah akan perpaduan yang telah dipersetujui.Ni pulak tentang pemilihan parti yang akan datang.Bagi saya dalam Pas tidak ada berpuak-puak,yang berpuak-puak ni hanya dalam Umno je ada dalam parti Pas tak ada.Macam manalah nak kukuh parti kalau kena jolok sikit dah mula melatah.Itu semua adalah propaganda daripada musuh-musuh kita belaka.Yang kita terikut-ikut sangat ni kenapa....dah rasa besar kepala ke.Dulu kecoh dengan IRC sampai terpaksa Ust.Harun Taib campak keluar sebelum Pas dihuru-harakan.Rasa-rasa sekarang ni kita dah terlalu kuat sangat ke,sampai ada ura-ura nak dibuangnya TGHH.Kita mesti ingat bahawa era beliau bersama-sama dengan TGNA,UST.Fadhil Noor,TG Yusuf Rawa,Dr.Harun Taib dan ramai lagi ulama-ulama muda di era 80'an Pas telah berdiri dilandasan yang betul setelah cubaan memsekular Pas dapat digagalkan oleh pemimpin-pemimpin ini.Inikah balasan yang kita berikan terhadap mereka yang banyak berjasa dalam memperbaiki akidah kita semua yang cuba disesatkan oleh Umno.......Cermin lah muka dulu sebelum mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang lansung tidak berfaedah itu.....Renung-renungkanlah.....Wahai ahli Pas yang mengaku sebagai perjuang dan pembela Islam.

Kader Baboo berkata...

Musafair lalu...

Sedap cakap. Yang PKR rebut kerusi PAS tu hag taktau atau buat-buat taktau?

Berapa banyak yang PAS korban atau terkorban bagi kat PKR kerusi. Hang diam jer. Tak kata PKR sombong atau angkuh.

Kalau kuat jentera atau cadangan di satu-satu Dun takpa juga, berbaloi. Ni baukpun takda. Harapkan pengaruh Anwar jer untuk letak calon. Yang buat kerja orang PAS.

Sedap-sedap hang kata, orang PAS nak bolot jawatan, nak rebut kerusi. Sejarah ini bukan baru semalam. Dah berdekad PAS berjuang sewaktu Anwar menikam PAS, mengherdik PAS... inilah PAS yang menyelamatkan dia dari godaman Mahathir dan Umno.

Apa jawatan yang PAS dapat di P Pinang? Tolong habaq mai?