KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mac 29, 2008

PM Tiada PERANAN Dalam PEMILIHAN MB atau KM - Tun Mahathir

By BERNAMA

BEKAS Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan bahawa suratnya yang tersiar di beberapa akhbar hari Jumaat merupakan satu penjelasan terhadap senario politik yang berlaku terutamanya mengenai pelantikan Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said.

Beliau berkata penjelasan itu berdasarkan kefahaman beliau mengenai sistem perlembagaan negara.

"Saya ada pengetahuan tentang perlembagaan. Jadi saya fikir terdapat banyak kekeliruan dan kebimbangan berkenaan peranan yang dilakukan oleh Sultan. Saya rasa saya kena jelaskan apa yang saya tahu.

"Ini kerana, supaya orang yang berasa curiga dengan apa yang dilakukan oleh Sultan (Tuanku Mizan Zainal Abidin) akan faham tindakannya. Baginda tidak mengambil tindakan sewenang-wenangnya dan ada sebab," katanya kepada pemberita selepas majlis anugerah Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) 2007 di sini malam Jumaat.

Surat tulisan Dr Mahathir itu disiarkan di dua akhbar berbahasa Inggeris yang menjelaskan kegusaran dan kekeliruan rakyat Malaysia mengenai peranan Sultan dalam pelantikan Menteri Besar.

Di dalam surat itu, Dr Mahathir berkata Perdana Menteri tiada peranan dalam pemilihan menteri besar atau ketua menteri. Tindakan Perdana Menteri menamakan calon yang sepatutnya menjadi menteri besar hanyalah atas hal ehwal parti semata-mata.

Mengenai sama ada perlu jawatan Presiden Umno dan Timbalannya dipertandingkan, beliau berkata jawatan itu boleh dipertandingkan sekiranya ahli-ahli parti mahukan perubahan.

"Jawatan itu boleh dipertandingkan. Kehendak ahli-ahli perlu dilayan dan tidak boleh ketepikan, jika ketepikan itu salah," katanya.

Tiada ulasan: