KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 29, 2010

PRK Dun Galas >> Benarkah Umno, Perkasa pejuang bangsa? Apa pengorbanan mereka terhadap bangsa?


Ada yang ingin dirinya diiktiraf sebagai pejuang bangsa.  Maka bertebaranlah dia ke sana dan ke mari sambil mendabik dada mendakwa dirinya sebagai seorang pejuang bangsa yang tulin.  Menuntut yang ini dan yang itu konon demi bangsanya dan pada masa yang sama mencemuh dan mengasak bangsa lain tanpa segan silu, tegas Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dalam ceramahnya di Markaz PAS Taman Melewar anjuran PAS Kawsan Batu baru-baru ini.

Lagi banyak yang dituntut maka lagi hebatlah kedudukan dirinya sebagai seorang "pejuang bangsa". Semakin berani dan kasar cemuhannya terhadap bangsa lain, maka semakin naiklah namanya sebagai pejuang bangsa.  Semakin "primitif" pendirian dan desakannya, maka semakin dirinya dijulang - itulah harapannya.

Rakyat harus menyedari bahawa sekiranya inilah ukuran yang digunakan untuk mengenalpasti siapa seorang pejuang bangsa yang sejati, maka akan timbullah golongan oportunis untuk ke hadapan, melaung retorik perkauman sehingga mereka ini dijulang dan disanjung sebagai "pejuang bangsa".

Pada pendapat saya (Khalid Samad, gambar kiri), terdapat dua ciri utama yang menentukan samada seseorang itu pejuang bangsa yang sejati atau sebaliknya.  Ianya bukan bergantung kepada kelantangan atau keberanian semata-mata.  Ianya bergantung kepada hala-tuju dan penghayatan budaya perjuangan orang berkenaan.

Ciri pertama, seorang pejuang bangsa adalah seorang yang memperjuangkan kemajuan bangsanya dalam semua aspek secara menyeluruh.  Beliau membawa bersamanya satu wawasan dan kefahaman yang akan membangunkan bangsanya sehingga dihormati dan disanjung tinggi oleh seluruh ummat manusia.  

Beliau juga berusaha untuk menjadikan bangsanya sebagai pembawa dan perintis ketinggian peradaban dan budaya serta akhlak yang akan mendatangkan manfaat bukan sahaja kepada bangsanya sendiri tetapi juga kepada manusia sejagat.  Dalam masa yang sama, beliau membawa bangsanya ke arah kemajuan dan pemikiran "global", bukan pemikiran mundur dan "primitif".

Kedua, dalam memperjuangkan wawasan ini, seorang pejuang bangsa akan sanggup berkorban dan bukan mengorbankan.  Kekayaan dirinya dibelanja sebagai "pelaburan" untuk menjayakan pejuangannya dan penerimaan wawasannya oleh bangsanya sendiri.  

Pengorbanannya berterusan, dalam apa jua situasi, samada berkuasa atau sebaliknya.  Bangsanya diutamakan dari dirinya sendiri.  Biar dirinya susah dan tidak berharta, kecuali sedikit, tetapi yang penting baginya, bangsanya terus dimajukan.  Beliau tidak memanfaatkan sanjungan dan kedudukan hasil perjuangannya untuk menjadikan dirinya dan keluarga bertambah kaya.

Turut bercemarah Adun DAP Teratai, Janice Lee dan kartunis politik, Zunar serta Yang Dipertua PAS Kawasan Batu. Moderator Naib Yang Dipertua PAS, Tarmizi Mohd Jam.

Tiada ulasan: