KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Januari 01, 2011

Najib lesu atau tak berani beri respons tentang tuduhan Menteri Kabinet 1Malaysianya yang jadi perogol?


PM Dato' Seri Najib Tun Razak patutnya susah memberi respons lebih awal berserta tindakan susulan terhadap pendedahan WilkiLeaks tentang adanya Menteri Kabinet 1Malaysia yang merogol orang gajinya. Laporan WikiLeaks itu hasil pendedahan siasatan yang dibocorkan oleh Amerika ke dalam laman sesawang berkenaan. Betul atau tidak, bukan soalnya.

Beberapa blogger sudah ada yang berani menamakan Menteri yang dituduh merogol itu, malah ada yang memaparkan gambarnya pada blog masing-masing. PM seolah-olah tidak bertanggungjawab dengan apa yang berlaku. PM seolah-olah dengan sengaja mahu memerap dan mematikan isu ini dengan mendiam diri dari menjawab pertuduhan.

Menteri terbabit pula sepatutnya sudah meletak jawatan jika benar melakukan perkara keji dan terkutuk itu. Bukan mendiamkan diri atau betapa di mana-mana. PM dan Menteri boleh buat penafian, jika laporan Wikileaks itu palsu. Tindakan lain, menyaman WikiLeaks dan mana-mana media dan blogger yang menyebarkan laporan WikiLeks itu. Ini sebagai langkah membersih nama dan imej.

Namun, sehingga kini, Menteri yang sering menekankan soal "budi bahasa" itu masih tidak disiasat. Tidak digantung tugas sebagai seorang Menteri. Seolah-olah tiada apa yang terjadi. Inilah politik "bengap" Umno-BN, yang sanggup mempertahankan mungkar dari membongkar kebenarannya.

Mana juak-juak Umno yang lancang mulutnya sewaktu WikiLeaks mendedahkan laporan siasatan tentang pembabitan Anwar Ibrahim dalam Sodomi II? Mana taji mereka? Mengapa diam dan tiada sidang media dibuat untuk desak Menteri itu letak jawatan? Mengapa tak desak Polis siasat? Kenapa tak desak PM bersihkan saf Kabinet 1Malaysia?    

Tiada ulasan: