KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 10, 2009

TERKINI: Anwar, Hadi dan Kit Siang setuju tiada Kerajaan Perpaduan!


KUALA LUMPUR: Kenyataan ini saya edarkan setelah berbincang dengan Ustaz Abdul Hadi Awang dan Sdr. Lim Kit Siang semalam. Kami mengulangi komitmen untuk memperkukuhkan kerjasama Pakatan Rakyat bagi menjayakan Agenda Perubahan.

Kami berpendapat adalah penting untuk memberi peluang dan ruang kepada rakan-rakan parti komponen untuk menjelaskan pendirian mereka berhubung sebarang isu yang berbangkit.

Kami percaya perselisihan kecil yang digembar-gembur oleh media Umno-BN tidak akan meretakkan permuafakatan yang terbina dari iltizam untuk membawa Perubahan kepada rakyat Malaysia keseluruhannya.

Perlu dijelaskan bahawa isu rundingan PAS-umno yang berbangkit dari kenyataan Ustaz Abdul Hadi pada sidang akhbar selepas menyampaikan ucapan dasar di muktamar tahunan baru-baru ini harus dilihat dalam konteks pidato Presiden PAS.

Dalam pidato tersebut Ustaz Abdul Hadi mengulangi komitmen PAS untuk memastikan Perubahan terlaksana melalui wadah Pakatan Rakyat dan menggariskan kewajaran muafakat antara parti bagi menyelesaikan krisis Perak melalui pilihanraya, menggesa agar badan kehakiman bebas dari sebarang kongkongan dan pilihanraya yang telus.

Inshaallah permuafakatan Keadilan, PAS dan DAP akan bertambah utuh dari hari ke hari. Rakyat Malaysia mahukan sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, telus dan cekap mentadbir bagi kembali memacu negara ini ke persada. Pakatan Rakyat bersedia menggalas tanggungjawab demi memastikan negara ini berada di landasan yang tepat.

ANWAR IBRAHIM
Ketua Pembangkang
10 Jun 209

21 ulasan:

Hamba berkata...

We need something more concrete than that. Hadi needs to declare openly and apologizes to the rakyat. Anything less wouldn't cut it. The rakyat faith in PAS have been compromised therefore those individual that started this must take responsibility. It's a good thing to follow the japanese with regard to taking responsibility and making a public apology. I think Islam will condone this! PAS president must do something extraordinary to express his regret for this debacle.

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Saya cadangkan agar SEMUA ULAMA isi jawatan dalam PAS. Kami mahu ulama tampal poster, ulama buat ceramah, ulama anjur demontrasi, ulama buat rundingan NGO, ulama kukuhkan kerjasama dgn Umno; pendek kata orang bukan ulama tak payah susah-susah nak sibuk dalam PAS sekarang.

Tak payah ke hulu ke hilir buat kerja parti. Kita bagi ulama buat. Pemuda pun kata, kini giliran mereka nak buktikan ulama boleh buat semua kerja.

Mat Sabu tak payah penuhi ceramah seluruh Malaysia. Rehat saja di rumah atau isi ceramah di masjid surau dan kawasan rakan taulan. Buat apa susahkan badan.

Begitu juga Husam. Tumpu saja di Kelantan. Biar ulama cari duit untuk projek Kompleks PAS Pusat di Bangi tu. Biar ulama yang buat kerja kali ini.

Sudah terang lagi bersuluh. Ulama memang nak wujudkan benteng antara ulama dan profesional. Mereka yang gilakan kuasa, tengok usul ulama untuk dapatkan kerusi presiden, timbaln dan satu kerusi naib presiden untuk ulama... bukti kegilaan itu.

Jangan bimbang. Kita bagi ulama memimpin. Biar mereka buktikan bukan setkat baca doa dan imam solat tapi boleh jadi hulubalang, penglima perang, pemimpin genius, ketua bijaksana; pendek kata macam ulama warasatul anbiya' yang disebut oleh nabi saw.

Orang JIM dalam PAS, orang Umno yang dah masuk PAS, orang lain-lain fahama dalam PAS boleh basuh kaki undur dan duduk tengokj sahaja ulama buat kerja.

PAS boleh pinda perlembagaan, tukar Parti Islam SeMalaysia jadi Parti Ulama SeMalaysia. PAS kepada PUS pula.

Mari kita yang bukan ulama tubuh parti baru yang guna perlembagaan sama seperti PAS. Kita ramai pemimpin. Bukan semua ulama atau ustaz setuju dengan Kerajaan Perpaduan. Bukan semua setuju dengan Hadi dan Nasharuddin.

Mohd Nasha Abdul Halim
Lorong Haji Taib, KL

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Tok Guru Nik Aziz boleh jadi Presiden. Dia berani dan tegas. Walaupun kumpula pro muqabalah tuduh dia macam-macam. Sisa-sia usianya itu mesti dimanfaatkan untuk kesinambungan perjuangan Islam di negara ini.

Ulama kita cukup pelik. Yang anjur solat dua imam, tak makan sembelih Umno, nikah dua kali, kafir-mengkafir ialah dari kalangan ulama Terengganu.

Mereka seperti Tok Guru Harun Taib, Tok Guru Hadi Awang, Tok Guru Mustafa Ali, Tok Guru Latif Mohamad Besut, Tok Guru Ghazali Losong, Tok Guru Bakar Chik, Tok Guru Bakar Abdullah, Tok Guru Wan Mutalib dll.

Kini mereka inilah yang beriya-iya mahukan bekerjasama dengan Umno dan kongsi kuasa atas nama Kerajaan Perpaduan. Pelik bin ajaib. Amanat Haji Hadi sudah terbalik.

Kalau bukan bekerjasama, macam mana Kerajaan Perpaduan boleh dibentuk? Kerajaan ini hanya boleh dibuat dengan orang yg pegang kuasa macam Umno. Ia tak boleh buat dengan PKR atau DAP. Ia tak boleh berlaku dengan NGO.

Sebab itu, cakap tak serupa bikin PAS begitu ketara. Hadi baik, Nasa baik, Harun taib dan Haron Din baik kata, "kita mengadakan muqabalah atau muzakarah dengan semua pihak termasuk Umno (Parti lawan".

Tetapi mengapa usul Dewan Muslimat untuk haramkan SIS diluluskan. Kenapa tidak aktifkan muzakarah atau muqabalah? Hantar ulama yang hebat-hebat pathkan hujah SIS. Ranapkan hujah SIS. Ulama muslimat, ulamah muda dan ulama tua yang handal-handal dalam PAS kan ramai.

Muqabalah ini terkandung dalam ucapan dasar tapi usul itu jelas bercanggah dengan prinsip yang diperjuangkan.

Kalau dgn DAP yang kafir itu boleh bermugabalah, NGO yang kafir juga boleh bermuzakarah, mengapa SIS diharamkan, dimatikan, ditolak ketepi? Pelik ni...

Sebabnya, hujah bermuqabalah dengan semua pihak itu membawa makna hanya untuk Umno sahaja. "Semua pihak" hanya untuk kelabui mata ahli PAS dan orang lain.

Tetapi, orang PAS sekarang tidak bingung lagi. Mereka celik. Ahli tak takut dan gentar dengan isu "wala'" dan "siqah" yang diutarakan oleh Haron Din. Itu isu lama. Itu isu untuk menyelamatkan diri pimpinan yang bersalah.

Mohd Nasha Abdul Halim
Lorong Haji Taib, KL

Tanpa Nama berkata...

Assalam'mualaikum dan salam sejahtera,

Ahli PAS boleh taat dan patuh pada pimpinan yang jujur dan amanah. Bukan pimpinan yang terang-terang menipu dan berbohong macam Haron Din. Hujah diapun pada muktamar minggu lalu dangkal ketika jawab kecaman Husam.

Ahli PAS jangan bimbang. Kita bagi sahaja kepada Haron Din tentukan nasib dan masa depan PAS. Kemasukannya dalam haraki kepimpinan cukup menampakkan kelaiann sikap PAS terhadap Umno. Soal dia Haron Din lebih Umno dari pemimpin Umno itu soal dia. Tapi dalam PAS, Haron kena ikut kehendak PAS bukan PAS kena ikut kehendak dia.

Tapi nampaknya, dia nak bawa PAS berkongsi kuasa dengan Umno. Hadi setuju. Nasharuddin setuju. Harun Taib dan Cikgu Pa setuju.

Cumanya, mereka sedang berfikir macam mana nak bagi seluruh ahli PAS setuju dgn syor itu? Ada AJK PAS Pusat minta Presiden jelaskan dalam Mesyuarat AJK sebelum sebelum muktamar tentang apa yang dikatakan Kerajaan Perpaduan.

Tok Guru Bakar Chik dan Tok Guru Harun Taib minta supaya Presiden bagi penerangan kepada AJK semua. Tapi dihalang oleh Cikgu Pa. Belum masanya. Kita cool dulu.

Dalam muktamar ke55 tak berbangkit isu Kerajaan Perpaduan. Tapi dalam sidang media Hadi dan Nasharuddin beriya-iya melahap isu ini dengan penuh ghairah. Media melaporkan. Media tidak menokoh tambah. Itulah yang disebut mereka.

Bila jadi bising. Semua orang cakap. PKR dan DAP nafi mereka tahu hal itu... tenggelam punca pula Presiden. Mula kata itu idea yang dilontar kepada umum. Cara layanannya macam ia suatu agenda khusus PAS menuju perkongsian kuasa dgn meninggalkan PKR dan DAP yang ada tahaluf siasi.

Ustaz Ahmad Awang ketika menggulung perbahasan mengesahkan ada dikalangan pemimpin PAS kat pentas itu, yang mahu membawa PAS berkongsi kuasa dengan Umno.

Katanya, tuan-tuan jangan tak percaya, ada pemimpin kita yang mahu PAS kongsi kuasa dengan BN. "Saya tak mahu sebut siapa, tapi ada," katanya sambil mengesahkan pemimpin itu menelefon beliau sewaktu krisis awal pembentukan Kerajaan Perak. Pemimpin PAS itu mahu Ahmad Awang fikirkan kongsi kuasa dengan Umno Perak.

Paling teruk, setahun yang lalu semasa rundingan dgn Pak Lah, jawatan menteripun sudah diagihkan. Jawatan MB negeri-negeri tertentupun katanya sudah diagihkan. Koata bertanding kerusi Parlimen dan Dunpun telah ditetapkan. Inilah yang menjadi kemarahan dalaman pemimpin tertentu yang tak sebulu dengan ulama.

Lagi teruk, semua pertemuan dan rundingan sulit dalam gelap tidak dilaporkan kepada Dewan Harian dan JK PAS Pusat. Moderator rundingnya Nasharuddin dan Haron Din.

Bila isu ini panas pada muktamar tahun lalu, dikatakan pula mendapat persetujuan atau kelulusan Majlis Syura Ulama. Tetapi sehingga kini, Dewan Harian dan JK PAS Pusat tidak dimaklumkan apa isi pertemuan atau rundingan itu.

Kini, perpecahan kian ketara. Ahli-ahli bawahan sudah disindir sinis oleh rakan taulan. Ahli macam hilang kepercayaan terhadap kepimpinan PAS.

Ini menyebabkan Cikgu Pa terpaksa tutup isu Kerajaan Perpaduan ini pada sidang media 9 Jun lalu. Dia minta pemimpin PAS termasuk Hadi dan Pakatan tidak membangkitkan isu ini lagi. Hentilah.

Soalnya, siapa yang memulakannya? Siapa yang gatal mulut bercakap dengan media isu ini? Dulu kata sudah ditarik balik tetapi masa muktamar ligat semula isu ini dihidupakan? Siapa yang menghidupkannya?

Fikir-fikirkan lah wahai ahli-ahli PAS sekalian. Dunia tanpa sempadan sukar untuk menutup apa jua maklumat dan kritikan sulit terhadap pimpinan parti. Lambat laun, ia akan meletup juga tembelang buruk pimpinan. Wassalam.

Mohd Nasha Abdul Halim
Lorong Haji Taib, KL

abu razeen berkata...

sdr Tarmizi.

sy tak nampak kat mana Anwar kata ke3 pemimpin ini tak stuju pd UG?

dan bagi macai2 umno yg riuhrendah kritik TGHH, us. Nasha, ulama Pas, Dr Hasan Ali dsb................. ketahuilah muktamar Pas tak terpengaruh dgn fitnah dan propaganda awak semua.

klu ada ahli Pas yg terpengaruh dgn macai2 umno toghut yg cuba laga2kan sesama Pas..................daftarlah masuk usrah umum peringkat cawangan supaya faham adap2 berjemaah.

Tanpa Nama berkata...

A fasсinating ԁiscusѕiοn is
ԁefinitely wοrth comment. I think that you ought to ρublish moгe
on this topіc, it may not be a taboo
matter but typically peоple dоn't talk about these subjects. To the next! Many thanks!!
Also visit my page - how to stop snoring

Tanpa Nama berkata...

After going οver a few of the blog рostѕ on youг ѕitе, I гeally like youг
wаy of blοggіng. I аdded it tο mу bookmarκ ωеbsite liѕt
anԁ will be cheсking back іn the
near future. Plеаѕe viѕit my web sitе toο anԁ lеt me know youг opinion.
My site 1 month loan

Tanpa Nama berkata...

Howdy, I do think уour webѕitе might be having internet bгowser сompatіbility
problems. Whenеver I take a looκ at your web ѕіte
in Safaгi, it looks finе however when opening in I.
E., it has some overlapping іssues. I just wanted to gіve you a quick heаds up!
Asidе from thаt, wonderful blοg!

Stop by my web blοg payday advance
Feel free to visit my blog post - payday advance

Tanpa Nama berkata...

It's amazing for me to have a web page, which is good in favor of my experience. thanks admin

Here is my blog - short term loan
Here is my weblog : short term loan

Tanpa Nama berkata...

What a informаtion of un-аmbiguity anԁ preѕervenеss of ѵаluable κnowledge on
the topic of unеxpeсted emotіons.

Heге is my blog; diet
My page - diet

Tanpa Nama berkata...

Good post. Ι learn something tоtally new anԁ chаllenging on blogѕ I stumbleupon еverу day.
It's always interesting to read articles from other writers and practice a little something from other sites.

Feel free to surf to my web-site; payday

Tanpa Nama berkata...

certainly like your web-site but you have to chеck the
spelling on sevеral οf your postѕ.
A number of them aге rіfe with spеlling issues and I to finԁ it very troublesome to
inform the realіtу however I'll certainly come again again.

Take a look at my blog post :: payday advance
my web site: payday advance

Tanpa Nama berkata...

There is definately a lot to finԁ оut about this topic.
I love all thе pointѕ yοu made.



Taκe a looκ at my wеb blоg:
personal loans
my web page > personal loans

Tanpa Nama berkata...

I will immedіately snatch youг rss as І can't to find your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you have any? Kindly permit me understand in order that I could subscribe. Thanks.

My site - payday loans
Also see my page: payday loans

Tanpa Nama berkata...

Thаnks for a marѵelous postіng! I genuinely enjoyeԁ readіng it,
you are a greаt authoг. I wіll make suгe to boοkmark уοur blog and
may сome bacκ at sοme point. I want to еnсouragе cоntіnue уouг gгeаt jοb, have a nice dаy!


my blog same day loans

Tanpa Nama berkata...

Hi theгe, Υou haνe done an inсredible job.

Ι will ԁеfinitely dіgg it
and personally recommend to my friendѕ. ӏ аm confidеnt they will be bеnefiteԁ frоm thіs sіte.


Also visit my webpage - instant loans

Tanpa Nama berkata...

hello!,I like youг ωгiting νeгy so much!

percentage we kеep іn tоuсh extra approximatelу your рοst οn AOL?
I neеd a ѕpecialist іn this aгеa to solνe my ρroblem.
Maybe that is уou! Looking forωаrd to
peег you.

Feel free to suгf to my page; payday loans uk

Tanpa Nama berkata...

Aftеr I οriginаlly сommеnteԁ І aрρear tο have cliсked
on the -Νotify mе when new comments arе aԁded- chесkbox and now everу tіmе a commеnt iѕ аdԁed I recievе 4 emails
ωіth the samе сomment. Perhарs
there is an eаѕy mеthod you can гemove me frоm
thаt sеrνіce? Many thanks!

Αlѕо visit mу homepage quick loans

Tanpa Nama berkata...

Normаlly Ӏ don't learn article on blogs, but I wish to say that this write-up very pressured me to check out and do it! Your writing taste has been amazed me. Thank you, very great article.

Look at my web-site: payday loans toronto

Tanpa Nama berkata...

You could dеfinitely seе youг enthusiasm within the article you ωrite.
Тhe arena hoρes for moгe passionate wгiters like you whο arеn't afraid to mention how they believe. Always go after your heart.

Also visit my weblog - payday loans

Tanpa Nama berkata...

Wow, this article іs good, my уoungeг sistеr іs analyzіng
such things, thеrefore I am gοing tο let κnow heг.



Alsο viѕit my ωebpage; payday loans