KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 29, 2010

Mencungkil sejarah dari adik Prof Dr Burhanuddin Helmy di Taman Dato' Senu


JOM ke Janda Baik! Ajak Tarmizi Mohd Jam, Pengarang HARAKAH atas urusan BAKKAH. Tetapi sebenarnya kami sudah lama tidak berbincang hal-hal politik tanah air bersama. 

Jadi, beberapa jam dalam kereta boleh berbincang agak panjang. Dia Presiden BAKKAH, Badan Kebajikan Kakitangan Harakah ingin mencari tempat penginapan untuk Hari Keluarga ahli-ahlinya, di kawasan pelancongan Janda Baik.

"Saya pernah dijemput merasmikan Bakkah suatu masa dulu, semasa Zulkifli Yahaya jadi Presidennya. Sekarang dia memegang jawatan di Urusetia Penerangan Negeri Kedah," Kata saya kepada Tarmizi.

Janda Baik, suatu tempat indah di atas bukit atau di lereng gunung di Pahang. Dulu pernah dispekulasikan untuk dijadikan Wilayah Persekutuan, menyebabkan harga tanah-tanahnya melambung naik.

Ramai pembeli-pembelinya. Tetapi bila Wilayah Persekutuan dialihkan kononnya, ke Selangor di Putrajaya sekarang, maka harga mula stabil, kawasan itu mula bertukar menjadi kawasan perlancongan Melayu.

"Janda baik, ertinya seorang isteri yang terpaksa berpisah dengan suami kesayangan, tetapi ia tetap pandai menjaga maruahnya sehingga masih tetap menjadi baik," kata saya kepada Tarmizi bila dia bertanya apa makna Janda Baik. 

"Kalau dalam kontek perjuangan PAS sekarang, janda-janda ini bagaikan pejuang-pejuang veteran PAS yang agak jauh dari PAS, kerana tenaganya kurang diperlukan. Namun mereka tetap sayang kepada perjuangan Islam yang dibawa oleh PAS, walaupun jasakhidmatnya kini sudah agak ditelan masa."

"Eh!..." Tarmizi menarik perhatian saya. 

"Kita pernah bincang untuk korek balik sejarah PAS, melalui veteren-veteran PAS yang masih ada... janda-janda ini masih baik. Kita kena ziarah mereka... sebelum mereka tiada. Perlu dicatat sejarah terus dari mereka!"

"Ya. Boleh!" Saya bersetuju. "Saya, ada masa sekarang. Hari ini juga kita mulakan!" kata saya pada Tarmizi. Setelah selasai tugas di Janda Baik, kami turun dari kedinginan bebukitan itu. 

Kami ke Taman Dato Senu Sentul KL, bertemu dengan adik tokoh kemerdekaan tersohor, Prof Dr Burhanuddin Al-Helmy bekas Yang Dipertua Agung PAS ke 3 yang masih ada. 

Beliau adalah Drs Norbit Mohd Noor. Kerana jalan ke rumah terhalang ada upacara kenduri kahwin, kereta kami tak dapat masuk, kami panggil dia keluar sembang-sembang sambil minum di gerai sebuah tanah lapang dalam kawasan berhampiran.

Turut hadir bersama kami adalah YDP PAS Kawasan Batu, orang lama dalam perjuangan, pernah bersama Allahyarham Datuk Ahmad Bostamam tokoh pejuang politik silam, pernah menjadi Setiausaha PEKEMAS bersama Dr Tan Chee Koon, iaitu Cikgu Ishak Surin. 
Perbincangan kami berkisar sekitar sejarah Prof Dr Burhanuddin abang Drs Norbit. Antara perbincangannya...

"Dr Burhanuddin adalah seorang mujahid Islam, yang memilih pendekatan terbuka. Menariknya beliau pernah memberi kursus kepimpinan kepada cawangan-cawangan UMNO waktu itu, sama-sama menubuh Partai Rakyat, akhirnya dijemput menyertai PAS dan dilantik menjadi Yang Dipertua Agung PAS ke 3 bersama Prof Dr Zulkifli Muhammad sebagai Timbalannya," Kataku, memulakan perbincangan.

"Beliau meninggal dunia setelah beberapa tahun di penjara di zaman pemerintahan Tunku Abdul Rahman, keluar penjara kerana sakit dan terus meninggal dunia," jelas adiknya Drs Norbit.

"Sebelum itu adakah dia pernah ditahan?" tanya Tarmizi.

"Ya!" jelas Drs Dr Norbit. "Dua tahun dipenjara oleh penjajah Inggeris di Singapura kerana dituduh membangkitkan semangat anti penjajah termasuk melalui majalah terbitannya, dalam kes Natrah..."

Natrah ialah seorang gadis Belanda yang beragama Islam. Ayahnya seorang tentera Belanda menyerahkan bayi itu kerana tidak mampu menjaganya. 

Diserahkan kepada seorang keluarga Melayu Terengganu, yang membesarkannya dalam suasana Islam sehingga dewasa dan dikahwinkan dengan seorang pemuda bernama Mansur Adabi.

Tiba-tiba keluarganya datang merampas balik melalui proses undang-undang penjajah, memisahkan dia dari suaminya, bawa ke Belanda menjadikannya murtad semula. Hal ini menimbulkan kemarahan rakyat Malaya kepada penjajah Inggeris waktu itu.

"Ooo. saya ingat. Waktu itu awal tahun 1950an, saya sedang mengajar di Tanjung Karang," Kata Cikgu Ishak. "Kami berebut-rebut nak tahu berita itu. Menunggu beramai-ramai nak beli surat khabar. Tak cukup. Sampai satu akhbar dibaca oleh puluhan orang," kata Cikgu Ishak sambil tergelak. 

Dia sebut nama surat khabar itu, cuma saya tak ingat untuk catatkan di sini. Tapi bukan Utusan Melayu.

"Bagaimana sambutan rakyat berbagai kaum waktu itu?" Ada yang tanya Drs Norbit.

"Semuanya solid sokong Islam. Paling ramai, orang Melayu Islam berjuang bersama orang keturunan India, Pakistan dan Arab Muslim. Hebatnya, orang Cina bukan Islam terus menyokong secara tidak nampak melalui pembiayaan kewangan yang banyak!" Jelas Drs Norbit lagi.

"Oh, Kelab Penyokong PAS le tuu!" Kata saya, membuat semua di situ tertawa, walaupun mungkin PAS masih belum ditubuhkan atau dalam proses penubuhan. Kerana perjuangan PAS adalah perjuangan Islam. - DR MOHD HASYIM

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

You гeally make it seem so еаsy ωith your preѕentation but
I find this matter to bе reаlly
ѕomething thаt I think I ωould never understand.
It sееmѕ toο complеx and νeгу bгoaԁ
for me. I'm looking forward for your next post, I'll tгy to
get thе hang of it!

Reviеω mу web blog: payday loans

Tanpa Nama berkata...

The vimax pills chennai Fawcett Society and the Lilith Project
are also calling for tighter controls on lap-dance clubs.
And men, by the middle of the Occupy Oakland encampment
at Frank Ogawa Plaza.

Here is my blog post: male enhancement Product review

yanmaneee berkata...

kyrie 5
nike air max 97
christian louboutin shoes
fila shoes
kobe sneakers
yeezy boost
hermes bags
cheap jordan shoes
cheap mlb jerseys
cat boots