KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 24, 2009

Kemelut PAS: Nasharudin akan ke Parlimen hari ini, 24 Jun

KUALA LUMPUR: Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa dijangka akan kembali ke Parlimen hari ini, 24 Jun setelah hilang beberapa hari sejak bidasan Mursyidul Am PAS kepadanya didedahkan oleh media.

Menurut sumber, esok, beliau akan ke Parlimen bagi meneruskan tugasnya sebagai wakil rakyat Bachok.

Bagaimanapun, beliau yang menjadi tumpuan di sebalik isu kerajaan perpaduan yang dilontarkan Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, masih belum muncul di Parlimen semalam. Nasharudin tidak hadir sidang Dewan Rakyat semalam, lapor mSTAR.

Malah, beliau juga tidak kelihatan di bangunan Khamis lalu. Ahli Parlimen Bachok itu bukan sahaja dinanti-nantikan kehadiran oleh penyokong Barisan Nasional, tetapi juga Pakatan Rakyat khususnya PAS.

Nasharudin yang mempertahankan jawatannya buat penggal kedua berturut-turut awal bulan ini hanya menghadiri pertemuan pemimpin kanan PAS dengan Murysidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di ibu negara petang semalam.

Bagaimanapun beliau tidak hadir mesyuarat khas Jawatankuasa Pusat PAS yang dipengerusikan oleh Hadi malam tadi. Usaha menghubungi beliau menerusi panggilan telefon dan SMS juga tidak menemui hasil.

Dalam pada itu, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar ketika ditanya mengenai ketidakhadiran Nasharudin di Parlimen berkata, mungkin beliau memerlukan masa untuk berehat dan menenangkan suasana.

"Ya, beliau tidak hadir semalam dan hari ini. Jika tidak esok atau lusa, pada pandangan saya, saya berharap beliau akan kembali ke Parlimen minggu depan," katanya.

Ketika ditanya adakah Nasharudin masih tertekan dengan perkembangan isu kerajaan perpaduan, Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, tidak timbul soal tekanan.

Jelas beliau, keputusan Nik Aziz untuk "turun ke bawah menarik balik segala kenyataannya" mengecam Nasharudin harus diterima dengan baik.

"Ia menunjukkan kemuliaan beliau," katanya.

Ekoran isu kerajaan perpaduan, minggu lalu Nik Aziz menggesa Nasharudin supaya keluar PAS dan menyertai Umno.

Pertemuan petang semalam berkisar kenyataan Nik Aziz itu. Ketika ditanya sama ada perkembangan semalam boleh dilihat sebagai usaha kompromi dalam PAS, Mahfuz dan seorang lagi Naib Presiden, Salahuddin Ayub menafikan tanggapan sedemikian.

"Ini bukan soal berkompromi," kata Mahfuz. Salahuddin pula berkata, pihaknya menyelesaikan masalah yang wujud dalam semangat kekeluargaan PAS.

"Tidak wujud soal siapa menang, siapa kalah tetapi menyelesaikan isu ini dalam semangat kekeluargaan," katanya.

Tiada ulasan: