KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 24, 2009

Langkah sumbang media BN di Manek Urai - Dato' Wan Abdul Rahim

MUQADDIMAH: Propaganda media jajahan Umno dan BN khususnya dalam isu kerajaan perpaduan telah menyebabkan ramai orang politik yang melatah dan melompat. Lenggok berita dan gaya laporan, bukan sahaja memukau pembaca malah upaya memecahbelahkan keutuhan Pakatan Rakyat. Bagaimanapun isu itu tidak tembus mempengaruhi pengundi di Manek Urai yang lebih menumpukan kepada kerja-kerja mencari rezeki semata-mata.
Penasihat Jentera Operasi Pilihan Raya Kecil Manek Urai, Dato' Wan Rahim Wan Abdullah mengakui propaganda media tidak sampai kepada pengundi dan rakyat akar umbi di sana. Ikuti temubual SALMIYAH HARUN bersama beliau yang juga Ahli Parlimen Kota Bharu.

Sejauhmana mainan media yang mahu memecahbelahkan ahli dan penyokong PAS dengan isu kerajaan perpaduan mempengaruhi pengundi Manek Urai?

Pengundi di Manek Urai tidak membaca suratkhbar. Propaganda media tidak berjaya mempengaruhi pengundi dan penyokong PAS di Manek Urai. Memandangkan mereka di kalangan pekebun kecil, dan kerja kampung, mereka tidak ada masa membaca suratkhbar.
Jadi kita bernasib baiklah. Propaganda media perdana tidak sampai kepada pengundi dan rakyat akar umbi. Manek Urai dikira terselamat daripada isu yang sedang heboh dimainkan oleh media arus perdana.

Terkini, kalau Dato' boleh jelaskan berdasarkan pemerhatian, macam mana gerak kerja Umno di Manek Urai?

Umno masih tercari-cari tapak di Manek Urai. Ini kerana mereka sedang menghadapi masalah pertikaian calon. Apa yang Umno cuba buat misalnya beberapa hari lalu, Menteri Kemajuan Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Dato' Syafie Apdal dengan Menteri Pertanian, Dato' Mustapa Mohamed turun di Sungai Sok, Chuchuh Putri, Peria dalam Manek Urai. Apa yang didapati orang yang sama yang mengikuti (membontoti) mereka.
Agak ramailah orang yang hadir tetapi saya dimaklumkan orang tempatan hanya lapan orang tetapi mereka yang ramai itu adalah di kalangan ahli rombongan mereka. Cara mereka buat itu baguslah, menampakkan suasana orang ramai semasa pimpinan turun melawat biarpun orang yang sama.

Pemuda BN ada menuduh PAS Kelantan membuat pendekatan politik samseng dalam ceramah dan mengapi-apikan sehingga menimbulkan suasana provokasi. Bagaimana dakwaan ini Dato'?

Kalau BN kata kita samseng, kita tidak boleh cakap apalah. Cumanya PAS Kelantan memang bersungguh-sungguh mempertahankan kerusi Dun Manek Urai dan akan lawan Umno sampai mati. Bukan bergaduh.
Tetapi makna kita berlawan ini, kita lawan sampai mati yang mana sampai akhir hayat kita lawan Umno. Sama ada dia mati atau kita mati. Bukan sehingga bunuh membunuh. Saya menggerakkan jentera dan berpesan kepada ahli, kita lawan sampai mati.
Kalau Umno mentafsirkan ia satu pergaduhan fizikal ianya tidak kenalah. Kita hendak menerangkan satu sikap perjuangan di kalangan pemuda PAS bahawa sampai mati kita akan tetap lawan Umno. Jadi kita harap Umno pun hendak lawan PAS sampai dia mati jugalah. Jadi kita tidak mahu Umno itu menjadi kawan kita. Kita nak lawan dia.

Sehingga kini bagaimana sikap pengundi atas pagar, apakah tanpa undi mereka akan menjejaskan majoriti yang diperolehi PAS?

Pengundi atas pagar di Manek Urai tidak ramai. Lebih kurang 20 peratus. Ini satu kawasan kubu kuat PAS. Allahyarham Pak Su Weil (Bekas Adun Manek Urai) sudah lima penggal menjadi wakil rakyat di sini.
Kini jentera parti sudah berkampung di Manek Urai. Semua PAS kawasan di Kelantan yang membantu sembilan peti undi ini sedang berkampung dan menjalankan kerja-kerja pilihan raya. Masing-masing sewa rumah di sini, baik Dewan Pemuda, Muslimat dan Ulama berkampung bersama jentera peti undi. Kita berkubulah bagi mempertahankan undi yang sedia ada itu. Jentera parti bagi negeri-negeri akan hadir tetapi belum sepenuhnya lagi datang.

Bagaimana pula dengan dakwaan mengatakan ada jentera pilihan raya PAS dari beberapa buah negeri dihalang turun ke Manek Urai, memadai petugas dari Kelantan sahaja?

Negeri-negeri sudah ada pengagihan jentera pilihan raya. Cuma mereka belum sampai lagi. Pada 13 Jun lalu jentera setiap negeri sudah hadir di Kelantan untuk menerima taklimat daripada jentera pilihan raya parti negeri.
Ada di kalangan mereka menetapkan tarikh masing-masing untuk turun ke Manek Urai. Sebabnya kita kena faham ini satu pilihan raya yang tempoh masanya agak panjang. Apabila Pak Su Weil meninggal pada 22 Mei 2009, mengikut peraturan pilihan raya kena diadakan dalam tempoh 60 hari. Tempoh tamat pada 22 Julai dan SPR membuat pilihan raya pada 14 Julai bermakna seminggu sahaja lagi hendak tamat tempoh.
Tidak pernah lagi SPR buat macam ini. Kita tidak menggesa jentera negeri untuk datang awal sampai akhir ianya terlalu lama. Jadi mungkin jentera negeri akan hadir kemudian sikitlah, memandangkan jentera parti Kelantan sudah berkampung.
PAS Kelantan tidak pernah halang sesiapa datang untuk membantu. Dakwaan itu tidak benar dan mungkin ia propaganda Umno untuk mengalahkan PAS dengan memecahbelahkan jentara pilihan raya kita.

Bagaimana dengan pengundi yang menetap di luar Manek Urai atau luar Kelantan, apakah PAS sudah ada strategi untuk membawa mereka balik mengundi pada 14 Julai nanti?

Itu kita sudah uruskan bagi jentera di peringkat peti undi dan peringkat Dun malah mereka ini sentiasa dihubungi sama ada melalui surat atau penggilan telefon. Kita akan mengadakan satu perjumpaan dengan pengundi luar di Kuala Lumpur dalam masa terdekat ini, bahkan tambang menambang itu akan diuruskan oleh jawatankuasa pengundi luar.
Kita mengharapkan SPR betul-betul menekankan kepada majikan termasuk kementerian Pelajaran agar mewajibkan majikan memberi cuti kepada pengundi ini. Isunya SPR sendiri yang mengundang masalah apabila badan itu sengaja membuat hari mengundi pada hari bekerja (Selasa). Jadi kita betul-betul mengharapkan SPR memberi arahan kepada majikan bagi memberikan cuti satu hari.

Pada padangan Dato' mengapa pengundi luar ini perlu balik pada hari mengundi walaupun ada yang beranggapan menang atau kalah di Manek Urai ianya tidak begitu penting?

Kita sebagai orang Kelantan misalnya di Manek Urai, rakyat kenalah buktikan bagaimana tanggungjawab kita sebagai pengundi walaupun ada sedikit kesusahan kena mengambil cuti. Saya tidak nafikan budaya orang Kelantan ada dua hari yang mustahak dalam setahun iaitu Hari Raya dan hari pilihan raya. Jadi mereka yang betul-betul anak Kelantan pastinya mereka tidak akan 'miss'.

Apakah PAS sudah bertemu dengan calon yang sesuai untuk kerusi yang ditinggalkan oleh Pak Su Weil ini?

Isyallah seminggu lagi Tuan Guru Nik Aziz akan mengisytiharkan calon bersama-sama dengan pimpinan Pakatan Rakyat di Manek Urai. Majlis ini akan diadakan berdekatan rumah Pak Su Weil.
Apakah calon yang akan dikemukakan itu mempunyai ciri-ciri yang sama dengan Pak Su Weil?

Nak cari pimpinan seperti Pak Su Weil ini sudah tentulah sukar, tidak ada. Dia (Allahyarham) ni... satu-satunya individu yang sukar diganti, dan tidak ada yang boleh menandingi Allahyarham. Satu pun tidak ada.
Hendak mencari pemimpin macam Allahyarham ini sudah tidak ada bukan sahaja di Manek Urai bahkan di dalam PAS. Allahyarham ini sungguh istimewa. Kalau ada rakyatnya mengadu misalnya "Pak Su ada harimau di belakang rumah saya". Pak Su Wel akan pergi sendiri sambil membawa senapang untuk tembak harimau.
Dia akan mengambil berat setiap masalah rakyatnya di Manek Urai. Ada perkara yang saya tidak pernah beritahu sesiapa, menurut Adun Dabong yang rapat dengan keluarga Allahyarham ini, selepas dua tiga hari Pak Su Weil meninggal apabila beliau menyemak semula geran tanah Pak Su Wel ini hanya ada dua geran sahaja sedangkan tanah Allahyarham ini banyak.
Tanah tapak rumah, tanah tapak markas PAS, tanah kebun, rupa-rupanya geran tanah ini berada di mahkamah kerana membuat jaminan untuk rakyatnya yang menghadapi masalah. Ini satu pengorbanan Allahyarham yang cukup terharu. Beliau sanggup guna geran tanah untuk selesai masalah rakyat.

Nampaknya media jajahan BN memainkan isu kononnya PAS tidak menaikkan poster Presidennya, Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Manek Urai. Sebaliknya hanya menaikkan poster MB Kelantan sahaja. Boleh jelaskan sikit?

Di Manek Urai ni terutama di Kelantan, poster Tok Guru Nik Aziz ni mempunyai 'comercial value' yang tinggi. Mereka yang biasa dengan pengendalian pilihan raya di Kelantan, mengakui inilah cara untuk menarik undi.
Saya adalah di antara yang bernasib baik terlibat dalam hal ini sejak pilihan raya tahun 1982. Pada masa itu, kita sebagai pemuda mencetak gambar Tok Guru Nik Aziz yang mengenakan serban di atas bahu. Apa yang berlaku misalnya satu imam di Masjid Mukim Manek Urai berkata "tengok (lihat) gambar Tok Guru Nik Aziz ni dapat pahala".
Kalau kita perhatikan betul-betul Tok Guru Nik Aziz ni bukan sahaja mendengar kuliah dia dapat pahala tetapi tengok muka dia pun dapat pahala. Inilah membuatkan poster Tok Guru ini mempunyai nilai komersil yang tinggi dari rakyat.
Jadi gambar Tok Guru Nik Aziz sahaja yang ada nilai untuk tarik pengundi di sini. Dalam hal ini kita hanya menilai dari sudut nilai komersil sebagai cara menarik pengundi di Manek Urai. Kita betul-betul eksploit gambar Tok Guru untuk pancing undi.
Tidak timbul kononnya poster Tok Guru Haji Hadi Awang diketepikan. Itu hanya mainan media Bn untuk runtuhkan kita.

Apa pandangan Dato', kononnya dikatakan terdapat sekatan terhadap petugas-petugas PAS dari luar Kelantan untuk bertugas di Manek Urai?

Dakwaan itu tidak benar. Oleh kerana saya sendiri selaku mewakili perwakilan negeri Kelantan di dalam mambahaskan ucapan dasar Presiden telah membuat jemputan secara terbuka kepada semua PAS negeri-negeri hadir mengikut susunan yang telah pun ditetapkan dan kami telah pun meyewa rumah-rumah untuk menempatkan petugas-petugas luar seluruh negara dan sewaan rumah dibiayai oleh PAS kawasan dari Kelantan.
Kami juga menyediakan makan minum yang juga dibiayai oleh PAS Kelantan. Saya yang buat jemputan di sini dan saya hendak mengulangi jemputan kepada semua ahli PAS agar dapat turun ke Manek Urai. Beberapa jentera negeri sudah ada misalnya dari Pulau Pinang. Bagaimanapun, rumah yang kami sewakan tidak mencukupi, akhirnya kami tambah beberapa rumah sewa lagi.

Benarkah terdapat halangan terhadap pimpinan yang pro kerajaan perpaduan berkempen di Manek Urai? Maaf Dato' kerana bertanyakan soalan ini tetapi ada kedengaran desas-desus ini...

Kita sendiri di Dun Manek Urai tidak tahu siapa yang sokong, siapa yang pro, siapa yang anti... tidak tahu! Sebab perkara ini hanya di kalangan pimpinan, jadi macam mana kita nak sedar sedangkan kita tidak tahu. Rakyat tidak tahu.
Semua di alu-alukan hadir ke Manek Urai. Cumanya di sini rakyatnya terlalu 'localize', kawasan pedalaman. Petrol station ada satu, pejabat pos tak ada langsung. Rakyat di sini agak tidak terdedah kepada suasana yang lebih mencabar.
Kita kena berhati-hati untuk tidak mengocakkan suasana itu. Maknanya kita lebih banyak gunakan tenaga tempatan dan gunakan pergerakan kempen rumah ke rumah dan juga kena kita banyak gunakan ceramah kelompok.
Jadi ceramah besar ialah yang melibatkan Menteri Besar Kelantan, sebelum pencalonan ada dua dan selepas itu pun ada dua lagi ceramah besar. Ceramah secara menyeluruh memang tidak berlaku. Saya sekali lagi menafikan bahawa ada sekatan seperti yang saudari maksudkan itu. Kita tegaskan sesiapa sahaja di kalangan pimpinan PAS atau Pakatan Rakyat boleh masuk dan berkempen di Manek Urai.

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

When someone writes an paragraph he/she maintains the idea
of a user in his/her mind that how a user can know it.
Thus that's why this piece of writing is perfect. Thanks!

Take a look at my web-site - http://books.zkoss.org/index.php?title=User:Kelley066
Also see my site :: Damenschuhe Online bestellen

Tanpa Nama berkata...

Hello to all, how is all, I think every one is getting more from this web site, and your views are
fastidious in support of new viewers.

Also visit my webpage http://ldtp.freedesktop.org/wiki/TLisa

Tanpa Nama berkata...

Hello There. I discovered your blog using msn.
That is an extremely well written article.

I'll make sure to bookmark it and come back to learn more of your helpful info. Thank you for the post. I will definitely return.

Also visit my weblog How to get a home Loan With bad credit history

Tanpa Nama berkata...

This article gives clear idea in favor of the new people of blogging, that actually how to do blogging and site-building.


Feel free to visit my webpage: http://gt-tommi.badiane.info/wiki/PatrickHnm
my page - krankenversicherungen im Test

Tanpa Nama berkata...

It's awesome for me to have a site, which is useful for my knowledge. thanks admin

my web blog - wechsel gesetzliche krankenversicherung in private krankenversicherung
my site :: best hosting 2012

Tanpa Nama berkata...

It's remarkable for me to have a site, which is valuable designed for my knowledge. thanks admin

My web blog - utente:Marilouzhc - wikicreso

Tanpa Nama berkata...

It's a pity you don't have a donate button! I'd definitely donate to this fantastic blog! I suppose for now i'll
settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
I look forward to brand new updates and will talk about this blog
with my Facebook group. Chat soon!

Here is my webpage ... simply click the next internet page

Tanpa Nama berkata...

It's remarkable designed for me to have a site, which is helpful in favor of my knowledge. thanks admin

Feel free to surf to my homepage Click The Following Web Page

Tanpa Nama berkata...

It's amazing designed for me to have a web page, which is useful designed for my knowledge. thanks admin

my website student loan consolidation loans

Tanpa Nama berkata...

I am regular reader, how are you everybody?
This post posted at this web site is genuinely good.

Here is my homepage - how much should i weigh calculator

Tanpa Nama berkata...

Hello friends, nice article and nice arguments commented here, I am truly enjoying by these.


Here is my web page; How To get a mortgage loan with bad credit