KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 29, 2010

PRK Dun Galas >> Najib nak atasi Mahathir dengan projek mega


Sebenarnya, mesti ditanya samada Najib secara senyap-senyap cuba bertanding dan melebihi pencapaian Mahathir bukan sahaja dalam usaha untuk membina menara yang lebih tinggi dari Petronas Berkembar, tetapi juga boleh mendakwa bahawa ianya paling tinggi di dunia - sungguhpun untuk satu tempoh yang begitu singkat sahaja?

Kempen Facebook "No Mega Tower" kini hampir mencapai 200,000 hit dalam tempoh kurang dari 12 hari.  Kali terakhir saya periksa, ia telah mencatatkan 191,000 hit pada 2 petang berbanding dengan 2,170 hit dalam kempen Facebook Menyokong Menara Mega.

Perdana Menteri meminta kerajaan supaya memberika keutamaan kepada media sosial dan menghormati pandangan rakyat biasa, khasnya generasi muda semua kaum.

Kebanyakan mereka yang menggunakan Facebook merupakan orang muda Malaysia dan Perdana Menteri sepatutnya dengan serius membatalkan projek Menara Warisan Merdeka 100 tingkat ini kerana ia bukan sahaja akan menjadi satu "white elephant /gajah putih".  Tetapi juga suatu simbol buruk kepada sebarang transformasi nasional dalam negara ini.

Adalah dianggarkan bahawa Menara Warisan Merdeka 100 tingkat yang akan mengandungi 3 juta kaki persegi ruang ini akan memburukkan lagi keadaan ruang pejabat berlebihan di Kuala Lumpur yang sama dengan 7.8 tahun bekalan ruang pejabat di Kuala Lumpur berdasarkan kadar penggunaan 1.72 juta kaki persegi di antara tahun-tahun 1985 ke 2009, sungguhpun belum mengambil kira projek-projek raksaksa yang diumumkan baru-baru ini.

Di Segamat, bangunan tertinggi 20-tingkatnya yang dibina dalam tahun awal 1980-an kini menjadi Menara Burung, iaitu ladang sarang swiftlet dan hanya tingkat bawahnya sahaja yang diduduki.  Janganlah satu hari nanti, Menara Warisan Merdeka ini juga mejadi ladang sarang burung yang tertinggi di dunia pulak!

Bajet 2011 Najib ini tidak meyakinkan orang bahwa ia mewakili bajet pertama NEM untuk mentransformasikan Malaysia dari sebuah negara pendapatan menengah menjadi negara maju pendapatan tinggi yang inklusif dan sustainabel pada tahun 2020, yang menitik-beratkan modal insan berkemahiran tinggi, perkhidmatan awam yang efisien, dan sektor swasta yang bermaya.

Talent Corp yang akan ditubuhkan awal tahun depan akan membentuk Rangka Tindakan Bakat Nasional dan membangunkan satu pangkalan data pasukan kerja berbakat serta berkerja rapat dengan rangkaian bakat sedunia, tetapi apakah jaminan yang ada yang boleh memastikan bahawa Rangka Tindakan Bakat Nasional ini tidak akan gagal seperti berbagai program "Brain Gain" yang lepas atas sebab yang mudah, iaitu kekurangan semangat politik dan kepimpinan dalam pentadbiran Najib untuk mencapai wawasan yang tertera dalam NEM iaitu "Malaysia must be seen by its people and by others as a land of equal opportunity to earn a good living and provide a secure, happy life for each individual and the family." - LIM KIT SIANG

Tiada ulasan: