KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Mac 24, 2008

Ahmad Said dan Proksinya BERGABUNG Dengan PAS BENTUK KERAJAAN?

Mungkin Ahmad Said boleh membentuk satu "barisan bebas" dan blok ini menawarkan kerjasama dengan PAS lalu memohon perkenan Tuanku untuk membentuk kerajaan.

BY ANALISA ROSLAN SMS

SAYA pasti yang tersenyum lebar mengikuti krisis perlembagaan di Terengganu, yang tidak nampak jalan penyelesaiannya sehingga hari ini itu adalah Presiden PAS Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang.

Saya pernah secara berseloroh berkata kepada beliau, susah-susah Tuan Guru sahaja angkat sumpah sebagai MB.

Pagi tadi kita mendengar ADUN Kijal (BN-Umno) Datuk Ahmad Said telah diberikan watikah sebagai MB baru oleh Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja.

Walaubagaimanapun, Ahmad Said kemungkinan besar tidak dapat mengangkat sumpah oleh kerana beliau malam tadi telah dipecat dari Umno oleh Umno Negeri dan kehadirannya di istana pagi tadi tidak mendapat sokongan baki 21 ADUN BN (termasuk Pengerusi Perhubungan Negeri Idris Jusoh).

Menurut Setiausaha Perhubungan Umno Negeri, ADUN-ADUN BN akan mengusulkan undi tidak percaya terhadap Ahmad Said sekiranya Dewan bersidang nanti.

Nampaknya krisis ini telah mengakibatkan ADUN Kijal itu kehilangan statusnya sebagai ahli Umno.

Beliau dipecat dari partinya semata-mata kerana mahu meredakan suasana dan merapatkan kembali hubungan dengan istana. Tidakkah ini menjadikan Ahmad Said sebagai "Wira" Negeri Terengganu yang baru?

Memang rakyat telah menbuat keputusan pada 8 Mac lalu, dan keputusan rakyat menunjukkan yang BN menang 24 kerusi manakala PAS 8.

Tetapi parti yang memiliki majoriti dalam dewan perlu mendapat perkenan Tuanku Sultan untuk melantik seorang dari kalangan mereka untuk menjadi MB dan seterusnya membentuk kerajaan.

Di sinilah terletaknya peranan istana sebagaimana yang dinyatakan oleh perlembagaan. Istana tidak berhak mengambil mereka dari kalangan yang tidak memiliki majoriti untuk membentuk kerajaan, tetapi istana berhak memilih dari kalangan yang memiliki majoriti dan tidak terikat dengan pimpinan tertentu sahaja.

Jelasnya istana iktiraf kemenangan BN tetapi tidak berkenan dengan Idris Jusoh sebagai MB.

Sudah pastilah istana memiliki 1,001 alasan untuk menolak Idris.

Jalan tengah dalam hal ini sudah pastilah untuk pihak yang menang berkompromi dan memilih calon lain sebagaimana di Perlis, kecualilah keputusan Tuanku itu dipertikaikan dan Umno/BN sudah enggan menerimanya, bersedia menyembah durhaka kepada Raja!

Masalahnya kuku Idris lebih mencengkam dari Shahidan di Perlis. Sehingga kini nampaknya wakil-wakil Umno/BN tidak bersedia memisahkan diri mereka dari Idris. Lalu berlarutanlah masalah.

Pemecatan Ahmad Said adalah satu tindakan yang keterlaluan, dan ianya menuntut rakyat Terengganu agar bangkit mernuntut keadilan.

Jika beginilah sikap Umno, maka Ahmad Said perlu bertindak kerana beliau disenangi istana.

Saya pasti jika ketokohannya menyerlah, Ahmad Said boleh meyakinkan rakan-rakannya yang lain untuk turut bersama beliau, risikonya mereka juga mungkin dipecat, tetapi yang pentingnya Raja, rakyat dan negeri selamat dan terbela.

Jika 7 atau lebih ADUN Umno/BN bersama Ahmad Said beliau boleh membentuk kerajaan dengan bantuan PAS.

Segalanya tidak mustahil pasca PRU 12 ini! Mungkin Ahmad Said boleh membentuk satu "barisan bebas" dan blok ini menawarkan kerjasama dengan PAS lalu memohon perkenan Tuanku untuk membentuk kerajaan.

Saya yakin dengan perkembangan terbaru ini bukan hanya Tuanku akan memberi restu malah rakyat pun akan menyokong.

Kalau benar rekod Idris buruk, membimbang dan mengecewakan Tuanku, demi Terengganu yang baru dan makmur, rakyat perlu bersatu dan bernaung di bawah Tuanku Sultan dan MB yang baru. Sama-samalah kita ikuti perkembangan yang semakin menarik ini.

Tiada ulasan: