KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Mac 28, 2009

GMP mahu PPSMI dibunuh segera, jangan jadikan perbelanjaan RM3.2 bilion itu sebagai alasan

Dua tokoh GMP yang cukup disegani dalam perjuangan membunuh PPSMI


SETELAH kejayaan menganjurkan Himpunan 100, 000 Rakyat Bantah PPSMI di ibu kota 7 Mac lalu, Gerakan Mansuh PPSMI (GMP) kini dalam usaha menyerahkan memorandum kepada Majlis Raja-Raja di seluruh negara.

Penasihat GMP, Dato' A Samad Said, berkata usaha itu akan dilakukan sebagai desakan berterusan GMP bagi memastikan dasar PPSMI tersebut dimansuhkan sama sekali. Katanya, setelah tidak menerima sebarang maklum balas daripada Perdana Menteri, Abdullah Ahmad Badawi berkenaan hasrat mereka (GMP) untuk bertemu, GMP memutuskan meneruskan siri desakan mereka dengan menemui sultan di setiap negeri.

"Kami kini sedang merangka 'roadshow' ke negeri-negeri bagi menemui dan menyerahkan memorandum kepada Raja-raja Melayu berhubung pendirian kami dalam isu ini," kata beliau dalam sidang media badan itu yang diadakan di Rumah Pena.

Mengulas pertemuan beliau dan Pengerusi GMP, Dato' Dr Hassan Ahmad dengan Menteri Pelajaran, Hishamuddin Tun Hussien, 19 Mac lalu, Samad Said menegaskan tiada tolak ansur antara mereka walaupun tersiar di media gambar mereka tersenyum mesra.

"Apabila keluar di akhbar gambar kami tersenyum, ramai penyokong GMP tertanya-tanya adakah GMP sudah 'menjual' pendiriannya? Atas sebab perlunya penerangan ini, maka sidang media ini diadakan bagi memaklumkan kepada semua pihak berhubung pertemuan kami," kata Hassan.

Dalam pada itu, menyentuh soal peruntukkan yang dibelanjakan sebanyak RM 3.2 bilion, GMP mempertikaikan alasan kerajaan yang menggambarkan kerugian sekiranya dasar itu dimansuhkan.

Timbalan Pengerusi GMP, Prof Dr Shaharir Mohd Zain, berkata alasan tersebut tidak boleh diterima memandangkan sejumlah wang itu dibelanjakan bagi perbelanjaan prasarana yang masih boleh digunakan.

"Kami tidak nampak dimana soal kerugian dan pembaziran yang seringkali diulang-ulang kerajaan berhubung perbelanjaan RM3.2 bilion itu. Bagi kami, ia tidak membazir apabila kemudahan komputer, LCD dan sebagainya boleh digunakan bagi apa saja mata pelajaran," tegas beliau.

Tiada ulasan: