KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 10, 2009

Seru Dr Haron Din, wajib wala' kepada pemimpin yang telah dipilih


SHAH ALAM: Timbalan Mursyidul Am, Dato' Dr. Haron Din mengingatkan para perwakilan dan ahli-ahli PAS supaya sentiasa wala' atau patuh kepada pemimpin yang dipilih mereka. Ahli sebagai pengikut wajib mematuhi setiap keputusan dan arahan yang diputuskan Presiden berdasarkan beberapa hadis Nabi yang harus dicontohi dan diikuti ahli-ahli PAS.

"Terdapat hadis Nabi bermaksud "sekiranya kamu telah melantik seorang amil, walaupun yang dilantik itu rambutnya kerinting, apabila dia mengajak kamu ke jalan Allah, maka kamu wajib taat". Konsep ini sama dan perlu dalam parti apabila Presiden membuat sesuatu gagasan, dan kemudiannya disokong Majlis Syura. Mana mungkin pengikut boleh melanggarnya? " tegas beliau ketika sesi penggulungan Muktamar Tahunan PAS Ke-55, di Stadium Malawati, Shah Alam, 7 Jun lalu.

Bagaimanapun, kata Haron setiap perkara yang berbangkit boleh dibincang dengan lebih bersopan dan beradab.

Tokoh ulama itu turut memberi penjelasan kepada sidang muktamar berkenaan isu 'musuh dalam selimut' yang diucapkan beliau pada Ijtima Jubli Perak 25 Tahun Kepimpinan Ulama yang diadakan di Markaz PAS Taman Melewar, seperti yang diminta bekas Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa dalam ucapannya.

Beliau menafikan ada mengeluarkan kenyataan sedemikian, namun mengakui terdapat kenyataan berbunyi 'musuh sentiasa ada'. Dengan memberikan hujah berlandaskan Firman Allah yang bermaksud, "Wahai orang yang beriman, ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu menjadi musuh kepada kamu. Maka hendaklah kamu selalu berhati-hati."

"Adakah menjadi kesilapan kepada saya untuk turut mengingatkan para ahli berkenaan musuh ini? Jika Allah Taala sendiri mengingatkan manusia bahawa adanya musuh di kalangan yang paling rapat, apakah jaminan yang kita ada bahawa dalam perjuangan ini tiada musuh?" soal beliau.

Sementara itu, Dr Haron turut menyokong sekiranya calon-calon yang bertanding bagi pemilihan parti perlu menjalani 'bai'ah' (sumpah setia), sepertimana yang dijalani calon-calon pilihan raya bagi Dewan Undangan Negeri (Dun) dan Parlimen yang diamalkan selama ini.

10 ulasan:

Hanz_Azdi berkata...

Konsep ini sama dan perlu dalam parti apabila Presiden membuat sesuatu gagasan, dan kemudiannya disokong Majlis Syura. Mana mungkin pengikut boleh melanggarnya?

--->>> Mungkin saja Presiden disanggah apabila orang-orang tak paham apa dimaksudkan, atau, memang orang kebanyakan pun paham apa dimaksudkan & takut risikonya merugikan semua...Pandangan orang atasan (Majlis Syura pun bukan tak leh silap dlm hal bacaan politik)adalah melihat ke bawah (dengar pendapat, keluhan, kepayahan orang-2 nya) & orang-2 bawahan ni seeloknya taat (tapi bukan membabi-buta) pemimpin.

yes berkata...

Saya nak tanya dua perkara sahaja. Adakah sebelum ini Dato' bersetuju dengan
1. Kerajaan campuran
2. Pas berbincang dengan UMNO

Saya hanya perlukan jawapan ya atau tidak. Tak perlu bagi ulasan apa apa.

Tanpa Nama berkata...

Siapakah yang menjeling dari tempat duduknya ketika Ustaz Ahmad Awang mendedahkan ada pimpinan tertinggi PAS yang mencadangkan kepada beliau supaya PAS "bersama Umno" untuk menubuhkan kerajaan di Perak?

Jika beliaulah orangnya, adakah beliau berani mengemukakan cadangan itu sendiri-sendiri tanpa tok dalang di belakangnya? Maksudnya, tok dalang dari dalam PAS sendiri. Jika ada tok dalang, siapakah tok dalang itu? (Lihat video ihsan Waejo di bawah).

Sambil menulis perkara di atas, teringat pula bagaimana orang yang berlagak lebai membikin duit yang begitu banyak jumlahnya. Lebai jahat itu membuka syarikat. Di sisi lain, ahli politik jahat penguasa negeri yang hendak menggunakan lebai jahat itu mengendalikan projek perumahan.

Berlakulah you scratch my back, I scratch your back. Di atas kertas tanpa bermodalkan apa-apa, tertulislah bahawa rumah-rumah itu "dijual" kepada syarikat lebai jahat itu. Katakanlah rumah-rumah itu "dijual" sebiji RM70,000 kepada lebai jahat itu.

Setelah itu, lebai jahat kemudiannya menjual pula kepada orang yang benar-benar hendakkan rumah dengan harga RM80,000 sebiji. Katakan sebuah rumah menghasilkan untung percuma RM10,000, bayangkan 10 biji atau lebih dari itu. Tidak hairanlah kalau lebai jahat itu mendapat wang yang begitu banyak.

Walaupun perbuatan itu boleh dikaitkan dengan kesalahan jenayah, tetapi bila peguam handalan mengendalikannya, tahulah ia memutihbersihkan transaksi itu. Mungkin juga menyembunyikan apa yang berlaku itu sama sekali.

Tanpa Nama berkata...

Siapakah yang menjeling dari tempat duduknya ketika Ustaz Ahmad Awang mendedahkan ada pimpinan tertinggi PAS yang mencadangkan kepada beliau supaya PAS "bersama Umno" untuk menubuhkan kerajaan di Perak?

Jika beliaulah orangnya, adakah beliau berani mengemukakan cadangan itu sendiri-sendiri tanpa tok dalang di belakangnya? Maksudnya, tok dalang dari dalam PAS sendiri. Jika ada tok dalang, siapakah tok dalang itu? (Lihat video ihsan Waejo di bawah).

Sambil menulis perkara di atas, teringat pula bagaimana orang yang berlagak lebai membikin duit yang begitu banyak jumlahnya. Lebai jahat itu membuka syarikat. Di sisi lain, ahli politik jahat penguasa negeri yang hendak menggunakan lebai jahat itu mengendalikan projek perumahan.

Berlakulah you scratch my back, I scratch your back. Di atas kertas tanpa bermodalkan apa-apa, tertulislah bahawa rumah-rumah itu "dijual" kepada syarikat lebai jahat itu. Katakanlah rumah-rumah itu "dijual" sebiji RM70,000 kepada lebai jahat itu.

Setelah itu, lebai jahat kemudiannya menjual pula kepada orang yang benar-benar hendakkan rumah dengan harga RM80,000 sebiji. Katakan sebuah rumah menghasilkan untung percuma RM10,000, bayangkan 10 biji atau lebih dari itu. Tidak hairanlah kalau lebai jahat itu mendapat wang yang begitu banyak.

Walaupun perbuatan itu boleh dikaitkan dengan kesalahan jenayah, tetapi bila peguam handalan mengendalikannya, tahulah ia memutihbersihkan transaksi itu. Mungkin juga menyembunyikan apa yang berlaku itu sama sekali.

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Saya cadangkan agar SEMUA ULAMA isi jawatan dalam PAS. Kami mahu ulama tampal poster, ulama buat ceramah, ulama anjur demontrasi, ulama buat rundingan NGO, ulama kukuhkan kerjasama dgn Umno; pendek kata orang bukan ulama tak payah susah-susah nak sibuk dalam PAS sekarang.

Tak payah ke hulu ke hilir buat kerja parti. Kita bagi ulama buat. Pemuda pun kata, kini giliran mereka nak buktikan ulama boleh buat semua kerja.

Mat Sabu tak payah penuhi ceramah seluruh Malaysia. Rehat saja di rumah atau isi ceramah di masjid surau dan kawasan rakan taulan. Buat apa susahkan badan.

Begitu juga Husam. Tumpu saja di Kelantan. Biar ulama cari duit untuk projek Kompleks PAS Pusat di Bangi tu. Biar ulama yang buat kerja kali ini.

Sudah terang lagi bersuluh. Ulama memang nak wujudkan benteng antara ulama dan profesional. Mereka yang gilakan kuasa, tengok usul ulama untuk dapatkan kerusi presiden, timbaln dan satu kerusi naib presiden untuk ulama... bukti kegilaan itu.

Jangan bimbang. Kita bagi ulama memimpin. Biar mereka buktikan bukan setkat baca doa dan imam solat tapi boleh jadi hulubalang, penglima perang, pemimpin genius, ketua bijaksana; pendek kata macam ulama warasatul anbiya' yang disebut oleh nabi saw.

Orang JIM dalam PAS, orang Umno yang dah masuk PAS, orang lain-lain fahama dalam PAS boleh basuh kaki undur dan duduk tengokj sahaja ulama buat kerja.

PAS boleh pinda perlembagaan, tukar Parti Islam SeMalaysia jadi Parti Ulama SeMalaysia. PAS kepada PUS pula.

Mari kita yang bukan ulama tubuh parti baru yang guna perlembagaan sama seperti PAS. Kita ramai pemimpin. Bukan semua ulama atau ustaz setuju dengan Kerajaan Perpaduan. Bukan semua setuju dengan Hadi dan Nasharuddin.

Mohd Nasha Abdul Halim
Lorong Haji Taib, KL

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Tok Guru Nik Aziz boleh jadi Presiden. Dia berani dan tegas. Walaupun kumpula pro muqabalah tuduh dia macam-macam. Sisa-sia usianya itu mesti dimanfaatkan untuk kesinambungan perjuangan Islam di negara ini.

Ulama kita cukup pelik. Yang anjur solat dua imam, tak makan sembelih Umno, nikah dua kali, kafir-mengkafir ialah dari kalangan ulama Terengganu.

Mereka seperti Tok Guru Harun Taib, Tok Guru Hadi Awang, Tok Guru Mustafa Ali, Tok Guru Latif Mohamad Besut, Tok Guru Ghazali Losong, Tok Guru Bakar Chik, Tok Guru Bakar Abdullah, Tok Guru Wan Mutalib dll.

Kini mereka inilah yang beriya-iya mahukan bekerjasama dengan Umno dan kongsi kuasa atas nama Kerajaan Perpaduan. Pelik bin ajaib. Amanat Haji Hadi sudah terbalik.

Kalau bukan bekerjasama, macam mana Kerajaan Perpaduan boleh dibentuk? Kerajaan ini hanya boleh dibuat dengan orang yg pegang kuasa macam Umno. Ia tak boleh buat dengan PKR atau DAP. Ia tak boleh berlaku dengan NGO.

Sebab itu, cakap tak serupa bikin PAS begitu ketara. Hadi baik, Nasa baik, Harun taib dan Haron Din baik kata, "kita mengadakan muqabalah atau muzakarah dengan semua pihak termasuk Umno (Parti lawan".

Tetapi mengapa usul Dewan Muslimat untuk haramkan SIS diluluskan. Kenapa tidak aktifkan muzakarah atau muqabalah? Hantar ulama yang hebat-hebat pathkan hujah SIS. Ranapkan hujah SIS. Ulama muslimat, ulamah muda dan ulama tua yang handal-handal dalam PAS kan ramai.

Muqabalah ini terkandung dalam ucapan dasar tapi usul itu jelas bercanggah dengan prinsip yang diperjuangkan.

Kalau dgn DAP yang kafir itu boleh bermugabalah, NGO yang kafir juga boleh bermuzakarah, mengapa SIS diharamkan, dimatikan, ditolak ketepi? Pelik ni...

Sebabnya, hujah bermuqabalah dengan semua pihak itu membawa makna hanya untuk Umno sahaja. "Semua pihak" hanya untuk kelabui mata ahli PAS dan orang lain.

Tetapi, orang PAS sekarang tidak bingung lagi. Mereka celik. Ahli tak takut dan gentar dengan isu "wala'" dan "siqah" yang diutarakan oleh Haron Din. Itu isu lama. Itu isu untuk menyelamatkan diri pimpinan yang bersalah.

Mohd Nasha Abdul Halim
Lorong Haji Taib, KL

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Ahli PAS boleh taat dan patuh pada pimpinan yang jujur dan amanah. Bukan pimpinan yang terang-terang menipu dan berbohong macam Haron Din. Hujah diapun pada muktamar minggu lalu dangkal ketika jawab kecaman Husam.

Ahli PAS jangan bimbang. Kita bagi sahaja kepada Haron Din tentukan nasib dan masa depan PAS. Kemasukannya dalam haraki kepimpinan cukup menampakkan kelaiann sikap PAS terhadap Umno. Soal dia Haron Din lebih Umno dari pemimpin Umno itu soal dia. Tapi dalam PAS, Haron kena ikut kehendak PAS bukan PAS kena ikut kehendak dia.

Tapi nampaknya, dia nak bawa PAS berkongsi kuasa dengan Umno. Hadi setuju. Nasharuddin setuju. Harun Taib dan Cikgu Pa setuju.

Cumanya, mereka sedang berfikir macam mana nak bagi seluruh ahli PAS setuju dgn syor itu? Ada AJK PAS Pusat minta Presiden jelaskan dalam Mesyuarat AJK sebelum sebelum muktamar tentang apa yang dikatakan Kerajaan Perpaduan.

Tok Guru Bakar Chik dan Tok Guru Harun Taib minta supaya Presiden bagi penerangan kepada AJK semua. Tapi dihalang oleh Cikgu Pa. Belum masanya. Kita cool dulu.

Dalam muktamar ke55 tak berbangkit isu Kerajaan Perpaduan. Tapi dalam sidang media Hadi dan Nasharuddin beriya-iya melahap isu ini dengan penuh ghairah. Media melaporkan. Media tidak menokoh tambah. Itulah yang disebut mereka.

Bila jadi bising. Semua orang cakap. PKR dan DAP nafi mereka tahu hal itu... tenggelam punca pula Presiden. Mula kata itu idea yang dilontar kepada umum. Cara layanannya macam ia suatu agenda khusus PAS menuju perkongsian kuasa dgn meninggalkan PKR dan DAP yang ada tahaluf siasi.

Ustaz Ahmad Awang ketika menggulung perbahasan mengesahkan ada dikalangan pemimpin PAS kat pentas itu, yang mahu membawa PAS berkongsi kuasa dengan Umno.

Katanya, tuan-tuan jangan tak percaya, ada pemimpin kita yang mahu PAS kongsi kuasa dengan BN. "Saya tak mahu sebut siapa, tapi ada," katanya sambil mengesahkan pemimpin itu menelefon beliau sewaktu krisis awal pembentukan Kerajaan Perak. Pemimpin PAS itu mahu Ahmad Awang fikirkan kongsi kuasa dengan Umno Perak.

Paling teruk, setahun yang lalu semasa rundingan dgn Pak Lah, jawatan menteripun sudah diagihkan. Jawatan MB negeri-negeri tertentupun katanya sudah diagihkan. Koata bertanding kerusi Parlimen dan Dunpun telah ditetapkan. Inilah yang menjadi kemarahan dalaman pemimpin tertentu yang tak sebulu dengan ulama.

Lagi teruk, semua pertemuan dan rundingan sulit dalam gelap tidak dilaporkan kepada Dewan Harian dan JK PAS Pusat. Moderator rundingnya Nasharuddin dan Haron Din.

Bila isu ini panas pada muktamar tahun lalu, dikatakan pula mendapat persetujuan atau kelulusan Majlis Syura Ulama. Tetapi sehingga kini, Dewan Harian dan JK PAS Pusat tidak dimaklumkan apa isi pertemuan atau rundingan itu.

Kini, perpecahan kian ketara. Ahli-ahli bawahan sudah disindir sinis oleh rakan taulan. Ahli macam hilang kepercayaan terhadap kepimpinan PAS.

Ini menyebabkan Cikgu Pa terpaksa tutup isu Kerajaan Perpaduan ini pada sidang media 9 Jun lalu. Dia minta pemimpin PAS termasuk Hadi dan Pakatan tidak membangkitkan isu ini lagi. Hentilah.

Soalnya, siapa yang memulakannya? Siapa yang gatal mulut bercakap dengan media isu ini? Dulu kata sudah ditarik balik tetapi masa muktamar ligat semula isu ini dihidupakan? Siapa yang menghidupkannya?

Fikir-fikirkan lah wahai ahli-ahli PAS sekalian. Dunia tanpa sempadan sukar untuk menutup apa jua maklumat dan kritikan sulit terhadap pimpinan parti. Lambat laun, ia akan meletup juga tembelang buruk pimpinan. Wassalam.

Mohd Nasha Abdul Halim
Lorong Haji Taib, KL

Tanpa Nama berkata...

Haron Din kata ahli-ahli kena wala' dan siqah dengan pimpinan yang telah dilantik.

Tahukah dia, bahawa Haron Din sekarang tidak wala' dan tidak siqah dengan Tok Guru Nik Aziz yang jadi ketua dia dalam Majlis Syura Ulama?

Mursyidul Am orang no satu dalam PAS. Macam mana Hadi dan Nasa, Cikgu Pa, dll yang tidak sigah dan wala' dengan Mursyidul Am?

Ahli-ahli juga patut persoal juga dengan mereka di atas yang tidak wala' dengan ahli-ahli di bawah. Kita bagi angkat mereka untuk lawan Umno bukan kerjasama dgn Umno.

Kalau tak faham kita ajar mereka pada PRU 13 dan pada Muktamar Tahunan PAS ke-57 nanti. Insyaallah baru mereka tahu!

Tanpa Nama berkata...

It's very simple to find out any matter on web as compared to books, as I found this article at this website.

Have a look at my weblog - instant cash loans

Tanpa Nama berkata...

You havе mаde some гeally goоd ρoіnts there.

I cheсkeԁ οn the internet to learn mοrе about the
іѕsue and found most indiνiduals will go along ωith your views
оn this site.

Alsο vіsit my ωebpаge: payday loans