KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 28, 2010

PRK Dun Galas >> Kerjasama politik Umno-BN lain, PAS tak tiru sebab ia berdasarkan "Wala" bukan "Tahaluf Siasi"


PAS menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Tan Sri Muhyidin Yasin yang mendakwa kononnya PAS meniru Umno dalam soal kerjasama dengan parti bukan Islam. 

Menegaskan perkara ini, Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata kerjasama PAS dengan bukan Islam melalui kaedah  "Tahaluf Siasi" tanpa menggadaikan prinsip perjuangan yang dibawa oleh PAS. 

"Sedangkan kerjasama Umno dalam komponen Barisan Nasional hanya dalam bentuk 'wala', yang menggadaikan prinsip Islam," jelas beliau kepada Harakah.

PAS katanya, sebagai sebuah parti yang berdasarkan Islam, rujukannya sudah semestinya al-Quran, Sunnah, Ijma dan Qias. 

PAS tidak sekali-kali akan membuat sesuatu yang boleh menjerumuskan diri ke dalam neraka, semata-mata untuk mendapatkan kuasa, ujarnya lagi.

"Perjuangan yang menuntut mardhatillah tidak akan menggadaikan prinsip Islam. Jika dunia dan kuasa menjadi perhitungan, lebih baik PAS bekerjasama dengan BN untuk sama-sama menaja program mungkar seperti pusat hiburan malam yang bakal meruntuhkan tamadun negara ini," usik Ustaz Idris.

PAS katanya, mencabar Tan Sri Muhyidin agar menjelaskan, bilakah PAS menggadaikan prinsip Islam dan memusnahkan Islam di negara ini?

Tidak ada sebuah masjid dan surau yang ditutup dan diroboh ketika PAS bekerjasama dalam Pakatan Rakyat, sebaliknya Umno yang bekerjasama dengan bukan Islam dalam BN, telah bertindak biadab dengan agama, antaranya merobohkan Masjid Bujal Kemaman, Surau Kampung Berembang Ampang Jaya, menutup Surau al Rahman Seksyen 8 Shah Alam dua minggu sebelum puasa 2007.

Ustaz Idris menjelaskan, melalui "Tahaluf Siasi" ini membolehkan PAS melaksanakan dakwah dengan lebih cergas. Masjid dan surau meriah dengan majlis ilmu. 

Umno yang bekerjasama dengan bukan Islam mematikan majlis ilmu, meletakkan ahli jawatankuasa masjid bukan ahlinya sebagai orang yang mengendalikan masjid, akhirnya masjid dan surau "berkubur" sebelum manusia mati, dakwa beliau.

1 ulasan:

PondokDungunTerengganu berkata...

Kalu mung yaking betol-betol hok mung chakkap ning ajok lah mubahaloh.

Guane gamok ?

PondokDungunTgganu