KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Mac 07, 2008

Pilihan Raya Apa? Demokrasi Apa? POLIS BOHONG dan SPR TIPU...

Semua agensi kerajaan kini sudah jadi jentera pilihan raya BN. Kuasa rakyat adalah kuasa keramat yang mampu membenamkan "dacing". Ubah dan anda mampu melakukannya...

By DR. SYED HUSIN ALI

PEGAWAI tertinggi polis berbohong dan Pengerusi SPR menipu berhubung pembatalan sistem calit jari dengan dakwat selepas mengundi.

Mereka bersekongkol untuk membantu Umno-Bn terus menang dalam pilihan raya ke-12 ini secara haram.

Ketua Polis Negara menjelaskan beliau mendapat maklumat dari empat sumber di Kelantan, Kedah dan Perlis bahawa ada pihak yang membeli dakwat kononnya untuk mencalit jari pengundi sebelum pergi mengundi. Beliau sendiri mengaku maklumat ini sedang disiasat.

Jadi, kenapa keputusan begitu penting diambil berasaskan maklumat yang tidak sahih? Pihak polis tidak profesional sama sekali.

Jikalau sudah diketahui ada yang membeli dakwat itu dengan tujuan membuat kacau, mengapakah pihak polis tidak menangkap saja mereka untuk disiasat?

Jikalau ada kes, kenapa mereka tidak didakwa di mahkamah dan sekiranya sabit kesalahan dihukum dengan segera?

Tidak dapat diterima akal sama sekali mereka yang membeli dakwat itu dengan mudah saja boleh mencalit jari pegundi sebelum mereka membuang undi.

Jikalau mereka dari Umno, sudah tentu mereka tidak akan mencalit jari ahli dan penyokong mereka. Dan sudah tentu pula orang dari PAS atau PKR tidak akan membenarkan jari mereka dicalit.

Pengerusi SPR menerima saranan polis itu tanpa soal. Beliau menambah pula alasan lain.

Kononnya sistem calit jari dengan dakwat ini bertentangan dengan Perlembagaan kerana boleh menafikan hak seseorang yang enggan dicalit jarinya untuk mengundi.

Tentu sekali pihak SPR sudah lama mengetahui peruntukan Perlembagaan yang boleh dipertikaikan itu. Tetapi mengapa baru sekarang dijadikan alasan untuk membatalkan keputusan awal yang telah dibuat mengenai pencalitan dakwat di jari pengundi itu?

Sebenarnya, Ketua Polis dan Pengerusi SPR hanya mengadakan-adakan saja alasan konon hendak menjaga keselamatan dan keamanan di hari mengundi.

Mengikut pengalaman lalu, pihak polis dan SPRlah yang menimbulkan keadaan kacau bilau serta kurang selamat dengan mengadakan daftar undi berbeza, melanjutkan waktu mengundi dan melindungi pengundi-pengundi hantu yang dibawa berbas-bas.

Lebih serius, kami ketahui seorang bekas Setiausaha SPR telah bersekongkol dengan seorang bekas Pengarah Pejabat Pendaftaran untuk mengeluarkan kad-kad pengenalan palsu yang boleh digunakan oleh pengundi-pengundi hantu semasa pilihanraya.

Pegundi-pengundi hantu yang banyak digunakan di Terengganu dalam pilihanraya lalu.

Kami mendapati maklumat dalam pilihanraya kali ini kira-kira 40,000 pengundi hantu akan dibawa dari Selatan Thai dan lain-lain tempat ke Kelantan.

Sekarang jelas sekali polis dan SPR hendak melindungi pengundi-pengundi haram yang diangkut untuk mengundi.

Tiada ulasan: