KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Oktober 30, 2010

PRK Dun Galas >> Pengundi tua Cina cenderung kepada PAS


Seandainya dikupas mengikut faktor usia, kecenderungan sokongan terhadap PAS menyongsang dari pola pengundian di kawasan lain.  Contohnya di Kampung Bharu yang mempunyai empat saluran, PAS memperolehi undi yang paling banyak dari saluran satu 62.64%, menurun kepada saluran dua (56.81%), saluran tiga (54.19%), dan saluran empat (52.83%).

Terdapat 52.6% pengundi Cina di Kampung Bahru, kawasan yang mempunyai nisbah pengundi Cina kedua tertinggi, hanya selepas Kampung Pulai.

Ketika menjelaskan pola yang "songsang" ini, pasukan kempen DAP dan PAS perlu mengimbas sejarah.  Mereka berkata, BN mengambil alih banyak tanah yang diterokai penduduk Galas, seperti ladang getah pada tahun 1980-an, atas nama pembangunan, malah ahli parlimennya, Tengku Razaleigh Hamzah juga memiliki banyak tanah di situ.

Pengundi tua yang melalui pengalaman - pengambil-alihan oleh kerajaan selepas tanah dicurahkan titisan peluh - kebanyakannya bersyukur kepada PAS memerintah di Kelantan sejak tahun 1990.  Kerajaan negeri PAS bukan sahaja tidak merampas tanah mereka, malah meluluskan geran kepada mereka.

Terdapat pengundi Cina yang memberitahu MerdekaReview bagaimana mereka terkagum dengan bekas kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yang sudi meluluskan permohonan hak milik pegangan bebas kepada penduduk Cina di kampung baru.

Bagaimanapun, penjelasan DAP dan PAS tersebut mungkin boleh dipertikaikan kerana Kampung Bahru adalah kawasan campuran kaum. - WONG SHU QI

Tiada ulasan: