KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Oktober 18, 2010

Analisa Politik >> Padam saja nafsu berahi Umno nak rampas Kelantan


KETIKA Perdana Menteri (PM) Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak ke Perlis, ingatannya, supaya pemimpin Umno di negeri itu, lupakan perbalahan dan kembali bersatu. Ketika berucap di Kuala Kedah, beliau juga mengingatkan pemimpin Umno Kedah, mesti berubah jika tak mahu rebah.

Cuma, di Kelantan, Najib yang sudah menghukum buat kali kedua, bekas Ketua Umno Bahagian Rantau Panjang, Mohd Zin Ismail, tidak memberi apa-apa amaran, sebaliknya menyerahkan kepada Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Dato' Mustapa Mohamed supaya menyelesaikan pertelingkahan.

Perbalahan dua puak dalam Umno Bahagian Rantau Panjang sudah lama. Ia berlarutan. Boleh dikatakan bahagian ini memang tidak pernah tenang, sejak Tan Sri Hussein Ahmad dikalahkan Mohd Zin.

Hari ini, Mohd Zin tidak dapat menerima keputusan MT melantik Abdullah Mat Yassin menjadi ketua bahagian. Masing-masing mengadakan mesyuarat bahagian dan dirasmikan Naib Presiden, Dato' Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi. Khabarnya Zahid hanya merasmikan bahagian yang diketuai Abdullah tetapi dalam masa yang sama, singgah di majlis yang diketuai Mohd Zin.

Rasanya, belum pernah berlaku peristiwa sebegini dalam sejarah Umno. Zahid khabarnya sudah mendapat kebenaran dari Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin untuk menghadirkan diri di kedua-dua majlis tersebut.

Namun, dalam mesyuarat MT, Najib mengumumkan Mohd Zin dikenakan tindakan kerana melakukan sesuatu yang dianggap memudaratkan Umno.

Ini hanya satu contoh bagaimana bergolaknya Umno di Kelantan. Di bahagian-bahagian lain juga ada masalah, cuma mereka tidak mempunyai keberanian seperti Mohd Zin. Masing-masing menyorok di sebalik sehelai lalang dengan membebel, menceritakan masalah dalam peringkat bahagian masing-masing.

Umno Kelantan sudah tidak larat memasang cita-cita mahu merampas negeri itu dari tangan PAS. Sudah banyak kali mereka menyerang kepimpinan Tok Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat, tetapi ternyata gagal. Malahan, kepimpinan peringkat negeri sudah banyak kali bertukar tangan dan kini kembali ke tangan Mustapa.

Dulu, Tun Dr. Mahathir pernah menerajui Umno Kelantan. Kemudian diserahkan kepada Tengku Razaleigh Hamzah. Tan Sri Annuar Musa dan Mustapa pernah berganding bahu, namun, tiada kemajuan yang boleh dibanggakan.

Kini, Umno kehilangan Dato' Zaid Ibrahim. Walaupun Zaid bukan terlalu hebat di Kelantan, tetapi sekurang-kurangnya Zaid menang di Kota Bharu atas tiket BN, setelah agak lama juga BN tidak menjamah kerusi itu.

Hari ini, Mustapa digandingkan dengan Dato' Dr. Awang Adek Hussein. Malangnya, Awang Adek sendiri ditolak pengundi di Bachok dalam PRU 12 yang lalu, walaupun Awang Adek mahu ditonjolkan sebagai bakal MB Kelantan, jika BN memerintah.

Nama Awang Adek yang dikatakan harum suatu ketika dahulu, tiba-tiba merundum bila beliau bercakap mengenai kemungkinan kerajaan akan menghalalkan judi bola. Bukan senang Awang Adek mahu memulihkan semula citranya yang tercemar.

Dari satu sudut, kepimpinan Umno Kelantan seperti tidak pernah jemu untuk menawan semula Kelantan tetapi, mereka seperti sudah buntu. Tidak ada idea lagi untuk mereka menyakinkan rakyat bahawa PAS perlu digantikan.

Pilihan Raya Kecil Dun Manik Urai adalah salah satu usaha bagaimana Umno menabur wang dan janji untuk berkhidmat kepada orang Kelantan jika mereka menang tetapi hari ini, pengundi dan penduduk Manik Urai yang saban hari mendengar siren kereta peronda suatu ketika dahulu, sudah kembali dilupakan.

Biasalah, Umno memang suka berjanji. Mereka tabur segala-galanya. Berselerak. Macam mana banyak poster-poster dinaikkan sekitar Manik Urai, begitulah banyaknya janji yang ditaburkan. Apakah muncul Timbalan Perdana Menteri (TPM) Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin di Manik Urai sekarang?

Mana Dato' Ahmad Maslan yang menorah getah dengan gimik membawa jurugambar dan wartawan dahulu? Apakah Ahmad Maslan masih masuk ke Manik Urai dan bermalam di rumah orang kampong, seperti yang pernah dilakonkan ketika kempen pilihan raya kecil sedang berlangsung?

Bukan sahaja Muhyiddin dan Ahmad Maslan tidak pernah menjejakkan kaki ke Manik Urai lagi, malahan, janji yang mereka hamburkan juga sudah boleh dimasukkan dalam bakul sampah sejarah. Rakyat yang mendengar janji mereka, sudah boleh melupakan. Sudah boleh memikirkan perkara-perkara lain, supaya tidak 'mengharapkan guruh di langit'.

Begitulah juga dengan kisah di Rantau Panjang. Dalam mereka mahu menyelesaikan krisis antara Mohd Zin dengan Abdullah, mungkin aka nada janji baru dihamburkan. Mereka memang suka berjanji dan mereka tidak akan penuhinya!

Orang Kelantan memang tahu Mustapa seorang yang kuat bekerja. Tetapi mereka juga tahu Mustapa bukan jenis pemimpin yang mudah berkira. Mustapa terlalu kedekut masa dan wang ringgit. Dia hanya 'seorang pegawai kerajaan' yang tidak diperlukan sebenarnya dalam politik Kelantan.

Awang Adek pula, ketika dia dibayangkan bakal MB Kelantan, bukan main kerap dia balik ke kawasannya. Tetapi apabila dia kalah dalam pilihan raya, sebelum dilantik sebagai Senator, semangatnya seperti sudah pudar.

Dia dikatakan jarang berada di kawasan kerana dia sudah dapat membaca, macam mana kerap sekali pun dia berada di kawasan, rakyat tetap menolaknya kerana pengundi Bachok mengira bahawa Awang Adek mewakili Umno yang memang tidak relevan di Kelantan.

Tak tahulah, kalau gandingan Mustapa dan Awang Adek mempunyai lampu aladin yang boleh mereka gosok-gosokan, hingga keluar jin yang dapat membantu hasrat mereka berdua, menumbangkan Kerajaan Negeri Kelantan yang sedia ada.

Jika tidak, percayalah, Mustapa juga akan digugurkan dan digantikan dengan orang lain kerana soal berubah kepimpinan di Kelantan memang sudah kerap sangat. Cuma, ia berkisar dengan orang itu, itu juga dan tidak nampak muka baru diberi kepercayaan dan ditonjolkan.

Silap-silap selepas ini, Annuar Musa dilantik semula kerana Anuar yang berjaya mempopularkan dirinya melalui bolasepak, masih dilihat berminat mahu menjadi orang penting dalam politik Kelantan. Setelah beberapa kali ditolak pengundi, dia masih belum serik dan tidak bersedia meninggalkan kerusi Ketua Bahagian Ketereh. Persoalannya, apakah rakyat Kelantan mahu menerimanya? - SAFAR JUMAAT

Tiada ulasan: