KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Januari 27, 2011

Mengundi 30 Jan: Tok Guru Nik Aziz seru menangkan Cikgu Mala untuk rapatkan hubungan Islam dengan bukan Islam



Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata pengundi di kawasan DUN Tenang perlu memilih calon PAS-Pakatan Rakyat Normala Sudirman bagi mengeratkan perpaduan antara orang Islam dan bukan Islam negara ini. Menteri Besar Kelantan itu dalam ceramahnya malam tadi berkata kerajaan pimpinan PAS di negeri itu telah melakukan pelbagai kaedah untuk merapatkan jurang antara orang Islam dan orang bukan Islam.

"Bila ada pilihan raya kita perlu pilih (calon), tapi sekarang tidak tahu pilih, sekarang kita ada calon PAS. Undi calon Cikgu Mala (Normala), senang sahaja... tiada apa. Di Kelantan ada orang kata kalau undi PAS, kita akan potong kamu punya. Ini saya panas hati, kita satu bangsa... berasal dari seorang bapa iaitu (Nabi) Adam kemudian lahir pelbagai bangsa," katanya di hadapan kira-kira 200 penduduk sekitar bandar Labis.

Walaupun kurang sihat, Nik Aziz meneruskan ceramahnya dengan mengatakan kerajaan negeri Kelantan tidak pernah membezakan antara orang Islam dan bukan Islam. "Sebagai orang Islam semua tahu di Kelantan kita buat macam-macam untuk satukan rakyat, kita buat masjid di Rantau Panjang tapi bentuk seperti di China dengan tujuan untuk meredakan antara orang Melayu dan orang Cina. Tahun lalu kita buat Ekspo Cheng Ho, dia orang Cina tapi Muslim yang datang (ke Melaka) untuk redakan perasaan orang Melayu dengan orang Cina dan orang Cina dengan orang Melayu," katanya.

Kedatangan Nik Aziz di Bilik Gerakan DAP di sini mendapat sambutan menggalakkan daripada penduduk setempat. Sebaik sahaja tokoh veteran itu keluar dari kenderaan dinaiki, beliau disambut meriah. Terlebih dahulu Normala yang turut memberikan ceramah berkata sudah tiba masa pengundi di DUN Tenang membuat perubahan besar selepas 53 tahun Barisan Nasional (BN) memerintah.

"Sudah tiba masa kita buat perubahan selepas 53 tahun merdeka, kita harus memiliki jiwa yang bersih daripada penjajahan. Buatlah satu perubahan dan keazaman demi masa depan, saya percaya pengundi bijak membuat pilihan, pilihlah seorang wakil rakyat yang boleh membawa suara di (sidang) DUN Johor. Saya merayu kepada pengundi untuk buat satu perubaha dan keazaman dalam memilih wakil rakyat," katanya.

Pada pilihan raya kecil DUN Tenang ini, Pakatan Rakyat meletakkan Normala, Ketua Muslimat PAS Labis sebagai calon manakala BN pula diwakili bekas Penolong Pentadbir Tanah Daerah Kecil Rengit, Mohd Azahar Ibrahim. Pilihan raya kecil ke-14 ini diadakan bagi mengisi kekosongan berikutan kematian penyandang Datuk Sulaiman Taha, wakil rakyat Umno-BN, pada 17 Disember lepas.

Allahyarham Sulaiman mempertahankan kerusi DUN Tenang pada pilihan raya umum ke-12 dengan menewaskan calon PAS, Mohd Saim Siran, dengan majoriti 2,492 undi. Ia pilihan raya kecil pertama di Johor sejak Mac 2008 dan yang pertama sejak 1989.

Tiada ulasan: