KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Mac 27, 2008

Pertandingan Jawatan Umno "ON", SAYA SEDIA DICABAR - Anak Badawi

Anak Badawi sedia jika ada mana-mana pihak yang ingin mencabar jawatan Presiden, "I'm not runing away, jika mereka mendapat sokongan mereka boleh bertanding".

By AGENDADAILY

MAJLIS Tertinggi Umno yang bermesyuarat hari Khamis memutuskan pemilihan bagi semua jawatan parti akan tetap diadakan pada tahun ini.

Serentak dengan itu, Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam sidang medianya memberitahu, Perhimpunan Agung Parti, Pemuda, Wanita dan Puteri akan berlangsung pada 16 hingga 20 Disember 2008.

Manakala pemilihan peringkat Cawangan akan bermula 17 Julai hingga 24 Ogos dan diikuti pemilihan peringkat Bahagian Umno pada 9 Oktober sehingga 9 November 2008.

Ditanya adakah beliau sedia jika ada mana-mana pihak yang ingin mencabar jawatan Presiden, beliau menjawab "I'm not runing away, jika mereka mendapat sokongan mereka boleh bertanding".

Sebelum ini, walaupun ada suara-suara dikalangan Badan Perhubungan Umno Negeri-negeri dan bahagian yang bimbang pada risiko berlaku perpecahan dalam parti… mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Umno petang Rabu sebulat suara mahu pemilihan jawatan Umno yang dijadual diadakan tahun ini diteruskan.

Jawatankuasa berkenaan yang dipengerusikan oleh Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak dianggotai oleh ketiga-tiga Naib Presiden,Setiausaha Agung, Ketua Penerangan dan semua pemimpin sayap Umno Pemuda, Wanita dan Puteri.

Keputusan muktamad mengenai pemilihan itu akan dibuat oleh mesyuarat Majlis Tertinggi Umno yang bermula pada jam 3 petang ini di PWTC.

Bagaimanapun dengan keputusan oleh Jawatankuasa Pengurusan Umno itu para pemerhati politik menjangka pemilihan jawatan itu pasti ‘ON’.

Keputusan jawatankuasa pengurusan berkenaan diberitahu oleh Naib Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada para wartawan selepas satu majlis di Petaling Jaya pagi Khamis.

Katanya pemilihan itu adalah satu proses demokrasi dan tidak ada apa yang perlu ditakutkan. Muhyiddin menegaskan beliau sendiri akan menentang jika pemilihan jawatan itu hendak ditangguhkan.

Ditanya mengenai hasrat bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah nak bertanding jawatan Presiden Umno, beliau berkata hal itu terserah pada sokongan di peringkat akar umbi kerana Umno berpegang kepada demokrasi.

Selasa Ketua Penerangan Umno Tan Sri Muhammad Muhd Taib memberitahu semasa pertemuan Badan-badan Perhubungan Umno Negeri-negeri dengan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi secara berperingkat beberapa hari lalu ada yang meminta pemilihan Umno itu ditangguhkan kerana bimbang ‘malapetaka’ akan berlaku jika ia diteruskan selepas keputusan pilihanraya 8 Mac yang mengejutkan.

Perlembagaan Umno membenarkan pemilihan itu yang sepatutnya diadakan pada Perhimpunan Agong Umno November lalu ditangguhkan selama 18 bulan.Ia perlu diadakan paling lewat Jun 2009.

Tiada ulasan: