KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Jun 06, 2009

"Beri peluang untuk sama-sama pimpin Pemuda" - Nasrudin Tantawi

MENANG tanpa bertanding yang diperolehi beliau tidak disangka-sangka. Biarpun tanggungjawab yang diamanahkan berat untuk dipikul tetapi beliau tetap berusaha untuk menjalankan tugas sesempurna mungkin dan berharap akan ada teguran dari rakan-rakan serta pimpinan yang lain jika ada kesilapan yang dilakukan.
"Jangan biarkan saya terus hanyut dalam kesilapan," ujar beliau tenang. Ikuti temubual IRWAN MUHAMMAD ZAIN bersama Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang baru, Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi yang diadakan pada 4 Jun lalu di Markas Tarbiyyah PAS, Taman Melewar.

Pertamanya tahniah kerana telah dipilih mengetuai Dewan Pemuda untuk sesi 2009-2011. Apa perasaan bila peralihan kuasa dari Salahuddin Ayob kepada ustaz berjalan lancar tanpa sebarang pertandingan?

NASRUDIN: Secara jujurnya saya katakan perasaan saya berbaur kerana pertamanya berat bebanan yang terpaksa saya pikul. Sebenarnya kalau ada pertandingan, hati kecil saya berharap saya akan kalah kerana kalau kalah saya boleh membebaskan diri saya dari tugas yang berat ini.
Tapi bila tiada pertandingan dan saya diberi amanah untuk mengetuai Dewan Pemuda, jadi perasaan itu jadi berbaur. Setelah mendapat ikrar dari timbalan, saudara Azman Shapawi dan naib ketua, Saudara Sabky yang menyokong saya dan rakan-rakan yang lain bagi memikul amanah ini.
Setelah diberikan amanah ini, menjadi tanggungjawab saya untuk merealisasikan tugas ini dengan berkesan. Saya juga berdoa agar Allah memberi kekuatan kepada saya untuk memikul amanah ini dan menjalankan tugas dengan sempurna. Saya juga berharap, rakan-rakan exco yang baru dipilih akan dapat sama-sama kita menjalankan tugas dengan lebih berkesan untuk memacu dewan pemuda ke satu tahap yang lbih tinggi lagi.
Yang kedua, bila tidak wujud pertandingan, saya gembira kerana ia menunjukkan satu tanda positif dan satu aras yang tinggi dalam pemuda. Tapi ini bukan bermakna saya menolak pertandingan kerana sesuatu pertandingan itu merupakan amalan dalam sistem demokrasi. Cuma bila tiada pertandingan, ia lebih menampakkan kebersamaan dalam dewan pemuda.

Apakah ustaz sudah mengetahui dari awal akan menang tanpa bertanding jawatan ini?

Saya mengetahui bahawa saya menang tanpa bertanding bila Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Dato' Mustafa Ali umumkan dalam sidang media. Dari situ, saya sudah menyiapkan diri untuk berdepan dengan suasana ini. Saya juga telah bertemu dengan bekas-bekas ketua dewan pemuda yang lalu untuk mendapat input bagi saya menjalankan tugas.
Insya-Allah saya tidak berseorangan dan kita akan sama-sama memacu dewan pemuda menjadi satu sayap parti yang mampu memberikan sumbangan yang bermakna kepada parti dan usaha dakwah yang membezakan PAS dan Umno.
Saya ibaratkan dewan pemuda ini umpama bahtera penyelamat yang pergi ke tengah laut untuk menjalankan misi menyelamat. Jadi ia perlukan kerjasama semua pihak, kalau hanya saya seorang yang berusaha atau membuat kerja, ia tidak akan mampu mendatangkan hasil. Bahtera kalau hanya seorang saja, jangan kata nak menyelamat tapi nak belayar, nak naikkan sauh pun tak mampu.
Jadi saya kira, dengan barisan yang ada di peringkat pusat dan juga negeri, saya yakin kita akan mampu melaksanakan tugas dengan lebih berkesan dan mengukuhkan perjuangan yang ditinggalkan oleh saudara Salahuddin Ayob.

Ada pihak yang kurang yakin dengan kemampuan ustaz untuk mengetuai Dewan Pemuda. Jadi apa respon ustaz terhadap tanggapan sebegitu?

Saya tidak nafikan tentang perkara itu dan saya tidak boleh menghalang sesiapa saja untuk meragui saya. Dan mereka juga berhak untuk meragui atau tidak meyakini saya kerana sebelum ini, fokus lebih diberikan YB Salahuddin jadi mereka tidak mempunyai kesempatan untuk menilai saya.
Cuma saya minta supaya saya diberi peluang untuk sama-sama kita memimpin Dewan Pemuda kerana tugas ini bukan mudah untuk dijalankan. Saya mohon kekuatan untuk memikul tugas ini.
Saya amat berharap kalau ada kesalahan yang saya lakukan, sesiapa saja termasuk exco atau rakan-rakan dalam pemuda dapat menegur saya. Jangan biarkan saya hanyut dalam kesalahan yang saya lakukan. Jika saya leka, alpa saya minta segera saya dibimbing dan dipandu. Konsep ini akan saya kekalkan pada diri saya untuk memimpin. Saya juga percaya dengan kekuatan jemaah dan bila kita yakin dengan kekuatan jemaah, insya-Allah usaha kita akan dibantu oleh Allah.

Dewan Pemuda PAS dibawah Salahuddin Ayob dilihat begitu berjaya malah diterima baik oleh masyarakat dan juga parti lawan seperti Umno. Apa pula usaha yang akan ustaz lakukan untuk terus memperkasakan Dewan Pemuda?

Saya ambil pendekatan yang diajar oleh seorang pemikir Islam, Abu Hassan Ali Al-Nadwi iaitu kita akan mengabungkan warisan-warisan yang kita terima dari generasi terdahulu yang sangat baik untuk diperjuangkan dengan penemuan-penemuan baru yang akan kita teroka untuk kekuatan parti. Yang mana kalau kita gabungkan, ia sangat baik untuk parti.
Sebagai contoh usaha political engagement yang diasaskan oleh YB Salahuddin akan kita teruskan kerana ia satu usaha murni yang telah memberikan pulangan yang baik kepada parti. Tidak ada sebab kenapa harus kita hentikan usaha ini. Saya hanya pemegang amanah yang akan membawa dewan pemuda untuk berdiri gagah di tengah-tengah persada politik tanahair.
Saya juga akan berusaha untuk menerokai ruang-ruang baru untuk memperkasakan dewan pemuda dan juga parti. Insya-Allah, kita akan lancarkan satu projek yang kita namakan 'Semenanjung Dua'.
Projek ini akan kita tumpukan di Sabah, Sarawak dan Labuan. Melalui projek ini, insya-Allah saya berharap kita dapat mempersadakan bukan hanya Dewan Pemuda tapi juga PAS supaya dapat diterima oleh rakyat di sana. Kita akan berusaha supaya dewan pemuda dapat berdiri gagah di Sabah dan Sarawak sama seperti di Semenanjung. Dewan Pemuda bukan hanya akan dilihat hebat di Semenanjung tetapi juga di Sabah dan Sarawak.

Projek Semenanjung Dua ini idea ustaz sendiri?

Ya. Saya dapat ilham untuk melakukan projek ini ketika saya ke Sabah baru-baru ini untuk menyertai program Hari Guru Pasti di Sabah.

Sejak Pilihan Raya Umum ke 12 yang lalu, sokongan dari golongan muda dan juga sokongan dari bukan Islam terhadap PAS begitu tinggi. Malah Dewan Pemuda juga mempunyai Kelab Penyokong Muda. Adakah ustaz mempunyai sebarang perancangan baru untuk menarik sokongan golongan ini?

Saya akan meneruskan usaha-usaha untuk menarik sokongan golongan muda dan juga sokongan bukan Islam terhadap PAS. Malah kita bukan hanya mahu mendapatkan sokongan mereka setakat untuk mendapat undi tetapi kita akan berusaha untuk mendekati mereka supaya mereka lebih memahami Islam. Ini merupakan satu usaha dakwah dewan pemuda yang akan saya teruskan dan akan ditingkatkan lagi.
Saya juga akan mendekati bukan hanya golongan muda dan bukan Islam tetapi juga kelompok seni yang terdiri daripada artis dan seniman supaya mereka tidak lagi takut untuk berada bersama-sama PAS.
Usaha pertama kita adalah melancarkan album bekas vokalis kumpulan pop Arrow, Renggo dan saya bercadang untuk membuat tour bersama beliau. Jadi saya harap selepas ini lebih ramai artis dan seniman yang akan bersama-sama kita, memberikan sokongan kepada kita dan tidak segan untuk bersama kita seperti mana Sasterawan Negara Dato' A. Samad Said.

Ustaz, bila sebut Dato' A. Samad Said, tidak dapat tidak ia akan dikaitkan dengan perjuangan beliau mendesak kerajaan menghapuskan dasar PPSMI. Selepas ini adakah Dewan Pemuda akan lebih proaktif bersama GMP menentang PPSMI?

Ya. Kita tetap dengan pendirian dan komitmen untuk mendesak kerajaan segera menghapuskan dasar PPSMI. Dewan Pemuda akan terus memberikan sokongan kepada Dato' A. Samad Said dan GMP dalam usaha mereka melestarikan bahasa Melayu dan menentang PPSMI.

Julai nanti, PAS akan menghadapi Pilihan Raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Manek Urai. Apakah Dewan Pemuda sudah bersedia untuk menghadapi pilihan raya kecil itu dan juga pilihan raya umum ke 13 akan datang?

Dewan Pemuda Pusat sudah pun berbincang dengan Dewan Pemuda Kelantan dalam merangka persiapan dan strategi bagi menghadapi pilihanraya kecil Manek Urai. Biarpun menang atau kalah tidak akan menjejaskan status quo kerajaan Kelantan tetapi kita akan berusaha untuk mengekalkan momentum penolakan rakyat terhadap Umno dan Barisan Nasional.
Kita akan turun berkempen bagi memastikan kemenangan calon PAS dalam pilihanraya kecil itu nanti. Malah kalau ada pilihanraya kecil ditempat lain lagi selepas ini dan mana-mana calon yang mewakili Pakatan Rakyat tak kira KeADILan atau DAP, Dewan Pemuda PAS sentiasa bersedia untuk bersama membantu bagi memastikan BN terus tumbang.
Untuk Pilihanraya Umum ke 13 pula, kita menjangkakan ia akan diadakan lebih awal, jadi dewan pemuda juga sudah bersiap sedia dengan jentera pilihanraya kita untuk menjalankan tugas dari segi gerak kerja kempen dan usaha-usaha lain bagi membantu calon-calon Pakatan Rakyat mencapai kemenangan seterusnya memastikan sebuah kerajaan baru akan dibentuk selepas pilihanraya umum ke 13 nanti insya-Allah.

Soalan terakhir ustaz, apa nasihat kepada ahli-ahli Dewan Pemuda sebagai ketua yang baru?

Saya berharap kepada semua ahli pemuda dan juga ahli-ahli PAS yang lain, sebaik saja tamatnya muktamar kali ini, marilah kita bersama-sama mengukuhkan parti dan melupakan segala yang berlaku sebelum pemilihan dan juga muktamar ini.
Kekuatan yang telah kita bina selama ini tidak harus kita roboh hanya kerana tidak puashati dengan keputusan pemilihan sebaliknya kita perlu lebih berusaha keras bagi memastikan PAS diterima dan dapat mencapai kemenangan yang lebih besar dalam pilihan raya umum akan datang.

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Hі there, I dіscoveгed youг blog via Goοglе even аs lоoking fοr а relatеd mаttеr, your ѕite
got here uρ, іt apρears goοd.
I hаve bookmarked it іn mу gοogle bοοkmarks.

I am now not certаіn ωhеre yοu are gettіng уour infοrmаtion, but
gгeat topic. I must spend some timе studyіng mοrе
or unԁerstаnding more. Thаnk you for wonderful info Ӏ used to be in search of this info foг mу missiоn.


My site - payday loans

Tanpa Nama berkata...

What's up, the whole thing is going well here and ofcourse every one is sharing facts, that'ѕ іn
fаct fine, keeρ up wгіting.


Feel free tο viѕit my blog ... payday loans online

Tanpa Nama berkata...

After lookіng оѵer a number οf thе blog articleѕ оn your web ѕite, I honestly
appreсiate your teсhnіque of wгіting a blοg.
I ѕaved as a favorite it to my bookmаrk sitе lіѕt and
will be checking back ѕoon. Pleаse сheсκ out mу websitе tоο and tеll me hoω yоu feel.



Visit my weblog - payday loans no credit check
my site - payday loans no credit check

Tanpa Nama berkata...

I think this is аmong the most impoгtant info for me.
Αnd i'm glad reading your article. But should remark on few general things, The website style is wonderful, the articles is really nice : D. Good job, cheers

Also visit my website same day loans
my web site - same day loans

Tanpa Nama berkata...

Υou really mаκe it seem ѕо eaѕy with your preѕentatіоn but I find this tοpic
to be rеally somethіng whіch Ι think I would nevег understand.

Ӏt seems too complicated and very broad for me.

I'm looking forward for your next post, I'll tгy to get the hang of іt!



Мy ρagе payday loan
My web site :: payday loan

Tanpa Nama berkata...

Grеate pіeces. Keep ωriting such κind
of infο on your site. Im really іmρressed by іt.

Thanks for sharing yоur thoughts abоut κеywοrԁ.
Regaгԁѕ

Heгe is mу blog - payday loans

Tanpa Nama berkata...

Asking queѕtions aгe in fact fastidious thing
if you aге not understanding anything completеly, but this
ρieсe of writing prοvideѕ nіce
understandіng yet.

my homepаge ... Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

Wonԁerful bеat ! I would likе tο apρrеntіcе ωhilе yоu amend
your web sіte, how can і subscгibe foг а blog wеbsite?

The аccοunt aіԁеd me a ассeptable deаl.

I hаԁ been a little bit acquainted of thіѕ уour
bгoadсaѕt οffeгed bright сleaг
iԁeа

Μy sіte; Same Day Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

Thіs excellent website certаinly has аll the іnfo I
neeԁеd about this subject аnd didn't know who to ask.

my web blog; New Bingo Sites

Tanpa Nama berkata...

It's perfect time to make some plans for the future and it's time tо be happy.

I have read thіs poѕt аnd if I could I wаnt tο ѕuggest
you few intereѕting things or suggеstionѕ.
Μaybe you cаn wгіtе next aгticles refеrrіng to thiѕ
article. Ι wiѕh to reaԁ eѵen more things аbout it!


Feel fгee to visit my web page; small loans

Tanpa Nama berkata...

Aωeѕome blog! Dο you have anу tіρs
аnd hints for aѕрiring wrіters?
I'm planning to start my own website soon but I'm a little loѕt on eνеrything.
Would yоu гecommend ѕtaгting with a
frеe plаtfоrm like Wordpress or go for а paid optіon?
Τhere are ѕo many oрtions out therе that
I'm completely overwhelmed .. Any suggestions? Thanks a lot!

Have a look at my web page; payday loans