KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Oktober 30, 2010

PRK Dun Galas >> Surat Terbuka Mat Zain yang penuh dengan tuduhan serius terhadap kredibiliti Polis


Sebenarnya, fakta bertambahnya komuniti-kominiti "guarded dan gated" di negara ini merupakan satu bukti paling kukuh mengenai kegagalan pasukan polis dalam melaksanakan tugas paling asas mereka, iaitu memastikan rakyat Malaysia, pelawat-pelawat, tetamu-tetamu serta para pelabur dari luar negara menikmati hak asas untuk bebas dari jenayah dan rasa tidak selamat.

Dalam laporannya pada 2005, Suruhanjaya Polis Diraja Dzaiddin telah membuat 125 cadangan demi mencipta satu perkhidmatan polis bertaraf dunia yang berkesan, bersih dan profesional yang menumpu kepada tiga fungsi utama - memastikan kadar jenayah rendah, menghapuskan rasuah, dan mempertahankan hak asasi manusia.

Lima tahun telah berlalu.  Adakah kita maju dalam objektif keseluruhan Laporan Suruhanjaya Polis Diraja Dzaiddin untuk mencipta satu perkhidmatan polis bertaraf dunia yang berkesan, bersih dan profesional yang berkeupayaan melaksanakan tiga fungsi utama mereka ini?

Pada pandangan saya (Lim Kit Siang), kad laporan polis berpandukan Laporan Suruhanjaya Polis Diraja Dzaiddin adalah dalam warna merah kerana bukan sahaja tidak nampak apa-apa kemajuan, malah prestasi polis dalam tiga fungsi utama mereka ini telah bertambah buruk.

Tetapi ini bukanlah hanya pandangan rakyat Malaysia yang berada di luar pasukan polis, ia juga merupakan pandangan pegawai polis yang bebas, tidak emosi serta objektif yang berkhidmat dalam pasukan.

Dalam segi ini, saya merujuk kepada Surat Terbuka bekas pegawai polis kanan, bekas ketua CID Kuala Lumpur, Mat Zain Ismail yang bertarikh 8 Oktober 2010 yang merupakan bukti kuat bahawa sistem keadilan negara kita terus merosot setelah pembentangan laporan Suruhanjaya Diraja Polis Dzaiddin.

Mat Zain merupakan pegawai polis yang mengetuai siasatan awal ke atas kes serangan "mata lebam" Anwar Ibrahim semasa dalam tahanan polis di Bukit Aman dalam tahun 1998 dan beliau telah mencadangkan bahawa Ketua Polis Negara pada masa itu, Rahim Noor didakwa di mahkamah kerana melakukan serangan jenayah ke atas Anwar.  Bagaimanapun cadangan beliau telah tidak diendahkan sehinggalah satu Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuhkan dan akhirnya Rahim didapati bersalah dan dihukum dua bulan penjara.

Mat Zain menceritakan semula dalam Surat Terbukannya apabila merujuk kepada siasatannya ke atas kes serangan "mata lebam" Anwar dalam tahun 1998, bahawa beliau pada masa itu terpaksa memilih di antara menyelamatkan kehormatan PDRM atau kehormatan Rahim Noor, dan beliau dengan sedihnya mencadangkan bahawa Rahim Noor, seorang yang amat dihormatinya sebagai seorang ketua, rakan sekerja dan teman keluarga, supaya didakwa di bawah Seksyen 323 Kanun Keseksaan.

Mat Zain menulis Surat Terbuka berkenaan ditujukan kepada Kalsom Taib, isteri dan biografer Shafee Yahaya, bekas ketua Badan Pencegah Rasuah, sebagai membalas soalan yang ditanya oleh beliau dalam bukunya mengenai siasatan polis ke atas dakwaan terhadap bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad kerana menyalahguna kuasa dalan Jun 1998 dan mengarahkan siasatan rasuah terhadap ketua Unit Perancang Ekonomi, Ali Abul Hassan Sulaiman, diperhentikan.  Mat Zain merupakan pegawai yang bertanggungjawab menyiasat dakwaan berkenaan.

Mat Zain juga merupakan pegawai yang bertanggungjawab untuk menyiasat empat laporan polis yang dibuat oleh Anwar dari 9 Julai 1999 ke 20 Ogos 1999 semasa berada di dalam penjara Sungai Buloh mengenai salah guna kuasa dan penghalangan proses keadilan yang diarahkan oleh Mahathir, Peguam Negara pada masa itu mendiang Mohtar Abdullah, Peguam Negara masa kini Gani Patail serta laporan-laporan mengenai rasuah dan salah guna kuasa terhadap Daim Zainuddin, Rafidah Aziz, Abdul Rahim Thamby Cik dan mendiang Eric Chia.

Mat Zain mededahkan dalam Surat Terbukanya bahawa beliau telah menulis surat kepada Ismail, pada masa itu Timbalan Ketua Polis Negara dan Hishammuddin Hussein, bulan Mei tahun ini supaya mengkaji semula siasatan ke atas bukti-bukti palsu yang dikemukakan terhadap Anwar di dalam kes serangan "mata lebam"-nya dalam tahun 1998 demi "melindungi kredibiliti, kebebasan dan imej PDRM yang telah terjejas serius sejak 2006."

Mat Zain telah membuat dakwaan yang serius bahawa bekas Ketua Polis Negara, Musa Hassan dan Peguam Negara, Gani Patail telah mencipta bukti yang palsu dalam kes serangan "mata lebam" Anwar Ibrahim dan mestilah bertanggungjawab terhadap sistem keadilan jenayah yang kucar kacir kini.

Mat Zain bertanya dalam surat terbukanya:

"Apa sudah jadi dengan Sistem Keadilan Jenayah kita?....Siapa yang sepatutnya dipersalahkan?  Siapa yang menyebabkan Sistem Keadilan Jenayah kita menjadi kucar kacir sehinggakan sesiapa juga boleh mempermain-mainkannya tanpa takut kepada sebarang tindakan dan hukuman undang-undang?  Saya tidak teragak-agak untuk menyatakan bahawa keadaan ini berpunca daripada 'precedent' yang dibuat oleh Gani Patail dan Musa Hassan sendiri."

Gani Patail, Musa Hassan atau Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin dan Ketua Polis Negara Ismail tidak boleh terus membisu terhdap Surat Terbuka yang penuh dengan tuduhan serius dan membinasakan ini, dan saya menyeru supaya Menteri Dalam Negeri memberikan satu penjelasan yang menyeluruh dan memuaskan mengenai perkara ini di Parlimen. - LIM KIT SIANG

Tiada ulasan: