KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Jun 01, 2012

Kenapa Musa perlu curi sampel darah dari HKL dan lakukan ujian DNA?


Mantan Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (CID) Kuala Lumpur, Mat Zain Ibrahim membidas kenyataan mantan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkaitan kes "Liwat I" yang dikaitkan dengan Ketua Pembangkang. Mat Zain menyifatkan perkara itu sebagai perkara tambahan yang baru sahaja difikirkan (afterthought), lapor Blog Anwar Ibrahim.

Beliau yang juga pegawai penyiasat dalam kes mata lebam Anwar pada 1998 menegaskan, Musa sepatutnya merujuk beberapa kenyataan berkaitan. Ia antaranya, kenyataannya dalam perbicaraan itu, kenyataannya kepada Ketua Pasukan Penyiasat CID Kuala Lumpur, dakwaan Musa sendiri terhadap Anwar dan kenyataan yang diberikan Mohd Rodwan Yusof.

Menurutnya, sampel darah untuk ujian HIV itu diambil doktor pakar Hospital Kuala Lumpur pada 28 September 1998 sewaktu Anwar ditahan polis dan beliau sendiri memberi kebenaran untuk itu. Menurut Mat Zain, sampel itu diambil dan diberi berdasarkan prosedur. Namun, sampel yang sama diambil tanpa kebenaran doktor pada 15 Oktober 1998 untuk ujian DNA.

"Doktor menegaskan sampel darah untuk ujian HIV itu tidak sesuai untuk ujian DNA kerana prosedur untuk sampel DNA perlu mematuhi beberapa protokol. Apabila Musa mengaku menggunakan darah itu untuk ujian DNA ke atas tilam, ia secara tak langsung bermakna beliau mengakui tidak mempunyai bukti kukuh sewaktu beliau memberi penerangan kepada Perdana Menteri pada masa itu Tun Dr Mahathir Mohamad. "Jika tidak, kenapa Musa perlu curi sampel darah itu dari HKL dan melakukan ujian DNA ke atas tilam jika siasatannya lengkap sewaktu bertemu Mahathir," soal Mat Zain.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I've been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog posts in this sort of house . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this information So i'm satisfied to exhibit that I
have an incredibly good uncanny feeling I found out just what I needed.

I most definitely will make sure to do not overlook this website and provides
it a glance on a constant basis.

Here is my weblog online graduate certificate programs