KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 29, 2010

PRK Dun Galas >> Kartun-kartun Zunar ancam negara kata Polis, KDN dan Umno-BN


Terima kasih Zunar. Pada malam ceramah "Menolak Khurafat Umno" sempena Himpunan Menang di Galas dekat Markaz Tarbiyah PAS Taman Melewar, Zunar telah berbesar hati menyerahkan senaskah buku kontoversi di dunia, yang dianggap mengancam keselamatan negara oleh polis dan KDN, "Cartoon-O-Phobia" kepada Setiausaha PAS Kawasan Batu, Haji Ismail Yahya.

Buku itu dianggap oleh KDN berbahaya. Namun, Zunar berasa hairan bagaiamna kartun  boleh mengancam keselamatan negara? Malah polis pun gagal menunjukkan bukti pada muka surat berapa, dan episod mana yang dikatakan mengancam keselamtan itu.

Yang polis jumpa dan menyebabkan buku itu dirampas apabila melihat logo Umno keris bersilang bertukar menjadi "logo katak". Itu dijadikan alasan "bahaya" pihak polis dan KDN. Entahlah, kartun pun boleh menakutkan Umno-BN. 

Eloklah pelukis-pelukis kartun bersatu cipta pelbagai kartun biar Umno-BN kepanasan. Polis tak boleh disalahkan, kerana mereka terpaksa ikut kata Umno-BN. Inilah yang peliknya di Malaysia, kartun jadi ancaman. Kapal terbang tak berenjin. Kapal selam tak lalu menyelam.

Tiada ulasan: