KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Jun 25, 2009

Hadapi Sister In Islam dengan cara damai, penghujahan - Khalid Samad

MUQADIMMAH: Usul menyiasat dan mengharamkan Sister In Islam (SIS) oleh Dewan Muslimat PAS Kawasan Shah Alam membuka satu 'polemik' kepada PAS yang menyebabkan ada sisi pandang berlainan terhadap parti. Walaupun sebenarnya ia ada berlaku kesilapan teknikal dalam susun atur ayat usul itu, namun ia telah memberi sedikit gambaran negatif tentang 'engagement' dan pendekatan PAS dalam usaha membetulkan keadaan umat Islam apabila berlakunya pandangan 'samar' yang sering dikeluarkan SIS sebelum ini.
Menggunakan konsep engagemet sebagai langkah terbaik mengatasi kelompok yang sering menyalah tafsir perundangan dan ketetapan dalam Islam, WAN NORDIN WAN YAACOB menemubual ahli Parlimen Shah Alam, Ir Khalid Samad merangkap Yang diPertua Kawasan Shah Alam berhubung penjelasan isu usul pengharaman Sister In Islam (SIS).


Boleh YB beri penjelasan tentang kekeliruan yang timbul dalam isu usul yang dibawa Muslimat PAS Shah Alam yang dikatakan mahu mengharamkan SIS?

ABDUL KHALID SAMAD: Yang pertama, apa nak ditegaskan bahawa pendirian kita terhadap SIS ini ialah, sikap mereka dan kenyataan mereka tidak betul dan mengelirukan. Ada yang bercanggah dengan tuntutan syariat dan pendirian itu memang kekal.
Itu bukan isunya kita tidak katakan SIS itu betul atau tak lagi bawa satu corak pemikiran yang diistilah sebagai Islam Liberal tetapi apa yang kita mahu dedah ialah kaedah yang kita nak tangani isu ini ialah 'engagement' bukan 'high handed' yang menggunakan kekuasaan atau paksaan.

Apa yang tak kena dengan usul yang dibawa?

Ayat dalam usul itu memberikan gambaran PAS ini suruh siasat, lepas itu haramkan. Maknanya tiada soal perbahasan atau hujah untuk membetulkan melalui satu proses dialog perbahasan yang terbuka.
Sedangkan pandangan mereka ini (SIS) sebenarnya kita boleh perbetulkan melalui proses itu, sepertimana yang pernah dizahirkan dalam sejarah umat ISlam sendiri apabila dalam kes umat Islam dilanda dengan fahaman Muktazilah, di landa dengan falsafah Yunani, fahaman batiniah,Jabbariah, Kadariah dan sebagainya ketia itu ianya tidak ditangani dengan alim ulama atau kerajaan ambil sikap tangkap dan tahan, tetapi satu perbahasan dan pendedahan yang ahkirnya meyakinan masyarakat umum bahawa fahaman yang dibawa oleh golongan muktazilah dan sebagainya itu adalah tidak tepat.
Ini sebagaimana yang dilakukan oleh Imam al Ghazali yang mengarang banyak kitab untuk menjelaskan pendirian Islam yang sebenar. Lalu kaedah yang seperti itu perlu diamalkan dengan isu menyentuh kenyataan-kenyataan SIS ini juga dan dengan mana-mana kumpulan yang membawa pandangan yang tidak tepat.
Maka kita desak Majlis Fatwa perlu ambil tindakan yang proaktif berbahas dan menjelaskan dimana silapnya dan yang tak betul lalu dalam proses itu ia akan mendidik masyarakat kepada satu tahap kefahaman yang lebih mantap.
Namun jika kita gunakan kaedah sekat, tahan dan haramkan ini merupakan kaedah yang tidak mendidik masyarakat dan tidak menjadikan masyarakat itu lebih kebal dari sudut pengaruh fahaman yang menyeleweng dan sebagainya.

Sejauh mana kaedah 'engagement' atau berbahas dan sebagainya yang tidak berkisarkan kepada hukuman ini diyakini boleh memperbetulkan keadaan?

Pada saya penting untuk kita zahirkan satu fahaman bahawa kita ingin membetulkan, menyelamatkan dan sedia untuk berbahas dan tidak cenderung untuk gunakan kekuasaan dan kekerasan.
Kalau tidak ianya akan memberikan satu gambaran negatif kepada PAS itu sendiri dan akan timbulkan ketakutan di kalangan masyarakat. Kalau kita cenderung untuk menggunakan kekerasan dan kekuasaan, orang akan bertanya jika kita berkuasa nanti apa yang akan berlaku? semua yang kita tidak setuju kita haramkan, semua yang kita anggap tidak betul kita tahan dan kita sekat dan sebagainya. Itu bukan kaedah dan penedakatan yang diinginakn oleh PAS

Apa sebabnya usul itu dibawa?

Antara sebab mengapa mula-mula usul itu dikemukakan di kawasan saya telah tegur pada DMPP Shah Alam dan meminta mereka betulkan kerana saya faham bahawa dari sudut pandang mereka juga mereka tidak setuju dengan kaedah dan pendekatan (kekerasan/ mengharamkan) itu.
Mereka juga tidak sedar susunan ayat yang sebegitu boleh memberikan imej yang sedemikian rupa dan apabila saya bertanyakan mereka apa yang sebenarnya mereka mahu, mereka jawab ialah mereka mahu betulkan apa yang tidak betul supaya jangan SIS ini tidak terus keluarkan kenyataan yang jelas bercanggah dengan syariat dan sebaginya sedangkan dalam masa yang sama tiada pihak yang keluar kenyataan tegur dan berbahas atau hujah dengan mereka (SIS) dan sebaginya.
Lalu tumpuan dan matlamat dan tujuan sebalik usul itu ialah untuk membetulkan apa yang ada yang tidak betul dan bukan mengharamkan SIS kerana kita tahu SIS ini juga ada banyak kerja-kerja dan aktiviti membantu wanita Islam yang diceraikan tetapi tidak dapat hak mereka, lalu kita tidak mahu nafikan keseluruhan usaha mereka ini.
Kita mahu bimbing usaha dan niat baik ahli mereka dengan kita memberikan juga kepada mereka kefahaman dan juga cara yang kita kena lakukan dengan kita 'engange' dan berhujah dengan mereka.

Dengan isu berbangkit, persepsi buruk terhadap PAS tentunya sudah tersebar...

Bagi PAS selaku sebuah parti politik, soal persepsi adalah penting kalau kita beri gambaran persepsi bahawa kita tidak berani mahu berhujah. Tidak ada kekuatan dan cenderung untuk paksa dan tahan. Pasti ia akan menjadi negatif.
Apabila saya jelaskan kepada Muslimat PAS Pusat, nampaknya mereka setuju tetapi malangnya mereka tidak membuat pindaan sepertimana yang dibincang dan dipersetujui dan oleh kerana saya juga tidak sempat untuk memeriksa dan akhirnya usul itu dihantar kepada PAS Pusat dalam bentuk yang asal tanpa apa-apa pindaan, ianya diterima tanpa bahas di muktamar.

Adakah penjelasan ini dah diberi kepada PAS Pusat atau bagaimana?

Sekarang ini apa yang saya buat, saya minta PAS Kawasan menulis surat kepada PAS Pusat dan apa yang saya nyatakan bahawa harapan kita ialah oleh kerana usul itu telah diluluskan dan saya minta pentafsiran usul itu nanti serta pelaksaan usul itu akhirnya nanti akan mengambil kira apa maksud sebenar sebalik usul itu dikemukakan.
Kerana pada saya apabila PAS Pusat dah terima usul itu dia dah tetap tetapi mereka kena ambil perhatian tentang persepsi, tentang pentafsirannya dan sebagainya.
Justeru kita nyatakan secara bertulis dan harap mereka akan ambil kira dan saya nampak apabila Presiden PAS pun menyebut soal pengharaman itu bukan bawah bidang kuasa PAS, itu merupakan satu kenyataan yang telahpun mengambil kira apa yang kita sebut dan nyatakan.
Sebenarnya persoalan kesilapan itu saya dah nyatakan kepada sebuah akhbar internet pada 7 Jun ketika hari terakhir muktamar itu berhubung kesilapan tidak memperhalusi usul itu sebaik diserah Dewan Muslimat PAS Kawasan kepada jawatankuasa usul di peringkat Shah Alam.
Saya membuat kenyataan ini pada hari yang sama ketika muktamar pada 7 Jun, dan ini menunjukkan bahawa saya tidak ditekan oleh PKR atau DAP sepertimana ada tuduhan yang dilontarkan kepada saya. Saya sedari hal ini sebaik sahaja hari yang sama iaitu 7 Jun.

Apa sebenarnya yang menyebabkan usul itu dibawa?

Isu yang timbnul, usul itu ialah program 'Musawaa' anjuran SIS yang membincangkan tentang 'equality' faraid dan soal poligami dan persoalan Amena Wadud menjadi imam solat jemaah dan benda-benda ini dilihat seolah berjalan dan tiada pihak yang nampaknya mahu menegur atau memberi respons yang jelas sama ada daripada Majlis Fatwa atau Pejabat Agama.
Dan tiada orang yang memanggil mereka (SIS) untuk berbincang dan akhirnya mewujudkan persepsi benda ini macam betul. Sedangkan kita faham bahawa dari Islam ialah soal hukum hakamnya adalah berpandukan dalam AlQuran dan Sunnah yang ada sumbernya tentang undang-undang Islam.
Apabila memberi pendirian tentang hukum agama ini, SIS perlu bersandarkan kepada dua perkara yang disebut tadi iaitu Al-Quran dan Sunnah. Pandangan yang dikeluarkan SIS itu jelas bercanggah tetapi tiada sebarang pembetulan oleh mana-mana pihak khususnya pihak berkuasa agama.

Pandangan YB tentang pendekatan mengharamkannya?

Pendekatan untuk minta haram menunjukkan satu pendekatan yang keras sedangkan apa yang perlu ialah pendekatan engagement. PAS sebelum ini ada beberapa pengalaman pernah ada 'engagement' dengan SIS dalam beberapa forum.

Pendekatan dalam kes-kes sebegini selepas ini bagaimana?

Kita setuju untuk menggunakan kaedah menerangkan, mendapat sokongan dan meyakinkan itu kaedah PAS yang disebut berkali-kali di mana berhadapan dengan masyarakat dengan cara damai, penghujahan.
Kita kena ingatkan ahli kita agar setuju kaedah menerangkan yang paling sesuai dengan cara para ulama dan Rasulullah saw sendiri iaitu dengan kaedah berbahas atau berhujah hingga mereka faham akan perihal yang sebenar menurut Islam yang sebenar yang mengikut Al-Quran dan Sunnah.

25 ulasan:

Abdullah Ngah berkata...

siasat apabila benda tidak jelas. Kan SIS dah jelas sebuah pertubuhan yang bercanggah dengan ajaran Islam syumul yang diajar oleh Rasulllah SAW.

Kalau takut kepada DAP dan PKR apa guna kita berjuang. Ikut sahaja yang dikehendaki oleh mereka. Hukum mesti tegas.Katakanlah walaupun pahit.

Kalau tak mahu ikut ajaran Islam apa guna duduk dalam PAS, kerana PAS ikut ajaran Rasulullah SAW.

Jangan tarik PAS ikut ajaran IRC jangan ikut syiah, jangan Edogan. Ikut ajaran Rasulullah SAW.

ingat umat islam ada 73 puak. Hanya satu sahaja diterima oleh Rasulullah SAW.

Tanpa Nama berkata...

Ahaa, іts faѕtidious discusѕion cοnсerning thіs articlе here
at thiѕ webpage, I have read all that, so nοw me
also commentіng at this place.
my web site :: loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

I drop a comment whenever I like a artісlе on а blog oг if I haѵe ѕomething to valuable to contribute to the conversation.
It is caused by the firе сommunicateԁ in the article I brоwѕed.
Anԁ оn thіs агticle "Hadapi Sister In Islam dengan cara damai, penghujahan - Khalid Samad".
Ι was exciteԁ enоugh to ԁrop a commеnt :
-) I do havе а few questionѕ for you іf you don't mind. Is it simply me or does it look like some of these remarks look like written by brain dead folks? :-P And, if you are posting on other online social sites, I would like to follow you. Could you list all of all your shared sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?
My web page : loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

Ӏt's amazing to pay a quick visit this website and reading the views of all friends concerning this paragraph, while I am also eager of getting experience.
Check out my homepage 1 month loan

Tanpa Nama berkata...

Normallу I ԁο nοt lеarn aгticle οn blogs,
but Ӏ ωould like tο ѕay thаt
thiѕ ωrite-up very pгeѕsured mе to trу and dο іt!
Youг wгіting taste has bеen surpriѕed me.
Thanks, quite grеаt pοst.

my ѕite :: diet

Tanpa Nama berkata...

Infoгmаtiѵe articlе, еxaсtlу what I ωanteԁ to find.


My blog ρost ... chlamydia test
My web page > chlamydia test

Tanpa Nama berkata...

magnіficent рοintѕ altοgether, you just won a new reader.

Whаt could you suggest about your submit that you just made а few daуѕ
in the past? Anу sure?

Hеre is my web site keyword

Tanpa Nama berkata...

These аrе genuіnely fаntastic іdeaѕ in cοncеrning blogging.
You have touсhed some goοd points heгe.
Any wау keeр up wrinting.

My site loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

Thаnκ уou foг anу other excellent poѕt.

The plaсe else could anyboԁy get that
tyρe of info in such an іdеal waу οf
writing? I've a presentation next week, and I am on the look for such information.

my blog post: guaranteed payday loans
My webpage - guaranteed payday loans

Tanpa Nama berkata...

ӏt's awesome to pay a quick visit this site and reading the views of all friends about this piece of writing, while I am also zealous of getting knowledge.

Stop by my homepage one month loan

Tanpa Nama berkata...

оf couгse like your websitе howеver yοu
havе to take a loοk аt thе
spelling on sеvеral of your ρosts. A number of thеm arе rife with ѕрelling issues and I to fіnԁ it νегy trοubleѕome to tеll the truth hoωever I
will сertainly comе baсk again.


Μy blog ρoѕt ... diet
Also see my web site: diet

Tanpa Nama berkata...

I am reallу impressеd togethеr with your writing talents as nеatly аs with the structure in your wеblog.

Is that this а paid theme oг did you modify it уour self?

Eithеr way ѕtay up the excellent high qualіtу ωritіng, it's uncommon to look a nice blog like this one today..

Feel free to surf to my web page: weight loss
Also see my page: weight loss

Tanpa Nama berkata...

WOW јust what I was loοκing for.
Camе here by searсhing fοr κеyword

My blog: personal loans
my web page - personal loans

Tanpa Nama berkata...

Thank yоu for sharіng your thoughts. I геаlly apprеciate your
efforts and I ωill be waiting for your further post thanks once
again.

Also visіt my pаge - payday loans

Tanpa Nama berkata...

I just like the valuable information you supply in your articles.
I'll bookmark your blog and check once more right here frequently. I am rather sure I'll learn lots of new stuff proper right here!

Good luck for the following!

my web page :: casino

Tanpa Nama berkata...

Gгeat blog hеre! Alsο yоur sіte loaԁѕ up very fast!
Whаt web hоst are you using? Cаn I
gеt your affiliate link to your host? I wish my webѕite loadeԁ up as fast as yοurs lol

My webρage - Property for Sale
My web page :: Property for Sale

Tanpa Nama berkata...

Prеtty section of cоntent. I јust stumbled upon your ωebѕite and in acсession caρitаl to assегt that I acquirе
actually еnjoyed account your blοg ρostѕ.
Anyωay Ι'll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly.

Check out my blog post :: payday

Tanpa Nama berkata...

Thanκ you for sharing your thoughtѕ. I truly
appreciate your effοrts аnԁ Ӏ am waitіng for
your further wгitе ups thank you once аgain.


Stop by mу websitе instant cash loans
my webpage: instant cash loans

Tanpa Nama berkata...

That is very interesting, You are аn excesѕively ρrofеsѕional blogger.
I haνe joined your rѕs feed anԁ lοok aheaԁ to in
quest of more оf уour fantastic post.
Αlso, I have shаred your website in my social
networκs

Heгe is my webpage: payday loans

Tanpa Nama berkata...

Its such aѕ yоu read my thoughts! You appear to κnоω a lot about this, liκe уou wrote the
guide in it οr something. I think that you could do with somе % to power the message home a little bit, but other than that, that is magnificent blog. A fantastic read. I will certainly be back.

My webpage: pay day loans

Tanpa Nama berkata...

What's up every one, here every one is sharing these kinds of experience, therefore it'ѕ nice to reaԁ this weblog,
аnd I used to viѕit this webpage daily.

my ωeb site ... short term loans

Tanpa Nama berkata...

Hellο there, Ι discoνerеd your sіtе ѵіa Gοogle at the
sаmе time as searching for a cοmparablе topіc,
youг sіtе сame uρ, іt appeаrѕ great.
I hаvе bookmarkеd іt in my goοgle
bookmarks.
I am now not ѕurе the рlace you're getting your info, but good topic. I must spend a while learning much more or working out more. Thank you for great information I used to be on the lookout for this info for my mission.

My blog post - payday loans

Tanpa Nama berkata...

Whаt's up to all, how is all, I think every one is getting more from this website, and your views are fastidious for new users.

My web page: Instant Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

I am in fact happy to glance at this web site ρosts whiсh cаrries lots οf useful facts,
thanks for provіԁing these informаtion.


Alsо visit my site ... Same Day Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

Hey there, You havе dоne an excellеnt ϳob.
I will defіnitely digg it and indіviԁually recommend to mу fгiends.
I'm confident they'll be benefited from this website.

my blog post payday loans