KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Jun 25, 2009

Mampukah strategi Tok Pa di Jeli diaplikasi BN di lapangan Dun Manek Urai?

KUALA LUMPUR: Sebahagian besar dari kita masih ingat lirik sebuah lagu nyanyian Seninam Negara Tan Sri P. Ramlee berjudul ‘Apabila Mama Pakai Celana’ yang menyebabkan Papa naik bingung kerana sesuatu yang pelik telah berlaku dalam sebuah rumah tangga. Lirik lagu nyanyian P. Ramlee ini mempunyai persamaan dengan strategi politik yang digunakan oleh Umno untuk menawan Dun Manek Urai pada 14 Julai 2009 nanti.

Sebagamana Papa naik bingung apabila Mama pakai celana (seluar panjang), begitu juga dengan pengundi Manek Urai turut naik bingung apabila ada Pak Menteri yang sanggup menjadi rakyat biasa, tidur di rumah orang kampung, sembahyang bersama di surau-surau dan ada yang menoreh getah.

Pendekatan ini adalah terhasil dari pendekatan yang digunakan oleh Dato’ Mustapha Mohamad (atau panggilan manjanya Tok Pa) dan dengan menggunakan pendekatan ini Tok Pa dikatakan dapat bertahan begitu lama di Parlimen Jeli.


Beliau hanya kalah kepada calon PAS pada pilihan raya umum 1999. Apa yang perlu difahami ialah sungguhpun rakyat (pengundi) Kelantan secara luarannya nampak sederhana, namum mereka memiliki kebijaksanaan politik yang tinggi. Hujah-hujah politik yang dikemukakan oleh seorang pengundi biasa Kelantan di kedai-kedai kopi, besar kemungkinan dapat mengalahkan hujah-hujah seorang Professor Sains Politik yang berada di menara gading.

Mereka ketawa sinis terhadap gelagak Pak Menteri yang ingin jadi orang kampung untuk tujuan pilihan raya. Mereka sedar bahawa ini adalah sebuah lakonan politik; dan ini mempunyai backlash politiknya yang tersendiri yang merugikan Umno.

Perlu juga difahami hakikat bahawa kekuatan pendekatan orang kampung yang digunakan oleh Tok Pa bukanlah merupakan faktor kritikal yang memenangkan beliau tetapi yang memenangkan beliau ialah wujudnya beberapa kem tentera dalam parlimen Jeli yang memberi advantage kepada Tok Pa.

Dianggarkan undi pos dikalangan tentera adalah sekitar 3 ribu orang. Kehebatan sebenar Tok Pa boleh diukur apabila beliau menang parlimen Jeli tanpa sokongan pengundi pos. Berdasarkan data pilihan raya umum 2008, DUN Manek Urai hanya mempunyai 83 undi pos.

Manek Urai: Pasarana Sosio-politik

Manek Urai adalah salah satu dari empat DUN dalam parlimen Kuala Krai. Dalam konteks politik Kelantan ia dikenali sebagai salah satu pengkalan atau ‘lubuk’ PAS. Satu lagi pengkalan PAS yang selalu disebut-sebut ialah parlimen Pengkalan Chepa berhampiran Bandar Kota Bharu.

Untuk satu jangka masa yang agak lama parlimen Pengkalan Chepa adalah sinonim dengan nama Tuan Guru Nik Abd. Aziz, Menteri Besar Kelantan. Manek Urai pernah melalui 10 kali pilihan raya umum dan hanya kalah dua kali. Sekiranya tiga pilihan raya umum terakhir diambil kira, prestasi PAS di Dun Manek Urai masih mantap.

Pada pilihan raya umum 1999, disebabkan faktor Anwar dan perpecahan Umno, PAS menang besar di DUN Manek Urai. Pada pilihan raya umum 2004 disebabkan faktor-faktor seperti Pak Lah sebagai Perdana Menteri baru dengan imej ‘Mr.Clean’ dan mempunyai latarbelakang agama, pimpinan baru Umno Kuala Krai dan calon baru yang dikemukakan oleh PAS maka natijahnya PAS mengalami kekalahan tipis iaitu sekitar 53 undi.

PAS merampas kembali Dun Manek Urai pada pilihan raya umum 2008 dengan kemenangan yang agak selesa. Antara faktor-faktor yang membawa kepada kemenangan PAS ialah calon lama iaitu Allahyarham Hj Ismail Yaacob bertanding semula, janji-janji Umno yang tidak dikotakan dan kempen melampau Umno. Berdasarkan huraian di atas, sekiranya PAS meletakkan calon tempatan yang mesra rakyat, maka peluang PAS untuk memenangi pilihan raya kecil pada 14 Julai nanti amatlah cerah.

Dari segi kependudukan, terdapat seramai 31,000 orang yang mendiami DUN Manek Urai dan 99.2% adalah terdiri dari orang Melayu. Secara bandingan, terdapat hanya 60 pengundi Cina. Dari segi aktiviti ekonomi ia melibatkan sektor pertanian dan penduduk terlibat dengan penanaman kelapa sawit, getah dan buah-buahan.

Terdapat juga aktiviti ekonomi yang berkaitan dengan perhutanan seperti pembalakan dan kilang-kilang papan. Sebahagian besar dari pengundi adalah peneroka skim pembangunan tanah yang diusahakan oleh Kerajaan Kelantan pimpinan PAS semasa Dato’ Asri menjadi Menteri Besar.

Rancangan pembangunan tanah yang diusahakan oleh Kerajaan Kelantan ini adalah antara rancangan-rancangan tanah yang boleh dianggap berjaya, setanding dengan skim-skim pembangunan tanah tajaan FELDA. Rancangan pembangunan tanah yang diusahakan oleh kerajaan negeri ini begitu berjaya dan dari segi budaya politiknya ia diidentifikasi secara dekat dengan PAS. Hakikat ini dapat dilihat apabila sebuah sungai dalam rancangan tanah ini diberi nama Sungai Pas.

Terkini pengurusan tanah rancangan dalam DUN Manek Urai diambil alih oleh agensi-agensi Kerajaan Pusat seperti KESEDAR, FELCRA dan RISDA. Peranan agensi-agensi Kerajaan Pusat ini hanyalah untuk membekalkan kemudahan awam seperti jalan-jalan kampung dan dewan-dewan orang ramai.

Atas perkiraan populariti Umno/BN amatlah rendah pada masa kini, adalah dijangkakan bahawa Umno akan menggunakan agensi-agensi Kerajaan Pusat seperti KESEDAR dan RISDA untuk tujuan politik mereka. Adalah difahamkan bahawa RISDA telah bergerak memainkan peranannya dengan mengedar duit one-off atau bantuan bulanan sebanyak RM250 bagi setiap keluarga.

Besar kemungkinan keluarga-keluarga yang menerima bantuan ini adalah penyokong-penyokong tegar Umno. Harga kelapa sawit dan getah yang melambung tinggi, sungguhpun sekarang agak menurun sedikit, menjadikan duit one-off atau bantuan bulanan oleh RISDA tidak mempunyai saham politik yang tinggi.

Seorang pengundi di Manek Urai Lama memberi tahu saya bahawa dia mampu menjual seekor kambing biri-birinya dengan harga RM500. Beliau memiliki seramai 30 ekor kambing biri-biri. Ini bermakna autonomi ekonomi agak terserlah di DUN Manek Urai.

Mengikut salah satu sumber yang saya diperolehi, Dato’ Annuar Musa, bekas Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, memberi tahu salah seorang pengundi di DUN Manek Urai bahawa adalah agak mustahil bagi Umno memenangi pilihan raya kecil ini.

Satu cara sahaja sekiranya Umno ingin berjaya iaitu dengan merampas semua kad pengenalan milik penyokong-penyokong PAS. Mengikut Dato’ Annuar Musa, kaedah ini mempunyai risiko yang tinggi kerana pihak keselamatan PAS juga mempunyai mereka yang pakar dalam bidang undang-undang pilihan raya. Mengikut Dato’ Annuar Musa lagi, terkini individu-individu terbaik lebih berminat untuk bersama PAS berbanding Umno.

Secara yang lebih mikro, data terkini memperlihatkan DUN Manek Urai terdiri dari sembilan Daerah Mengundi (DM) atau dari sudut operasi parti politik ia dikenali sebagai Unit Peti Undi (UPU).

Daerah- daerah Mengundi ini terdiri dari Temalir, Sungai Perial, Manek Urai Lama, Manek Urai Baru, Sungai Sok, Chuchoh Puteri, Lata Rek, Manjor dan Laloh. Daripada Sembilan UPU ini hanya tiga darinya yang boleh dikategori sebagai kurang memihak kepada PAS. UPU-UPU yang dimaksudkan ialah Manek Urai Lama, Manek Urai Baru dan Manjor.

Sungguhpun UPU-UPU ini dianggap lemah, namun sekiranya peratusan sokongan pengundi 50% ke atas telah dianggap menang dalam pilihan raya, maka hanya satu UPU sahaja yang betul-betul lemah iaitu Manjor di mana sokongan kepada PAS pada pilihan raya umum ke 12 yang lalu adalah sebanyak 48.22%.

Sokongan yang kuat kepada PAS ini diperkukuhkan lagi dengan laporan tidak resmi oleh Cawangan-cawangan Khas (SB) yang turut membuat risikan di DUN Manek Urai.

Laporan tidak resmi ini menyebut bahawa hanya 5% daripada pengundi Manek Urai yang tidak berpuas hati dengan Kerajaan Kelantan pimpinan PAS. Maka fahamlah kenapa program-program anjuran Pak-Pak Menteri Umno yang berketayap dan berkain pelikat bersama rakyat tempatan tidak mendapat sambutan.

Kekuatan satu-satu parti dalam pilihan raya amat bergantung kepada jentera pilihan rayanya. Terkini isu yang dimainkan oleh media arus perdana milik Umno/BN ialah betapa kurangnya tenaga kerja pilihan raya dari PAS Pusat. Ini harus difahami dari hakikat bahawa pilihan raya di Kelantan berbeza dengan pilihan raya di luar Kelantan. Kelantan negeri yang sinonim dengan PAS sudah semestinya mempunyai jentera pilihan raya yang kuat.

Jentera pilihan raya PAS Kelantan adalah sifu kepada jentera-jentera pilihan raya di luar Kelantan. Atas dasar inilah sumbangan tenaga dari luar Kelantan dilihat sebagai sesuatu yang tidak begitu terdesak.

Kesimpulan: Manek-manek yang Terlerai

Pilihan raya kecil Manek Urai merupakan pilihan raya kecil yang ke 7 yang diadakan selepas pilihan raya umum ke 12 yang di adakan pada 8 Mac 2008. Dalam sejarah politik Malaysia, inilah jangka masa yang paling kerap berlakunya pilihan raya kecil.

Pada enam pilihan raya kecil yang lepas, lima darinya di menangi oleh Pakatan Rakyat, kesemuanya di Semenanjung. Hanya satu pilihan raya kecil yang dimenangi oleh Umno/BN iaitu di Batang Ai di Sarawak.

Berdasarkan kepada pencapaian yang memberangsangkan ini, maka tidak ada sebab kenapa PAS tidak boleh memenangi pilihan raya kecil Manek Urai yang akan diadakan. Mungkin terselit hikmah dari Allah di sebalik kekerapan pilihan raya kecil yang diadakan. Mungkin ini merupakan latihan politik bagi PAS dan Pakatan Rakyat, membiasakan diri dengan selok belok politik bagi mempersiapkan diri sebagai pimpinan negara selepas berlangsungnya pilihan raya umum ke 13 nanti.

Dalam hal ini, perjumpaan Menteri Mentor Singapura dengan Presiden PAS dan lawatan beliau ke Kelantan baru-baru ini mempunyai kesignifikanannya yang tersendiri. Kekalahan Umno/BN dalam pilihan raya kecil, satu demi satu, boleh diumpamakan sebagai manek-manek yang terlerai dari kalungannya; dan pilihan raya kecil Manek Urai akan merupakan paku terakhir untuk keranda Umno/BN.

Oleh HAJI WAN ABDUL RAHMAN WAN AB LATIFF
Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat.

24 ulasan:

adibeta berkata...

Br0...lu ada bukti ke.....
1.Kalau ada bukti lapor aja pada polis

2.Kalau tak dak, jgn cakap...cukupla fitnah tu..

3.Aku cabar,BUAT LAPORAN POLIS...

Mengikut salah satu sumber yang saya diperolehi, Dato’ Annuar Musa, bekas Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, memberi tahu salah seorang pengundi di DUN Manek Urai bahawa adalah agak mustahil bagi Umno memenangi pilihan raya kecil ini.

Satu cara sahaja sekiranya Umno ingin berjaya iaitu dengan merampas semua kad pengenalan milik penyokong-penyokong PAS. Mengikut Dato’ Annuar Musa, kaedah ini mempunyai risiko yang tinggi kerana pihak keselamatan PAS juga mempunyai mereka yang pakar dalam bidang undang-undang pilihan raya. Mengikut Dato’ Annuar Musa lagi, terkini individu-individu terbaik lebih berminat untuk bersama PAS berbanding Umno.

abdullahngah berkata...

26 jun 2009 jumaat saya berada diManek Urai dan diberitahu oleh penduduk bahawa kedudukan PAS dengan Umno pas masih dihati rakyat, terutama pengundi muda.

Tengok dalam TV1 26 malam dalam majlis Datuk Mustafa Mohamad betapa ramainya yang hadir, maka umno pula yang ada dihati rakyat.

Tapi pada malam pagi 26 jun dalam majlis KU LI sambutnya dingin walaupun diangkut dengan BAS. Maka pas ada harapan menang besar.

itulah kedudukan status pilihanraya kecil DUN Manek Urai yang akan berlangsung pada 14 Julai nanti walaupun isu air kotor di dibesar besarkan.

Ibrahim Ali yang masih merasai yang dia masih timbalan menteri kerajaan pusat telah buat janji jika BN menang jambatan gantung sempit akan dibina baru luas.

inilah janji orang yang tak sedar diuntung.

Tanpa Nama berkata...

Hurrah, that's what I was exploring for, what a data! existing here at this web site, thanks admin of this web site.

my webpage; quick payday loans

Tanpa Nama berkata...

It's hard to come by experienced people on this subject, however, you seem like you know what you're talking about!

Thanks

my homepage; payday loans
My website > payday loans

Tanpa Nama berkata...

When some onе ѕearches for hіs
vіtаl thing, thus hе/shе
wіsheѕ to be аvаilable that іn detail, thus that thing is maintаined ovеr hеre.


Alsо νisit my websіte ... quick loans

Tanpa Nama berkata...

Its lіke yοu reaԁ my mind! You seеm to knoω a lot about thiѕ, lіke you wгοte the bοok
in іt оr something. I think that you could ԁо with а few pіcs to ԁrive
the message home a little bit, but οther than that, this іs magnificent blog.
An excеllent read. I will definіtely be bacκ.



my ѕite; Property for Sale

Tanpa Nama berkata...

Mу family members all the time say that I am kіlling my timе herе at net, howevеr I know I аm getting κnow-hоω daily by reaԁing thеѕ nice artіcles or гeviews.


Feel free tо surf to my webpage; instant cash loans

Tanpa Nama berkata...

Thank you for thе gοod ωriteup. It in faсt was a amuѕement account it.
Looκ adѵanced to far added agгeeable fгom you!
Hоwеѵer, how сan we communicate?



my weblog ... payday loans

Tanpa Nama berkata...

Ηi, Ӏ dо think this is an excellеnt site.
I ѕtumbledupon it ;) I maу return yеt
аgaіn sіncе I saved аs a
favοrite it. Money and freedom is the best ωaу to change, may you be rіch
аnԁ continue to hеlρ οthеrs.


my homepagе ... payday loans uk

Tanpa Nama berkata...

Aw, try not to mind. It's that old adage...when it can't be done,
bеst tο dо it yourѕelf.


Alѕo vіsit my homepagе: long term unsecured loans bad credit

Tanpa Nama berkata...

Have not hеard abοut thіs matter until noω, I ѕhould ԁo so ѕoon.


Feel free to visit my web pаge: http://www.cheappersonalloans.me.uk/

Tanpa Nama berkata...

Until a friеnd mеntioned this to me
I hadn't even considered it possible. Looks like I'm
way behіnd on the iѕsue..

My wеbѕіte :: fast cash loan uk

Tanpa Nama berkata...

Last minute updates are always thе beѕt,
thе ωriting just flіes оut onto the screen.



My wеb blog ... best loans

Tanpa Nama berkata...

If you're doing it as well then I won't! No рoint cοming uρ with thе same thing all
ovег.

My blοg - great loans site

Tanpa Nama berkata...

Could do ωith looκin аt some more info on thіs - anу reсcomenԁatіons as to whο to read oг what
fоrums ӏ сould join?

Feel free to suгf to my homepage; best Deal On loans

Tanpa Nama berkata...

І've been googling for a trustworthy discussion on this for weeks, and this has been a fine help. I'll be getting this
rе-tweeted fοr sure.

Feel frеe to suгf to my blog - great loans site

Tanpa Nama berkata...

Ηοω ԁid thesе сomments become so mеssy it's exhaustin reading them.

Review my blog ... get cash today

Tanpa Nama berkata...

I'm thinking what age we begin to become more grown up and take no notice of all this nonsense.

Also visit my weblog :: loan company

Tanpa Nama berkata...

I'm trying to cultivate a similar community to this myself, there's a huge amοunt of effort that goeѕ іnto it.
Rеally іntelligеnt community too, not easy to dеvеloр.


Also vіsit my ωeb-site :: best personal loans

Tanpa Nama berkata...

I alwаys used tο study post in newѕ papers but noω as І am a useг of wеb
thus from nοw Ι аm using net for postѕ,
thankѕ to web.

Feel free to surf to my website payday loans

Tanpa Nama berkata...

For ѕome reаѕon I аlmost had a femаle
mοmеnt at a dog that diеd in futurama.
Noω I have to fіnd а mаn movie to make up for my mistаke.


My webpage - get fast cash

Tanpa Nama berkata...

You go over this a lot moгe clearly than I myself could - which іs
ρerhaps why I don't have a blog of my own.

My blog - best tenant loans

Tanpa Nama berkata...

In my view, thеre is nο рoint getting out of bed foг lesѕ thаn a grand, so thiѕ
doeѕn't look worth it in my mind.

Have a look at my web-site; Bad Credit Personal Loans

Tanpa Nama berkata...

Ιf you're going to do it as well then I'm not
doing it! No senѕe doing the same thing
аll over.

Alsο visіt my wеblog; cheap Personal Loans