KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Mac 28, 2008

PM Didesak MANSUHKAN Jawatan MENTERI WILAYAH PERSEKUTUAN

By ABDUL HALIM RASHID

10 Ahli Parlimen di Kuala Lumpur mengambil keputusan tidak akan akan melayan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Zulhasnan Rafique.

Ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong menyatakan, keputusan itu dicapai dalam pertemuan wakil-wakil rakyat tersebut Selasa lalu.

Keputusan itu dibuat kerana Zulhasanan bukanlah orang yang selayaknya menjadi Menteri Wilayah Persekutuan kerana beliau adalah Ahli Parlimen "pembangkang" di Wilayah Persekutuan, kata beliau yang juga seorang peguam terkenal.

Sehari kemudiannya, menurut Wee, pejabat Zulhasnan menghubungi sekretariat 10 wakil rakyat KeADILan, DAP dan PAS itu serta menyatakan keinginan Menteri Wilayah Persekutuan itu untuk bertemu mereka pada 4 April akan datang.

Zulhasnan adalah satu-satunya calon dari Barisan Nasional (BN) di Kuala Lumpur yang dipilih dalam pilihan raya umum 8 Mac lalu.

"Lebih dari itu, Zulhasnan hanya bergantung kepada undi pos untuk memenangi kerusi Parlimen Setiawangsa. Oleh itu, beliau sepatutnya dilantik sebagai 'Menteri Undi Pos'!" katanya lagi.

Menurut Wee, di bawah Akta Wilayah Persekutuan, Datuk Bandar Kuala Lumpur adalah satu-satunya pihak yang mempunyai kuasa eksekutif.

Beliau juga menggesa Perdana Menteri yang dituntut berundur, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya tidak membazirkan wang rakyat dan memansuhkan jawatan Menteri Wilayah Persekutuan yang tidak mempunyai kuasa untuk melakukan apa-apa bagi kepentingan penduduk Kuala Lumpur.

Tiada ulasan: