KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Mei 28, 2010

Umno memang kaki haru-biru dalam BN, baik tinggalkan sertai Pakatan Rakyat

Kini Najib lihat terus meneruskan legasi Tun Mahathir hingga mencetuskan rasa kurang senang kalangan parti komponen BN terhadap Umno.

MEMANG benar kata orang, jika ingin tahu hakikat sebenar hubungan seseorang atau satu pihak dengan yang lain, tunggulah ketika mereka bertelagah. Selalunya apabila diselubungi perasaan marah, hangat hati atau tercabar harga diri, manusia cenderung meluahkan sikap atau pendirian sebenarnya.

Tatkala itu akan terhamburlah segala rahsia yang selama ini tersimpan atau prasangka satu pihak kepada pihak yang lain yang sekian lama terpendam. Setiap pihak akan saling menyalahkan. Keghairahan memenangkan diri sendiri mendorong masing-masing mendedahkan kelemahan dan keburukan pihak yang lain.

Sedikit pertikaian mengenai kemelut kepimpinan MIC yang tercetus minggu lalu tidak terlepas dari hakikat itu. Dakwaan kepimpinan MIC betapa Umno menjadi dalang mengeruhkan kemelut dalaman MIC membuka jalan kepada berbagai pendedahan lain. Ia sekaligus mengiyakan betapa wujudnya gelora di sebalik permukaan yang kelihatan tenang dalam konteks hubungan kedua-dua parti komponen utama Barisan Nasional (BN) itu.

Jika tidak kerana tabiat Umno yang gemar mempamerkan dirinya sebagai penguasa hampir mutlak dalam BN, maka sebarang dakwaan ia terlibat mencampuri urusan parti rakan-rakan komponen BN lain tidak begitu sukar ditepis segera.

Malangnya, imej dan reputasi parti ultra-Melayu itu sering dipalitkan dengan sifat suka membuli rakan-rakan. Umno juga dilihat orang suka memonopoli kata pemutus dalam banyak perkara sama ada membabitkan dasar parti atau kerajaan dipimpin BN.

Barangkali sudah menjadi tabiat Umno untuk lebih mengutamakan kepentingan parti itu berbanding tuntutan dan kehendak rakan-rakan lain dalam banyak hal. Bahkan dalam menentukan dasar pemerintahan juga Umno dilihat sering mengenepikan perasaan tidak senang rakan-rakan.

Ingat lagi bagaimana kelam-kabut melanda BN apabila para pemimpin BN Sabah dan Sarawak suatu ketika dulu mendakwa mereka dianaktirikan parti pemerintah itu? Sejurus selepas pilihan raya umum 2008, beberapa Ahli Parlimen dari dua negeri Malaysia Timur itu secara terbuka mengibaratkan mereka bagaikan penghuni tepi tandas dalam sebuah banglo mewah bernama ‘BN’.

Rasa tidak senang dengan cara Umno mengepalai BN itu akhirnya menyebabkan Parti Maju Sabah (SAPP) meninggalkan gabungan pemerintah itu. Pemimpinnya mendakwa tidak mendapat layanan seadilnya dari pucuk pimpinan tertinggi BN, khususnya Umno.

Pernah pemimpin Gerakan secara terbuka menyalahkan sikap ego dan bongkak sebilangan pemimpin Umno sebagai penyebab utama parti dominan Cina itu ditolak rakyat dalam pilihan raya lalu.

Bahkan di saat kekecewaan itu mencapai klimaks, Presiden Gerakan pernah membayangkan partinya mungkin meninggalkan BN sekiranya Umno tidak mengubah sikap dalam menerajui gabungan itu.

Rasa rimas terhadap Umno juga pernah disuarakan para pemimpin MCA dan PPP dalam beberapa isu berbeza. Suatu ketika ada gesaan dari Pemuda MCA agar parti mereka mengkaji semula kedudukannya dalam BN sekiranya Umno terus dengan sikap perkauman Melayu.

Kini prasangka terpendam terhadap Umno ikut terluah dari mulut pemimpin MIC. Selasa (25 Mei) lalu giliran Pemuda MIC pula melontar kemungkinan MIC juga bakal mengkaji kedudukannya dalam BN sekiranya terbukti Umno terlibat dalam pembentukan Gerakan Anti Samy Vellu (GAS) dipelopori pemimpin parti itu yang dipecat minggu lalu.

Dalam satu kenyataan berasingan dipetik media pada Khamis (27 Mei), Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat MIC, Vell Paari pula menganggap masalah melanda partinya kini berpunca daripada kegagalan Umno melihat masalah kaum India dari perspektif MIC.

“Saya minta mereka (pemimpin Umno), tolonglah. Mereka perlu meletakkan diri mereka dalam kasut MIC dan melihat isu yang berlaku dari perspektif MIC. Tolong lihat pada keperitan yang masyarakat India lalui apabila kerajaan melaksanakan sesetengah dasar yang tidak adil. Saya lihat pada perkara-perkara ini yang tidak memanfaatkan masyarakat India,” katanya yang juga anak kepada Presiden MIC, Dato’ Seri S.Samy Vellu.

Beliau mengulas kritikan para pemimpin Umno terhadapnya ekoran dakwaannya bahawa pemimpin Umno terlibat menyokong kempen menggulingkan Samy Vellu dari jawatan Presiden MIC.

Sama ada benar atau tidak Umno memang menjadi dalang atau memainkan peranan penting mencetuskan arus kuat mendesak Samy Vellu berundur, seperkara yang sukar dinafikan ialah selaku parti peneraju BN, Umno mempunyai banyak sebab untuk dikaitkan dengan apa juga imej dan prestasi melanda parti-parti rakan komponen BN lain.

Rasionalnya, kegagalan mana-mana parti komponen BN menangani dan menyelesaikan kepentingan kaum yang masing-masing perjuangkan adalah juga bererti kegagalan BN. Oleh kerana BN itu dikuasai hampir mutlak oleh Umno, maka tidak dapat tidak parti Melayu itu harus memikul tanggungjawab penuh atas apa-apa kegagalan komponen BN diterajuinya.

Isu utama di sebalik kemelut melanda MIC sehingga wujudnya GAS adalah dakwaan kegagalan Samy Vellu menjadikan MIC sebagai pembela nasib masyarakat India. Itulah yang didakwa penaja GAS, V. Mugilan.

Pokoknya, jika benar nasib kaum India masih belum terbela, apakah ia salah Samy Vellu dan MIC sahaja? Ataukah ia juga berpunca dari sikap Umno yang gagal melihatnya dari perspektif MIC, sepertimana disebutkan Vell Paari tadi?

Tiada ulasan: