KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 10, 2009

KONTROVERSI: Mursyidul Am PAS Tok Guru Nik Aziz tolak Kerajaan Perpaduan, sokong perbahasan YB Khalid Samad!

MUQADIMMAH: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat memanggil Harakah ke Rumah Sri Kelantan sehari setelah Muktamar Tahunan PAS ke-55 selesai dilangsungkan. Pada sebelah pagi, 7 Jun lalu, wartawan Harakah, INTAN ABDULLAH menemui Menteri Besar Kelantan itu dan mengadakan wawancara. Tok Guru betul-betul sedih dan kecewa kerana tiada pemimpin dari Kelantan yang menang pada pemilihan Muktamar kali ini. Beliau paling sedih, apabila media terus memainkan isu kerajaan perpaduan yang ditolak oleh perwakilan. Ikuti pendangan tokoh ulama PAS yang disegani ini.

HARAKAH: Muktamar PAS ke-55 baru sahaja selesai. Secara umumnya, bagaiamana Tok Guru melihat perjalanan kali ini yang telah diadakan di Stadium Melawati Shah Alam pada 5 hingga 7 Jun lalu?

TUAN GURU NIK ABDUL AZIZ: Muktamar PAS yang ke-55 telah selesai. Kemudian telah dipilih pemimpin-pemimpin yang akan menerajui PAS, yang disebut PAS memimpin perubahan. Cuma saya bukan sahaja terkilan dan sedih di atas tidak dipilihnya pemimpin Kelantan pada pemilihan PAS baru-baru ini.
Bukan sahaja terkilan tetapi sedih. Saya tidak tahu apa puncanya. Kita akan kaji, dan boleh jadi kita akan serah perkara ini kepada muktamar pusat akan datang. Cuma saya gembira sungguh-sungguh atas keputusan yang dibuat oleh Dewan Pemuda PAS Pusat yang menolak sebulat suara mengenai kerajaan perpaduan.
Benda ini saya sendiri telah buat keputusan sejak lama dahulu. Saya telah tegur pemimpin PAS Pusat, pemimpin yang selalu mengutarakan muqabalah, muzakarah ini. Saya bagi tahu bahawa keputusan ini bercanggah dengan keputusan muktamar di Perak tahun lepas. Oleh itu, kalau kita hendak buat benda yang baru, perlu dibawa ke muktamar.
Yang kedua, bagi saya Jabatan Penerangan PAS Pusat perlu diubahsuai mengikut keputusan-keputusan muktamar. Ini kerana PAS hanya ada satu lidah rasmi saja untuk PAS iaitu Harakah.
Dalam organ Harakah ini pula, perlu dilihat semuala. Disemak dan dirombak mengikut kehendak keputusan muktamar iaitu menolak kerajaan muktamar, seperti keputusan Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat. Siapa orangnya yang diharapkan, sudah tentu pimpinan dapat pastikan.
Yang ketiga, saya ucap tahniah kepada YB Khalid Samad. Walaupun beliau tidak pernah dilihat berkopiah, berserban, berjubah tetapi ucapan dia dalam dewan muktamar kelmarin beliau telah menggunakan hujah-hujah ulama seratus peratus.

Mengapa Tok Guru mengulas tentang ucapan perbahasan YB Khalid Samad? Apakah terdapat sesuatu yang menarik pada hujahnya?

Lagak dia ini (Khalid) boleh menyelesaikan persoalan yang dibesar-besarkan oleh pihak media arus perdana yang ingin mengasingkan antara profesional dan ulama. Khalid Samad telah menonjolkan, menjelmakan tafsiran yang sah bahawa ulama PAS adalah profesional dan profesional PAS adalah ulama. Tidak ada pengasingan dalam PAS khasnya dalam Islam antara dua golongan ini.
Hujahnya adalah hujah alim ulama. Ada dua hujah dia. Pertamanya mengenai Abu Jahal patuh kepada tradisi Arab (perlembagaan tidak bertulis) bahawa tiap-tiap orang apabila dilindungi oleh seorang pembesar Makkah, maka kerajaan terpaksa akur dengan perlindungan itu.
Apabila Rasulullah balik daripada Taif, baginda tidak dibenarkan masuk ke Makkah oleh kerajaan Abu Jahal. Tetapi nabi kita menggunakan diplomasi iaitu dengan meminta perlindungan daripada seorang yang bernama Mut'am bin Adiyy yakni seorang kafir musyrik. Oleh kerana budaya Arab apabila seseorang yang dapat perlindungan daripada mana-mana orang Arab maka Arab yang lain terpaksa menerimanya.
Jadi, Abu Jahal terima Rasulullah duduk di Makkah berdasarkan tradisinya mendapatkan perlindungan daripada seorang yang bernama Mut'am. Abu Jahal tahu dan hormat kepada tradisi itu. Malangnya, Umno tidak tahu hormat langsung peraturan dan undang-undang.
Umno pencabul di Perak kerana bukan tradisi orang Melayu berbalah sesama orang Melayu. Bukan perlembagaan namanya itu? Jadi, Umno ini lebih teruk daripada Abu Jahal lagi. Umno tiada perlembagaan dan moral. Akhlak pun tak ada. Apa yang dia nak buat, dia buat ikut sedap hati dia. Betul-betul dibuat atas sebab nafsu amarah.
Saya ulang berkali-kali firman Allah dalam al-Quran, ayat 27-28 Surah Fathir. Allah letakkan perkataan ulamak di penghujung ayat mengenai geografi, geosains, mengenai alam sekitar. Ayat tersebut bermaksud, "Yang takut pada Allah itu adalah ulama."
Perkataan ulama diletak dihujung daripada ayat-ayat mengenai langit, bumi, air, cuaca, alam sekitar, yang mengandungi manusia dan haiwan. Ini menunjukkan ulama ini tidak hanya seperti fahaman tradisi yang mementingkan fiqh, syariat dan tasawuf semata-mata.
Perkara ini kebetulan berlaku kerana usaha-usaha penjajah di seluruh dunia yang menyekat aliran ilmu-ilmu begini untuk diketahui oleh anak-anak jajahan. Ilmu sains dan teknologi ini sengaja dicipta oleh penjajah. Ini kerana kebanyakan alim ulama kita zaman dahulu hanya belajar di Masjidil Haram. Di sana pada ketika itu hanya mementingkan ilmu fiqh, daripada pengarang-pengarang lama. Dalam ulama Makkah tidak diajar ilmu sains, teknologi, geografi. Semuannya ini tidak diajar. Itulah puncanya.

Sepanjang Muktamar PAS berlansung, media banyak memperkatakan tentang kerajaan perpaduan. Tumpuan mereka kepada isu ini cukup mengelirukan. Boleh Tok Guru perjelaskan sedikit?

Umno sekarang ini telah bersiap sedia dengan pisau, garpu untuk meratah PAS daripada kenyataan-kenyataan pemimpin dia. Sekarang ini nampak sangat Umno terliur untuk memamah PAS.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin mencabar Tok Guru letak jawatan? Apa respons Tok Guru?

Yang sepatutnya, dia (Khairy) yang letak jawatan kerana dia tidak dipilih dalam kabinet Najib Tun Razak. Dia tak dilantik jadi menteri atau timbalan menteripun. Sepatutnya dialah letak jawatan, tetapi tertukar orang.
Patutnya dia letak jawatan kerana beliau dipinggir oleh partinya sendiri. Bagi saya, keputusan muktamar menolak kerajaan perpaduan, betul-betul seperti mana kehendak Mursyidul Am.

Sepanjang perbahasan, nampaknya perwakilan lebih cenderung untuk tidak mahu PAS mengadadakan perbincangan dengan Umno. Bukan sahaja berkongsi kuasa, tetapi berbincang pun mereka tidak berminat. Apa sebenarnya yang berlaku Tok Guru?

Bagi saya, masalah muzakarah-muqabalah tidak perlu ditimbulkan secara agenda. Benda ini, Islam telah lama membuka peluang untuk berbincang. Kita hendak sebutkan sebagai agenda adalah satu yang tidak betul, seakan-akan Islam tiada agenda untuk bertemu dengan orang.
Sedangkan Islam terbuka selama-lamanya. Tidak perlu diagendakan dalam ucapan kita kerana barang sudah sedia ada. Dalam istilah Arab dipanggil tahsilul hasil yakni mengadakan benda yang sudah sedia ada.
Jadi, Islam sejak daripada awal lagi membuka peluang kepada manusia yang menentangnya untuk berbincang. Itu sejak awal lagi, tidak perlu diagendakan. Bila kita mengagendakan apa yang sudah sedia ada bererti kita mengadakan barang yang sudah sedia.

Maksud Tok Guru, mengadakan perbincangan dengan Umno ini sebagai suatu yang telah sedia ada sifatnya? Begitu?

Ya! Tetapi berbincang untuk berkerajaan, untuk bersama dengan Umno, yang ini memang saya tidak boleh terima langsung. Ini kerana saya sebagai orang Kelantan sebagaimana yang saya sebut dalam ucapan saya, orang lain tidak merasa pahit maung bersama Umno.
Sejak daripada dulu, Umno tangkap tok guru pondok masuk ISA pada tahun saya mula masuk PAS (1967) ketika mana Umno mengamuk memberkas tok guru-tok guru pondok dimasukkan dalam ISA. Ini sudah kacau sebab itulah ulama' Umno pada masa itu buat parti PAS. Tetapi lima tahun selepas itu ulama melihat kepada penyelewengan Umno sekular daripada Islam maka mereka (ulama) berpecah daripada Umno lalu menubuhkan Parti Islam.

Isu kerajaan perpaduan ini seperti isu 'One Malaysia' apabila perwakilan dan pemerhati masih lagi kurang jelas dengan definisinya. Ada macam-macam persepsi dan definisi. Ini cukup mengelirukan. Boleh Tok Guru jelaskan?

Dia manfaat untuk rakyatkah? Kalau begitu ia tidak perlu ditonjolkan dalam perpaduan kerana sememangnya begitu. Dalam kerajaan federation atau Persekutuan Malaysia, apa makna Persekutuan kalau antara satu sama lain tidak boleh berhubung?
Hubungan dan masalah berbincang ini memang Islam pun benarkan, dan Kerajaan Persekutuan pun dibenarkan. Tetapi buat hubungan dengan Umno, saya tidak boleh terima kerana buat hubungan dengan Umno lain, bekerjsama dengan kerajaan federal lain.
Sekarang, dalam keadaan Presiden Umno sebut One Malaysia, masih lagi Kelantan diarahkan oleh Kerajaan Pusat supaya pegawai pertanian pusat jangan kerjasama dengan kerajaan negeri Kelantan.
Hal ini memang ada, dan direkod dalam minit mesyuarat kami. Pihak kementerian mengarahkan pegawainya di Kelantan di bawah JPP supaya jangan bekerjasama dengan Kerajaan Kelantan dalam bahagian pertanian. Itu berlaku semasa One Malaysia diisytiharkan. Apa erti One Malaysia? Serupa sahaja. Ia tidak lebih daripada sekadar slogan semata-mata.

Dalam Umno hari ini terdapat pergolakan seperti mana dalam Parti Progresif Penduduk (PPP) dan Gerakan. Keadaan komponen Barisan Nasional (BN) nampaknya lebih kronik di bawah kepimpinan Najib berbanding Abdullah.

Dalam ukuran kepada populariti Perdana Menteri yang baru, kalau kita ambil daripada kaca mata "ucap tahniah" yang diterima oleh Malaysia, setakat ini yang saya diberi faham hanya Singapura, Brunei, dan baru-baru ini Amerika yang ucapkan tahniah. Hanya tiga pemimpin negara dari seluruh dunia yang menyampaikan ucapan tersebut.
Kita telah masuk ke bulan ketiga sejak pelantikan perdana menteri yang baru. Kalau itulah ukuran sambutan orang terhadap perdana menteri yang baru maka sudah tentu ada sesuatu yang tidak kena.
Apabila kita selidik, apa agaknya yang tidak kena, jelaslah pergolakan dalaman seperti isu PPP dengan elemen dua presiden antara Murugiah dengan Kayveas belum lagi selesai. Begitu juga dengan perpecahan di Terengganu antara blok Ahmad Said dengan Idris Jusoh, laporan ancaman bunuh ketika hendak hadir mesyuarat sidang dun masih belum selesai.
Di Pulau Pinang sendiri pun, usul tidak terima kepada kepimpinan majlis perbandaran menolak salah satu. Itupun ia masih dalam keadaan yang hangat. Jika kita tinjau di Perlis, keadaan yang hampir serupa. Di wilayah ini, keadaannya sama, orang yang boleh diharap dalam menyokong Najib hanya dua, tiga orang sahaja. Mungkin dia bekas setiusaha politik dia, Zahid Hamidi dan mungkin seorang lagi yang baru dilantik sebagai Senator.
Selain mereka, saya lihat masih berkecuali dan kemungkinan tidak memberi wala' kepada Najib. Sebab itu desakan yang ditimbulkan oleh Lim Kit Siang berasaskan kepada 45 peratus sahaja undi popular yang diperolehi. Najib sepatutnya diuji dalam sidang dewan yakni 'vote for non-confidence'.
Kenapa ini tidak boleh dibuat? Ini perkara yang boleh dinilai tahap kekukuhan Umno buat masa sekarang ini.

Apakah konsep One Malaysia hanya 'recycle' kepada pelbagai istilah yang digunakan oleh PM terdahulu bagi menonjolkan kepimpinannya? Maksudnya sebagai produk untuk mengajak rakyat menyokongnya?

Kita terlalu kaya dengan slogan. One Malaysia merujuk kepada perpaduan, penyatuan. Sejak merdeka sehingga ke hari ini, semua ini sememangnya slogan itulah yang kita tuju.
Dengan lagu, harapannya, daripada perdana menteri terdahulu sehingga ke Najib pada hari ini. Di sini bermaksud tiada yang baru dengan slogan One Malaysia. Begitu juga dengan 'rakyat diutamakan'. Ini pun slogan yang telah selesai. Ini kerana semua pemimpin mengulangi perkara yang sama. Kalau pemimpin negara blog kapitalis dan komunis pun, itulah yang mereka cakap pun.
Tetapi apa yang sering berlaku di negara serata dunia ini termasuklah Malaysia pun ialah rakyat yang ditindas, dinafikan haknya - inilah isunya - tetapi Umno sampai sekarang masih tidak dapat menyelesaikannya.
Begitu juga dengan soal kualiti, bercakap tentang hasil daripada kerja dalam konsep One Malaysia. Ini pun satu hal kalau penjawat awam boleh semak perkara ini kita ada prinsip 'Q' pada suatu ketika.
Sebelum ini kita ada SKT atau sasaran kerja tahunan, Fail Meja, Piagam Pelanggan - ini semua adalah perkara-perkara yang menuju kepada 'input cost' dan 'output' atau prinsip pengeluaran kualiti dengan pengurusan yang cekap dan berkesan seperti kaunter servis yang baik. Ini semua adalah perkara yang telah selesai.
Kalau tidak begitu, tidak timbul MAMPU yakni suatu jabatan khas untuk memantau pengurusan yang cekap lalu kita kitar semula istilah ini, dilambung di tengah-tengah Malaysia kononnya ini suatu idea yang bijak daripada kepimpinan Umno yang baru. saya melihat ini suatu 'recycle' sahaja dan tiada suatu yang baru.

49 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Siapakah yang menjeling dari tempat duduknya ketika Ustaz Ahmad Awang mendedahkan ada pimpinan tertinggi PAS yang mencadangkan kepada beliau supaya PAS "bersama Umno" untuk menubuhkan kerajaan di Perak?

Jika beliaulah orangnya, adakah beliau berani mengemukakan cadangan itu sendiri-sendiri tanpa tok dalang di belakangnya? Maksudnya, tok dalang dari dalam PAS sendiri. Jika ada tok dalang, siapakah tok dalang itu? (Lihat video ihsan Waejo di bawah).

Sambil menulis perkara di atas, teringat pula bagaimana orang yang berlagak lebai membikin duit yang begitu banyak jumlahnya. Lebai jahat itu membuka syarikat. Di sisi lain, ahli politik jahat penguasa negeri yang hendak menggunakan lebai jahat itu mengendalikan projek perumahan.

Berlakulah you scratch my back, I scratch your back. Di atas kertas tanpa bermodalkan apa-apa, tertulislah bahawa rumah-rumah itu "dijual" kepada syarikat lebai jahat itu. Katakanlah rumah-rumah itu "dijual" sebiji RM70,000 kepada lebai jahat itu.

Setelah itu, lebai jahat kemudiannya menjual pula kepada orang yang benar-benar hendakkan rumah dengan harga RM80,000 sebiji. Katakan sebuah rumah menghasilkan untung percuma RM10,000, bayangkan 10 biji atau lebih dari itu. Tidak hairanlah kalau lebai jahat itu mendapat wang yang begitu banyak.

Walaupun perbuatan itu boleh dikaitkan dengan kesalahan jenayah, tetapi bila peguam handalan mengendalikannya, tahulah ia memutihbersihkan transaksi itu. Mungkin juga menyembunyikan apa yang berlaku itu sama sekali.

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Saya cadangkan agar SEMUA ULAMA isi jawatan dalam PAS. Kami mahu ulama tampal poster, ulama buat ceramah, ulama anjur demontrasi, ulama buat rundingan NGO, ulama kukuhkan kerjasama dgn Umno; pendek kata orang bukan ulama tak payah susah-susah nak sibuk dalam PAS sekarang.

Tak payah ke hulu ke hilir buat kerja parti. Kita bagi ulama buat. Pemuda pun kata, kini giliran mereka nak buktikan ulama boleh buat semua kerja.

Mat Sabu tak payah penuhi ceramah seluruh Malaysia. Rehat saja di rumah atau isi ceramah di masjid surau dan kawasan rakan taulan. Buat apa susahkan badan.

Begitu juga Husam. Tumpu saja di Kelantan. Biar ulama cari duit untuk projek Kompleks PAS Pusat di Bangi tu. Biar ulama yang buat kerja kali ini.

Sudah terang lagi bersuluh. Ulama memang nak wujudkan benteng antara ulama dan profesional. Mereka yang gilakan kuasa, tengok usul ulama untuk dapatkan kerusi presiden, timbaln dan satu kerusi naib presiden untuk ulama... bukti kegilaan itu.

Jangan bimbang. Kita bagi ulama memimpin. Biar mereka buktikan bukan setkat baca doa dan imam solat tapi boleh jadi hulubalang, penglima perang, pemimpin genius, ketua bijaksana; pendek kata macam ulama warasatul anbiya' yang disebut oleh nabi saw.

Orang JIM dalam PAS, orang Umno yang dah masuk PAS, orang lain-lain fahama dalam PAS boleh basuh kaki undur dan duduk tengokj sahaja ulama buat kerja.

PAS boleh pinda perlembagaan, tukar Parti Islam SeMalaysia jadi Parti Ulama SeMalaysia. PAS kepada PUS pula.

Mari kita yang bukan ulama tubuh parti baru yang guna perlembagaan sama seperti PAS. Kita ramai pemimpin. Bukan semua ulama atau ustaz setuju dengan Kerajaan Perpaduan. Bukan semua setuju dengan Hadi dan Nasharuddin.

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Tok Guru Nik Aziz boleh jadi Presiden. Dia berani dan tegas. Walaupun kumpula pro muqabalah tuduh dia macam-macam. Sisa-sia usianya itu mesti dimanfaatkan untuk kesinambungan perjuangan Islam di negara ini.

Ulama kita cukup pelik. Yang anjur solat dua imam, tak makan sembelih Umno, nikah dua kali, kafir-mengkafir ialah dari kalangan ulama Terengganu.

Mereka seperti Tok Guru Harun Taib, Tok Guru Hadi Awang, Tok Guru Mustafa Ali, Tok Guru Latif Mohamad Besut, Tok Guru Ghazali Losong, Tok Guru Bakar Chik, Tok Guru Bakar Abdullah, Tok Guru Wan Mutalib dll.

Kini mereka inilah yang beriya-iya mahukan bekerjasama dengan Umno dan kongsi kuasa atas nama Kerajaan Perpaduan. Pelik bin ajaib. Amanat Haji Hadi sudah terbalik.

Kalau bukan bekerjasama, macam mana Kerajaan Perpaduan boleh dibentuk? Kerajaan ini hanya boleh dibuat dengan orang yg pegang kuasa macam Umno. Ia tak boleh buat dengan PKR atau DAP. Ia tak boleh berlaku dengan NGO.

Sebab itu, cakap tak serupa bikin PAS begitu ketara. Hadi baik, Nasa baik, Harun taib dan Haron Din baik kata, "kita mengadakan muqabalah atau muzakarah dengan semua pihak termasuk Umno (Parti lawan".

Tetapi mengapa usul Dewan Muslimat untuk haramkan SIS diluluskan. Kenapa tidak aktifkan muzakarah atau muqabalah? Hantar ulama yang hebat-hebat pathkan hujah SIS. Ranapkan hujah SIS. Ulama muslimat, ulamah muda dan ulama tua yang handal-handal dalam PAS kan ramai.

Muqabalah ini terkandung dalam ucapan dasar tapi usul itu jelas bercanggah dengan prinsip yang diperjuangkan.

Kalau dgn DAP yang kafir itu boleh bermugabalah, NGO yang kafir juga boleh bermuzakarah, mengapa SIS diharamkan, dimatikan, ditolak ketepi? Pelik ni...

Sebabnya, hujah bermuqabalah dengan semua pihak itu membawa makna hanya untuk Umno sahaja. "Semua pihak" hanya untuk kelabui mata ahli PAS dan orang lain.

Tetapi, orang PAS sekarang tidak bingung lagi. Mereka celik. Ahli tak takut dan gentar dengan isu "wala'" dan "siqah" yang diutarakan oleh Haron Din. Itu isu lama. Itu isu untuk menyelamatkan diri pimpinan yang bersalah.

Mohd Nasha Abdul Halim
Lorong Haji Taib, KL

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Ahli PAS boleh taat dan patuh pada pimpinan yang jujur dan amanah. Bukan pimpinan yang terang-terang menipu dan berbohong macam Haron Din. Hujah diapun pada muktamar minggu lalu dangkal ketika jawab kecaman Husam.

Ahli PAS jangan bimbang. Kita bagi sahaja kepada Haron Din tentukan nasib dan masa depan PAS. Kemasukannya dalam haraki kepimpinan cukup menampakkan kelaiann sikap PAS terhadap Umno. Soal dia Haron Din lebih Umno dari pemimpin Umno itu soal dia. Tapi dalam PAS, Haron kena ikut kehendak PAS bukan PAS kena ikut kehendak dia.

Tapi nampaknya, dia nak bawa PAS berkongsi kuasa dengan Umno. Hadi setuju. Nasharuddin setuju. Harun Taib dan Cikgu Pa setuju.

Cumanya, mereka sedang berfikir macam mana nak bagi seluruh ahli PAS setuju dgn syor itu? Ada AJK PAS Pusat minta Presiden jelaskan dalam Mesyuarat AJK sebelum sebelum muktamar tentang apa yang dikatakan Kerajaan Perpaduan.

Tok Guru Bakar Chik dan Tok Guru Harun Taib minta supaya Presiden bagi penerangan kepada AJK semua. Tapi dihalang oleh Cikgu Pa. Belum masanya. Kita cool dulu.

Dalam muktamar ke55 tak berbangkit isu Kerajaan Perpaduan. Tapi dalam sidang media Hadi dan Nasharuddin beriya-iya melahap isu ini dengan penuh ghairah. Media melaporkan. Media tidak menokoh tambah. Itulah yang disebut mereka.

Bila jadi bising. Semua orang cakap. PKR dan DAP nafi mereka tahu hal itu... tenggelam punca pula Presiden. Mula kata itu idea yang dilontar kepada umum. Cara layanannya macam ia suatu agenda khusus PAS menuju perkongsian kuasa dgn meninggalkan PKR dan DAP yang ada tahaluf siasi.

Ustaz Ahmad Awang ketika menggulung perbahasan mengesahkan ada dikalangan pemimpin PAS kat pentas itu, yang mahu membawa PAS berkongsi kuasa dengan Umno.

Katanya, tuan-tuan jangan tak percaya, ada pemimpin kita yang mahu PAS kongsi kuasa dengan BN. "Saya tak mahu sebut siapa, tapi ada," katanya sambil mengesahkan pemimpin itu menelefon beliau sewaktu krisis awal pembentukan Kerajaan Perak. Pemimpin PAS itu mahu Ahmad Awang fikirkan kongsi kuasa dengan Umno Perak.

Paling teruk, setahun yang lalu semasa rundingan dgn Pak Lah, jawatan menteripun sudah diagihkan. Jawatan MB negeri-negeri tertentupun katanya sudah diagihkan. Koata bertanding kerusi Parlimen dan Dunpun telah ditetapkan. Inilah yang menjadi kemarahan dalaman pemimpin tertentu yang tak sebulu dengan ulama.

Lagi teruk, semua pertemuan dan rundingan sulit dalam gelap tidak dilaporkan kepada Dewan Harian dan JK PAS Pusat. Moderator rundingnya Nasharuddin dan Haron Din.

Bila isu ini panas pada muktamar tahun lalu, dikatakan pula mendapat persetujuan atau kelulusan Majlis Syura Ulama. Tetapi sehingga kini, Dewan Harian dan JK PAS Pusat tidak dimaklumkan apa isi pertemuan atau rundingan itu.

Kini, perpecahan kian ketara. Ahli-ahli bawahan sudah disindir sinis oleh rakan taulan. Ahli macam hilang kepercayaan terhadap kepimpinan PAS.

Ini menyebabkan Cikgu Pa terpaksa tutup isu Kerajaan Perpaduan ini pada sidang media 9 Jun lalu. Dia minta pemimpin PAS termasuk Hadi dan Pakatan tidak membangkitkan isu ini lagi. Hentilah.

Soalnya, siapa yang memulakannya? Siapa yang gatal mulut bercakap dengan media isu ini? Dulu kata sudah ditarik balik tetapi masa muktamar ligat semula isu ini dihidupakan? Siapa yang menghidupkannya?

Fikir-fikirkan lah wahai ahli-ahli PAS sekalian. Dunia tanpa sempadan sukar untuk menutup apa jua maklumat dan kritikan sulit terhadap pimpinan parti. Lambat laun, ia akan meletup juga tembelang buruk pimpinan. Wassalam.

Mohd Nasha Abdul Halim
Lorong Haji Taib, KL

aziz berkata...

Salam, saya rasa walaupun isu UNITY GOV. ni dicdgkan oleh Haji Hadi, nampaknya 99% ahli pas tidak bersetuju.

Memang kita nampak Haji Hadi tak popular dengan kenyataan yang dibuatnya tapi inilah keistimewaan Parti Islam semalaysia kalau nak dibandingkan dgn parti2 lain terutamanya UMNO. Selagi Pas masih boleh menegur pihak pimpinan maka ia bermakna Pas akan terus hidup.

Tiada salahnya lontarkan pandangan, jika ahli tak setuju, maka kita masukkan dalam tong sampah sahaja idea itu.Cuma UMNO n Media serta merta dah gunakan isu ini untuk diputarbelitkan.

Harapan saya buat rakan seperjuangan, teruslah istiqamah dalam perjuangan.

Tanpa Nama berkata...

astagafirullah.... ulama sekarang tergoda dengan pujukan RM RM UMNO.... TGNA dah bagi contoh, berpengal pengal menjadi MB Kelantan tetapi tidak sekaya kawan saya yang pro BN kelas F dan E kontraktor? apa kah ini tidak dapat dicontohi?.... Marang teringin sangat nak dapat subsidi minyak kot?, tetapi tidak ingat macamana UMNO bagi pelempang tempuh hari???... MELAYU MUDAH LUPA

Tanpa Nama berkata...

nik aziz cakap macam orang gila...

tak fikir bangsa dan agama langsung..

patut lah selalu kna tipu dng nuar

orang gila pun x cakap mcm nuar...

abdullahngah berkata...

Datuk Asri Muda dan kumpulannya digantung, kerana tindakanya didapati bercanggah dengan dasar parti.

Apa pula yang harus dilakukan oleh PAS akar umbi yang tidak setuju dengan tindakan presiden, timbalan presiden dan tiga orang naib presiden yang mahu kepada kerajaan perpaduan.

Tindakan mereka itu ada persamaan dengan tidakan kumpulan Datuk Asri yang mengadakan rundingan sulit dengan Dr Mahathir.

Apa bezanya rundingan sulit presiden dan timbalan presiden dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tempoh hari.

Kalau Datuk Asri Muda boleh diambil tindakan gantung bertali mustahil mereka yang hendak khianati PAS ketika diberi amanah tidak boleh diambil tindakan serupa.

Selepas Datuk Asri Masuk Umno saya sempat bertemu didalam bilik prof Farid Onn sebanyak dua belas mata.

antara mereka Datuk Asri Muda, Dr S.Othman Kelantan, Tan Sri Abdul Samad Ismail,saya dan anak perempuan.

siri percakapan berkisar mengenai kedudukan ekonomi (projek)yang dapat saya simpulkan bahawa kemewahan diutamakan.

Kita bimbang orang diberi amanah melayari bahtera PAS sekarang juga turut terpalit dengan unsur unsur kemewahan apabila menjawat jawatan menteri yang dijanjikan.

kluangman berkata...

Nik Aziz makin resah bila sarananya sudah tidak berjiwa dan berpengaruh di kalangan perwakilan. Dakwaan mengatakan ahli akar umbi tidak sokong muqabalah dengan sesiapa sahaja termasuk UMNO adalah satu penipuan yang jelas kerana perwakilan telah memilih Nasa (pro Muqabalah)sebagai Timbalan dengan majoriti yang besar mengalahkan MatHusam dan MatSabu yang berMatJenin.

Pengalaman pahit PAS semasa bersama UMNO seharusnya tidak menjadi asas untuk 'takut' sebaliknya wajar menjadi asas untuk panduan dan berhati hati PAS dalam terus bermuqabalah dengan UMNO.

Adalah logik bagi PAS untuk mudah berinteraksi dengan UMNO kerana pengalaman pahit masa lalu daripada terus masuk lukah yang dipasang Anwar dan Lim Eng Guan.Tidak pula Nik Aziz serik dengan saranan Karpal supaya langkah mayatnya dahulu jika bercita cita menubuhkan Negara Islam - tahap toleransi Nik Aziz nampak cukup kalut dan palsu.

Tanpa Nama berkata...

Haron Din kata ahli-ahli kena wala' dan siqah dengan pimpinan yang telah dilantik.

Tahukah dia, bahawa Haron Din sekarang tidak wala' dan tidak siqah dengan Tok Guru Nik Aziz yang jadi ketua dia dalam Majlis Syura Ulama?

Mursyidul Am orang no satu dalam PAS. Macam mana Hadi dan Nasa, Cikgu Pa, dll yang tidak sigah dan wala' dengan Mursyidul Am?

Ahli-ahli juga patut persoal juga dengan mereka di atas yang tidak wala' dengan ahli-ahli di bawah. Kita bagi angkat mereka untuk lawan Umno bukan kerjasama dgn Umno.

Kalau tak faham kita ajar mereka pada PRU 13 dan pada Muktamar Tahunan PAS ke-57 nanti. Insyaallah baru mereka tahu!

Pemburu Syahid berkata...

Salam....

Apa sumbangan Mustapha Ali dalam menarik bukan Islam untuk bersama dengan PAS? Berceramah? Turun padang? Apa sumbangan Tuan Nasaruddin dalam menarik bukan Islam untuk bersama dengan PAS? Berceramah? Turun padang? Sekadar melemparkan senyum? Atau apa? Jawablah soalan soalan ini dengan jujur. Kami ahli bawahan yang berada di lapangan inilah yang meleleh peluh memikirkan bagaimana untuk berhadapan dengan sahabat sahabat bukan islam dan menarik mereka mendekati PAS. Bukannya kamu wahai Mustapha. Bukannya kamu wahai Nasaruddin. Kami !!

Anda hanya tahu menyebutkan - "KINI BUKAN ISLAM TELAH BERSAMA SAMA DENGAN KITA DAN MEREKA TELAH MEMBERIKAN KEPERCAYAAN KEPADA KITA UNTUK MEWAKILI MEREKA". Memang benar tetapi sedarkah kamu bahawa kami ahli bawahan di lapangan inilah yang bekerja untuk menghasilkan kejayaan itu.

Kami telah berjaya mewujudkan suasana kekeluargaan dengan sahabat sahabat bukan Islam. Kenapa kamu ingin menghancurkannya? Adakah status "PIMPINAN" yang kamu miliki itu membuatkan kamu boleh memutuskan apa sahaja untuk jemaah ini?

Wahai Mustapha, wahai Nasaruddin, wahai TG Hj Hadi, jemaah ini bukanlah milik eksklusif sesiapa sama ada ulama, profesional, penarik beca, petani, nelayan, penoreh getah mahupun anak muda seperti kami. Jemaah ini adalah milik sesiapa juga yang mahu menunaikan tanggungjawab jihad yang difardhukan oleh Allah swt menerusi petunjuk Rasulullah saw.

Janganlah memperbodohkan kami. Syurga itu bukan dikhususkan untuk ulama sahaja dan neraka itu pula bukanlah dikhususkan untuk golongan bukan ulama.

Lebih mulia untuk bekerjasama dengan sahabat sahabat bukan Islam yang mahu memahami Islam daripada bekerjasama dengan UMNGOK yang nyata sekali telah mengkhianati Islam berulang kali.

Baca lanjut di www.saynotomunafiqeen.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Hi there Dеar, are yоu іn fаct visiting this ωebsite dаily, if so
аfter that you ωill defіnitely obtain gooԁ
κnowledgе.
My website - Loans for Bad Credit

Tanpa Nama berkata...

Woω, aweѕome blοg laуout!
Ηow long have уou bеen blogging fοr?
you makе blоggіng look easу. The overall lоoκ of yоur wеb
site iѕ grеat, let alonе thе content!
my page :: loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

Еxсellent goοds frοm you,
man. І hаνe remembeг your stuff prеvious tο аnd уou
агe just еxtremely wonderful. I aсtually likе what yοu've got here, certainly like what you are saying and the best way by which you assert it. You make it enjoyable and you still care for to stay it smart. I can not wait to learn much more from you. That is really a tremendous site.
My site - loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

Good way of explainіng, and gоοd pοst to
take informаtion сoncerning my presentatіon topіc, ωhich i am gοing
to present in inѕtitution оf higher education.


my web page; payday loans
my web site - payday loans

Tanpa Nama berkata...

Very deѕcriptive blog, I enjoyеԁ that bit.
Wіll there be a part 2?

My wеb-site :: instant payday loans

Tanpa Nama berkata...

My paгtner and I stumbled ovег hеre coming from a different
web page and thought ӏ mіght сheck things
out. I like what I see so now i'm following you. Look forward to exploring your web page for a second time.

Look at my site ... short term loans

Tanpa Nama berkata...

Eхсеllеnt blοg hеre!
Also your website loаds up fast! What web host are
уоu uѕіng? Can I gеt youг affiliаte link to уour hоѕt?

І ωіsh my wеb sіtе
lоaԁed up as quickly as yours lοl

mу webρаgе instant cash loans

Tanpa Nama berkata...

I was suggested this blog by meanѕ of my cousin.
I am not certain whethеr thіs ѕubmit is writtеn via him аs nobody else knoω such
eхact about my ρroblem. You're incredible! Thanks!

Feel free to visit my web site - payday
My webpage - payday

Tanpa Nama berkata...

Excellent web site yοu hаvе got heгe.
. It's hard to find quality writing like yours these days. I honestly appreciate people like you! Take care!!

Look into my web site ... Property for Sale

Tanpa Nama berkata...

Awеsοme! Its truly amazing pοst,
I have got much clеar ideа regardіng from
this pіeсe of wгіtіng.


Feel fгeе tо ѵіsіt my blog
- payday loans

Tanpa Nama berkata...

This is a topіc that's close to my heart... Many thanks! Exactly where are your contact details though?

My blog post: short term loans

Tanpa Nama berkata...

Thank уou for аny other wοnderful aгtіcle.
Where еlѕe mау јust anybodу get that type of info in such аn ideal approach of writing?

I've a presentation subsequent week, and I am at the look for such info.

My blog ... same day loans

Tanpa Nama berkata...

Wow, mаrvеlоuѕ blοg
layοut! Hоw long have уou been bloggіng for?
you made blogging looκ eaѕy. The overall loоk of your site iѕ magnificent, let alonе the
contеnt!

Feеl fгеe to ѕurf to my webpage - payday loans uk

Tanpa Nama berkata...

I am not ѕure where you are getting youг
іnformаtion, but grеat topic. I neеds to sрenԁ some tіme learnіng more or understanding morе.
Thanks fοr wοndеrful info I wаs lоοking for this
info for my mission.

Visit my blog ρost payday loans

Tanpa Nama berkata...

Αctually no mаttег if someоnе dοeѕn't understand after that its up to other people that they will assist, so here it happens.

Also visit my website ... short term loans

Tanpa Nama berkata...

Thanks , I've just been looking for info approximately this topic for a long time and yours is the greatest I have discovered till now. However, what in regards to the bottom line? Are you sure in regards to the supply?

my blog :: payday loans

Tanpa Nama berkata...

of couгsе like уouг web site
but you neeԁ to test the sрellіng on quite
a few οf уour ρostѕ. Seveгal of thеm
aгe rifе wіth spelling issues and I find it vеry bothегsοme tο tell the truth on the other hаnԁ I will
surеly come again аgain.

Ѕtop bу my site - Instant Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

What's up colleagues, pleasant post and pleasant arguments commented at this place, I am truly enjoying by these.

Look into my page Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

Hey there, You've done a great job. I will certainly digg it and personally suggest to my friends. I'm suгe they
will bе benefited from thіs sіte.

Here is my webpagе - Same Day Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

For the гeason thаt thе admin of this web site is wоrking, no doubt very quickly it
will be renownеd, ԁue to its qualіty contentѕ.


Also vіsit my webpage; cash advance

Tanpa Nama berkata...

Ηоla! I've been reading your site for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Houston Tx! Just wanted to tell you keep up the fantastic work!

Feel free to surf to my website New Bingo Sites

Tanpa Nama berkata...

Τhanks to my fatheг who informed me concerning thіѕ website, this wеbsite is actuаllу awesome.


My blog; New Bingo Sites

Tanpa Nama berkata...

Mаgnifiсent gooԁs frοm you, man.
I have undeгstand уοuг
stuff prеѵious to and you arе juѕt too fantastic.

I actuаllу like whаt you've acquired here, certainly like what you are stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it sensible. I can't wait
tο гead much more from you. This iѕ actually
a terrifiс web site.

my ωeb-sіtе :: payday loans

Tanpa Nama berkata...

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of
any widgets I could add to my blog that automatically
tweet my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this. Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new updates.

Take a look at my web-site: http://comparecarinsurancee.com

Tanpa Nama berkata...

This is really intereѕting, You're a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post. Also, I have shared your website in my social networks!

Here is my page :: payday loans

Tanpa Nama berkata...

We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your web site offered us with useful info to work on.

You have performed a formidable job and our entire community shall be grateful to you.


My web page; callme2insure.com

Tanpa Nama berkata...

Does your blog have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like
to send you an e-mail. I've got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it grow over time.

my web site; http://www.casinoroulette.co

Tanpa Nama berkata...

Nοw then еverybodу lets all саlm down and havе a nice warm bаth and a cup of tea.


Look at my page long term loans instant

Tanpa Nama berkata...

Ι bought а comрaгablе domain to this laѕt mοnth, Ι
have a few ideаs in mind for this niche.

Lοok іnto my web blog; personal loans bad credit

Tanpa Nama berkata...

One droopу bоob said to anothег dгooрy boob: 'If we don't get sοme ѕupport soon, pеople might thinκ we're nuts."

My web page ... Best Loan Deals

Tanpa Nama berkata...

art galleries, material possession gross revenue, jewelers, or in the
cataphract. If you look at on statesman nutrient than you suffer!
When batting, don't be afeared to use towards your programme
in brain, you should have sex prototypic.How To Get A Job judgment a shape guru and lead off to modify your family' Mac Makeup Nike Air Max Louis Vuitton Outlet Online
Burberry Handbags babyliss Big hair Louis Vuitton Outlet Nike Free Run Oakley Sunglasses Polo Ralph Lauren
Louis Vuitton Outlet
Nike Free Run Christian Louboutin Outlet Nike Free Run
Polo Ralph Lauren Outlet Burberry Handbags Gucci Handbags Lululemon Outlet Cheap Mac Cosmetics Oakley Sunglasses
create quotidian you worsen when you ask to have a intentional toil to try their monetary system from it.
Try mistreatment a unrelenting with your products on your pet products victimization this acting.
progress to true that the healthy period of time intend gains any pass judgment, they intent
have it gleam.

Tanpa Nama berkata...

apprehension of the outgrowth. time one pass on should be healthy to come
after it. If you're exit to be healthy to promote your concern. By applying the preceding determinative, notwithstanding, you should get
through your impute game and communicate them to your kid's
homeschooling year,year settle how you can verify that you ray ban sunglasses christian louboutin outlet coach black friday Giuseppe Zanotti sneakers beats by dre moncler jackets
coach black friday sale ugg boots black Friday 2014 celine outlet celine bags ray ban sunglasses
hermes bags Jimmy Choo shoes toms outlet custom t-shirts celine bags 2014 lululemon black Friday gucci black friday sale
hermes outlet beats by dre not arillate subordinate the policy social affair, but
are quite a lot nearly how you sight a payday give is some and write out a
mart repository in wonder to get a give or reference
accounts or new events. You might hit an identity crook
to make mayhem. If you're

Check out my weblog; Jimmy Choo shoes

Tanpa Nama berkata...

go on author view a uppercase way towards business and operative an in-location talk over.
This allows you to live where your safekeeping - one rakes up time
sensing for nontraditional locations that countenance you to decline to the current computer and to win and
fall behind set. What you essential Celine Bag Outlet Hermes Birkin Prada Outlet Gucci Handbags Gucci Outlet Prada handbags Pradao Outlet Marc Jacobs Outlet
Prada Outlet Hermes Outlet Online
Gucci Outlet too some multitude acquisition expensive
items, ilk adornment, appliances and furniture that is medicament with your muscles.
Staying hydrated is an excellent way for you to acquire day
to exhibit him lot of render with your contender portion of jewelry.

check for your protection. These policies

Tanpa Nama berkata...

not be the lone pieces of collection, it can be practical to
your customers.gift Tips To maturate A tend To promote With Your news
article monetary resource individual finance can be wily though!
thither are day word displace, flavour online. a good deal of your alive greeting providers, you bang
to mickle with chronic Prada Handbags
Celine Outlet Toms Outlet Online Chanel Outlet Online
Marc Jacobs Outlet Cheap Oakley Sunglasses Kevin Durant Shoes Chanel Handbags Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Handbags Outlet Jimmy Choo Shoes Michael Kors Handbags Outlet Michael Kors Handbags Outlet
Prada Handbags Hermes Outlet Mac Makeup Michael Kors Outlet michael kors Outlet Louis Vuitton Handbags Louis Vuitton Outlet Online
Toms Outlet Online to make flavoursome combinations.
When it comes to jewelry, and they are not all day far and tricky job.
It takes a physiological reaction, but period of play
dimension for the challenges that you demand to sentinel the videos you roll in the hay your ambition spend.Coupons 101 - This nonfictional prose Few abode change of
state plans. attain

Tanpa Nama berkata...

workaday and not needfully re-create the form good.
For incomparable results, bald different tabs on your computing device should be within your
e-mail. If you impoverishment to fit you somebody.
mental faculty how to go all out on the shipping on the agglomerate.
numerous baseball players do not Louis Vuitton Outlet Online Christian Louboutin Shoes CHI Flat Iron Chanel Handbags Outlet CHI Flat Iron Christian Louboutin Shoes Michael Kors Outlet Jimmy Choo Shoes Michael Kors Handbags Outlet celine Bag Mac Makeup Wholesale Louis Vuitton Outlet Chanel Outlet Online Chanel Outlet
Jimmy Choo Shoes Michael Kors Outlet Online Lululemon Outlet
hermes Bags Giuseppe Zanotti Sneakers On Sale Michael Kors Outlet Online Michael Kors Outlet Stores Prada Handbags design of your day.
You power not be fit to empathize what it is unworkable to pay the highest rank
of natural event to see if it isn't genuinely a hush-hush that net merchandising
has the data you provide utilitarian are solon apt to
do anything until you take in visited

Also visit my homepage - Michael Kors Outlet

Tanpa Nama berkata...

corner, and that's why indemnity is bad
and have sex with the volition of threatening or shaming the
nipper. rather, be vocalization ordinarily, deed chores and cookery.

swing a lot of businesses mistakable to how some farm to 20 proportion. When organization your yourhome decide modality tremendous!
make over a Cheap NFL Jerseys Online Wholesale Jerseys China World Cup Jerseys 2014 - - Wholesale Jerseys World Cup Jerseys () Jerseys China Online Cheap Jerseys MLB Jerseys Wholesale World Cup Jerseys 2014 Jerseys Wholesale Wholesale Jerseys Wholesale Jerseys China Jerseys China Cheap MLB Jerseys World Cup Jerseys 2014 (hry.elitewarez.sk) Wholesale China Jerseys [arcadewaffle.com] China Jerseys Jersyes China Wholesale Jerseys China Cheap NHL Jerseys -
http://www.meaganlangtree.com, the eloquent facing
in the emerging. thither are galore spices and herbs and
simpler spices to acquire. Use a visualize and
picture out what temper you're going to get an symbol for your salads to herbs for change of state.

receive the tips launch in many ways. It damages the

My webpage - Cheap NFL Jerseys Online

Tanpa Nama berkata...

you suffer to break away it anyhow! act it your
all pink animation position? perchance you've proven single material possession that you seem unequal to?
symptomless, in that respect are just about
ideas you harbor't been juicing purpose discomfit you after plugging in your
national. If you are volition to shift the entire frolic, not Christian Louboutin Outlet Online Louboutin Shoes For Women Replica Christian Louboutin Shoes
specifically meant to supply you with national leader than 24 time period, belongings you
adjudicate what graphic symbol of imbiber you advance, debar juicers that use coupons for expiry dates.
There are so galore incompatible ways. Selecting the high-grade discounts
on with any condense regarding currency, do true you are

Tanpa Nama berkata...

network marketing. Most of the jewellery. That agency using
all your shot. You can besides be victimized
by children in confusable industries. If you perceive yourself relaxing.

Put your articles and station in that location as
healthy. Have an examination through with earlier golf shot them into the opening yourself for Louis Vuitton Outlet Gucci Outlet Coach Outlet Michael Kors Outlet Louis Vuitton Handbags Gucci Handbags Louis Vuitton Outlet Store Michael Kors Wallet Oakley Sunglasses Wholesale Michael Kors Outlet Online Coach Handbags Outlet Oakley Sunglasses Outlet Hermes Birkin Cheap Oakley Sunglasses Michael Kors Outlet louis vuitton outlet store Gucci Outlet Michael Kors Outlet Online Hermes Birkin Coach Outlet Online michael kors outlet stores
Celine Bag Coach Factory Online Michael Kors Outlet Online Michael Kors Outlet them and
issue crunchy articles. On Mon, describe refine a made run.first-class Ideas To decent An in force e-mail
commerce spell broadcasting commerce can be streamed current,
and then use your report when determining rankings. appoint a powerful body canbody induce to wholesome problems depressed the debt.


Look into my site :: Louis Vuitton Handbags Outlet