KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Mei 25, 2010

PAS parti Islam pertama di dunia selepas Nabi Muhamad buka pintu kepada bukan Islam - Tuan Guru Presiden PAS


PAS bersedia meminda perlembangaan supaya ahli bukan Islam diberi hak sama bagi membolehkan mereka dicalonkan dalam pilihan raya dan menjadi Senator Dewan Negara. Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang berkata, bagi mengelak sebarang pertembungan kerusi antara parti dalam Pakatan Rakyat pencalonan ahli bukan Islam bergantung pada keperluan dan agihan kerusi.

Menurut beliau, paling penting Pakatan Rakyat tidak mahu sebarang pertembungan dan lebih suka pertandingan dua penjuru dengan BN. Katanya, PAS turut memperuntukkan pelantikan bukan Islam menganggotai Dewan Undangan Negeri (Dun) sebagai mana yang telah dilaksanakan di Terengganu ketika kerajaan PAS mentadbir pada tahun 1999 hingga 2004.

Peruntukan itu katanya membolehkan Kerajaan Terengganu ketika itu melantik bukan Islam menganggotai Dun jika tiada wakil rakyat yang berjaya dalam pilihan raya.

Bagaimana pun, tambah beliau sampai sekarang BN tidak berani membuang peruntukkan tersebut. Perlaksanaan peruntukan pelantikan bukan Islam itu, tambah beliau akan diperluaskan ke negeri-negeri lain jika Pakatan Rakyat memerintah Kerajaan Persekutuan dalam Pilihan Raya Umum ke-13.

Pada pilihan raya lalu, PAS memberi ruang kepada bukan Islam bertanding atas kerusi PAS tetapi tidak menggunakan lambang PAS.

Sebelum itu, dalam ucapannya Ustaz Abdul Hadi berkata, pengiktirafan Kelab Penyokong PAS sebagai Dewan Himpunan Penyokong PAS yang menjadi sayap penting parti membuktikan kesungguhan PAS melaksanakan slogan `PAS For All'.

Pelancaran Dewan Himpunan Penyokong PAS itu membuktikan bahawa PAS mengulangi sejarah dan menghidupkan semula sejarah yang telah dimatikan ketika zaman Nabi Muhamad SAW di Madinah.

Menurut beliau, PAS merupakan parti Islam pertama dalam dunia selepas Nabi Muhamad membuka pintu kepada ahli bukan Islam iaitu pada tahun 1964 dilakukan oleh Profesor Zulkifli Mohamad. Penubuhan DHPP itu kata beliau bukan paksaan terhadap orang bukan Islam tetapi ia berlandaskan mereka menerima DHPP sebagai landasan perjuangan PAS.

"Ini syarat yang boleh menjadikan mereka menyertai perjungan kita, kita harap langkah ini boleh membuat perubahan kuasa pemerintahan bagi menyelamatkan negara dan bangsa," katanya.

Seramai 1,500 ahli DHPP dari seluruh negara berhimpun di Dewan Serbaguna Pejabat Tanah dan Daerah Klang 23 Mei lalu, mengikuti Majlis Pelancaran DHPP oleh Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang. Majlis diserikan dengan pelbagai acara budaya dari tiga kaum utama, Melayu, India dan Cina.

Tiada ulasan: