KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, Mac 08, 2009

Kebangkitan dan keberanian orang Melayu luar biasa hebat, makin menakutkan pemimpin seperti Najib!










RAKAN saya Penarik Beca melakarkan perasaannya terhadap perhimpunan semalam. Katanya, selama ini, saya ingat hanya rakyat Palestin dijajah dan bangsa-bangsa lain sahaja yang berani. Sebab saya ni penakut, saya fikir, orang Melayu tidaklah berani sangat.

Dalam satu tunjuk perasaan depan kedutaan Russia kira-kira 20 tahun lebih dahulu, bila tengah belakang saya kena bantai dengan cota FRU, saya pun lari terkengkang-kengkang. FRU pulak masa tu dok ligan kami dengan penuh perasaan.

Siap maki hamun lagi. Saya pun apa lagi, lompat pagar pun lepas - bukan lompat macam orang lompat tinggi, tetapi lompat mengiring dengan tangan menekan pagar sampai lingkup pagar tu.Lari-lari punya lari, tiba-tiba terdengat anjing menyalak. Pakat lembik kaki saya dan kawan saya. Dua-dua dah tak boleh nak melangkah lagi.

Terduduk dua-dua. Kami dok ingat anjing polis, Duku ka, Langsat ka. Kalau anjing jenis tu, tak payah lari dah la. Mesti kena punya. Tengok-tengok anjing orang India yang duduk kat situ.Lepas itu kami keluar ikut Jalan Jelatek dan minum di Pasar Keramat.Selepas itu saya tak lari lagi.

Tu yang masuk lokap tu. Tu pun saya tak pernah menyertai tunjuk perasaan Reformasi sebab saya bukan peminat Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kalau tak, kerap lagi la masuk lokap.Saya, Melayu yang penakut ini mengucapkan syabas kepada Melayu-Melayu yang berani!! Tahniah juga kepada Gabungan Mansuhkan PPSMI (GMP) kerana perjuangan Tuan-Tuan dan Puan-Puan semakin merakyat!

(Gambar perhimpunan rakyat membantah membantah dasar Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) di atas adalah ihsan
Utusan Malaysia)Jangan lupa melawat web Kak Ainon di sini dan di sini. Layari juga posting-posting suami Kak Ainon, Prof Emeritus Dr Abdullah Hassan, "Ampun Tuanku beribu-ribu ampun, sembah patik semua mohon diampun," "Gerakan Mansuhkan PPSMI 7 Mac 2009," "Perhimpunan 100,000 di Masjid Negara. Wahai pemimpin, dengarlah suara akar umbi!," "Dari Masjid Negara ke Istana Negara," "Dari Istana Negara ke Masjid Negara 1," "Dari Istana Negara ke Masjid Negara 2" dan "Dari Istana Negara ke Masjid Negara 3". Baca juga "Wanginya tear gas yang ku hirup di sore kelmarin!" oleh Pendikar Gunung Kriang.Pandangan menarik dari A Voice "Syabas, pejuang bahasa jadi lembu politik wayang Anwar!" (hang ni pun, bagi la hujah yang susah lawan sikit. Sefesyen ja hujah hang.

Jadilah apa pun, salahkan Anwar. Kalau gitu, mai kita pakat-pakat bunuh Anwar dan Umno terus hidup. Adakah negara ini akan aman dari perhimpunan rakyat dan tidak ada lagi kebencian dan kebangkitan rakyat terhadap Umno yang tak habis-habis dipooh-pooh dan dibusukkan sebagai anarki?

Aku pun langsung tak mampu nak paksa diri meredhai Anwar jadi Perdana Menteri, tapi tak la sampai nak cari jalan mudah dengan hujah yang dah lama jadi cliche. Mana pergi hujah hang yang sedap-sedap selama ni?).

Apa pula kata Tengku Razaleigh Hamzah? Baca postingnya yang bertajuk "
Tear gas for schoolteachers" dan lihat foto-foto Minaq Jingo di sini yang antaranya saya copy and paste di bawah dengan terima kasih kepada brother kita tu.

1 ulasan:

Mahasiswa N.S berkata...

tolong sebarkan...http://mahasiswamesirn9.blogspot.com/