KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Mac 23, 2009

PAS akan pastikan Bukit Gantang jadi suara rakyat membantah Najib Tun Razak



PILIHAN RAYA Kecil Bukit Gantang kini menjadi fokus dunia dalam menilai demokrasi yang terkubur di Perak. Sejak rampasan kuasa dilakukan oleh BN di negeri ini, kebangkitan rakyat Perak sukar diempang. Bukit Gantang bagaikan tempat mereka melepaskan amarah terhadap BN. Kerisauan BN di sini tidak dapat disembunyikan lagi.Ikuti pendapat Ketua Penerangan PAS Negeri Perak, Misbahul Munir Masduki tentang 'mood' pengundi Bukit Gantang menghadapi 'perang" BN pada pilihan raya kecil ini:

Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang kian hampir. Bagaimana persiapan Penerangan Negeri?

MISBAHUL MUNIR: Gerak kerja kita terbahagi kepada dua. Pertama pra pilihan raya. Gerak kerja ini telah pun berjalan sehingga hari penamaan calon. Pelancaran gerak kerja pilihan raya ini telah pun dilancarkan pada 8 Mac lalu oleh Mursyidul Am, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Simpang, Taiping.
Pelancaran kedua untuk semua pertugas-petugas pilihan raya dalam Istimak Pilihan raya yang diadakan di Bukit Cempedak pada 9 Mac lalu yang melibatkan 2,000 petugas petugas pilihan raya dari seluruh negeri Perak yang dirasmikan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.
Serentak itu diadakan motivasi pilihan raya oleh pimpinan PAS Pusat dan Negeri, antaranya Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa; Naib Presiden, Dato’ Husam Musa; Ketua Penerangan, Dato’ Mahfuz Omar, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Haji Ahmad dan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Salleh.Selain itu kita susun beberapa program untuk turun ke setiap Unit Peti Undi (UPU).
Pendekatan kita dengan isu yang diketengahkan ialah isu-isu yang boleh mengubah minda pengundi. Walaupun isu nasional itu banyak, ia tidak boleh mengubah minda pengundi, kita tidak akan ketengahkan. Kita akan sentuh isu-isu yang boleh mengubah minda pengundi walaupun isu itu berkaitan dengan tempatan walaupun kecil tetapi mampu mengubah minda pengundi yang akhirnya mereka memberi undi kepada calon PAS.
Sekarang ini jentera Penerangan telah turun ke Dun-Dun dan ke setiap UPU dalam Parlimen Bukit Gantang. Peringkat awal kita bertemu dengan petugas-petugas menerangkan strategi penerangan. Peringkat kedua kita terus bertemu dengan pengundi-pengundi, tepat kepada saranannya dan kita lagi tumpukan kepada program yang umum, lebih baik kita tumnpukan ceramah ke rumah rumah, kedai-kedai kopi dan sebagainya.

Berapa ramai petugas yang dijangkakan terlibat dengan pilihan raya kecil ini?

Kita terima petugas dari seluruh negara. Oleh kerana pilihan raya kecil Bukit Gantang serentak dengan pilihan raya kecil Bukit Selambau, tidak mungkin petugas dari seluruh negara akan datang. Saya difahamkan petugas dari Pulau Pinang, Kedah dan Perlis tidak akan turun ke Bukit Gantang, mereka akan tumpu di Bukit Selambau. Petugas-petugas yang lain akan turun ke sini dan ia sudah pun diagih-agihkan ikut Dun dan UPU yang mana mereka bertugas.
Sekarang ini semua negeri sudah mula turun ke Bukit Gantang, melapor diri, melihat kawasan dan mencari tempat penginapan. Bertugas di bilik gerakan dan UPU. Pendekatan kita petugas luar membantu petugas tempatan. Mana-mana UPU yang agak lemah dibantu negeri negeri yang kuat.
Selain itu petugas-petugas dari Bukit Gantang dan kawasan yang berdekatan dengannya. Setiap kawasan di negeri ini menghantar 100 petugas. Ada yang bertugas secara sepenuh masa, kalau lima hari dia berada di sini, dia akan bekerja selama itu dan mereka tidak boleh keluar masuk sesuka hati.

Mungkin Penerangan Negeri ada pendekatan tersendiri di Bukit Gantang?

Ada. Kita guna pendekatan 3M - menerang, mendamping dan menawan. Kita hendak terangkan apa yang telah kita laksanakan selama 10 bulan Pakatan Rakyat memerintah Perak. Kita hendak terangkan isu-isu yang dibangkitkan oleh BN. Kita hendak isu-isu yang sengaja BN cipta, segala tohmahan BN akan kita jawab. Kita dampingi juga mereka, orang orang dewasa dan orang muda kita akan dampingi dengan cara tersendiri. Program ramah mesra bertemu dengan pengundi akan kita lakukan.

Apakah isu yang dijangkakan akan diputar oleh BN?

Isu yang mainkan oleh media hari ini, itulah isu yang Umno gunakan. Antaranya Dato' Seri Mohamad Nizar sebagai Menteri Besar boneka, beri tanah kepada orang Cina, Nizar derhaka dengan raja kerana menyembah derhaka, BN akan memainkan isu perkauman. Jika isu perkauman dimainkan di kawasan ini, kita akan buat aduan polis.

PAS tidak ada masalah untuk berhadapan dengan orang bukan Melayu, tetapi PAS mungkin menghadapi masalah dengan orang Melayu?

Pengundi bukan Melayu, khususnya kaum Cina dan India, mereka boleh menerima perubahan. Surat khabar Cina memberikan laporan yang tepat dan betul. Mereka mendapat maklumat yang betul sedangkan surat khabar yang berbahasa Melayu tidak memberikan gambaran sebenar apa yang telah Kerajaan Pakatan Rakyat buat.
Ini menyebabkan orang Melayu tidak mendapat penerangan yang jelas. Kita akan pergi menemui golongan akar umbi untuk memberikan penerangan yang jelas dan betul. Kita akan sebarkan risalah dan bahan-bahan bercetak untuk menjelaskan apa juga isu yang dibangkitkan oleh BN. Orang Cina tidak perlu macam itu, surat khabar mereka sudah memberikan liputan berita yang benar. Orang Cina tidak mudah termakan fitnah.

Ada kemungkinan BN menggunakan samseng dalam pilihan raya kecil ini sebagaimana peristiwa yang berlaku pada 3 Mac lalu, kumpulan samseng telah membuat provokasi dan menghalang Adun-Adun untuk masuk ke Bangunan Perak Darul Ridzuan...

Kita tidak menolak peranan samseng akan digunakan oleh BN dalam pilihan raya kecil Bukit Gantang. Bagi BN ia boleh dilakukan. BN akan gunakan apa sahaja untuk memang. Kumpulan samseng ini akan digunakan untuk mengugut, menakut-nakutkan pengundi.
Mereka akan membuat provokasi dengan harapan kita akan membuat tindakan balas menyebabkan berlakunya pergaduhan, memungkinan berlakunya rusuhan antara orang Melayu dengan kaum Cina. BN kemudiannya akan mempersalahkan Pakatan Rakyat. Televisyen dan media massa pro-BN akan memaparkan kejadian tersebut dan meletakkan kesalahan kepada Pakatan Rakyat. Ini yang BN mahu lihat. Kita harap penyokong kita tidak mudah melatah.

Setiap kali pilihan raya, isu pengundi hantu ditimbulkan. Bagaimana di sini?

Pengundi hantu ini beberapa sebab ia berlaku. Antaranya pengundi itu tidak berdaftar tetapi menggunakan daftar pengundi orang lain ataupun pengundi yang menggunakan kad pengenalan orang lain.
Ada jawatankuasa yang mengkaji mengenai pengundi yaang sebenar berdasarkan senarai pengundi yang telah dikeluarkan oleh SPR. Sekiranya ada pengundi yang dicurigai yang tidak ada dalam senarai daftar mengundi, kita akan buat bantahan. Kemungkinan terdapatnya pihak tertentu yang akan mengutip kad pengenalan daripada pengundi untuk disimpan, selepas pilihan raya kecil nanti akan diberikan balik kepada mereka. Kad pengenalan inilah yang akan digunakan untuk orang tertentu mengundi pada hari pengundian.

Apa uniknya pilihan raya kecil Bukit Bantang berbanding dengan pilihan raya kecil yang lain?

Pertama, pilihan raya kecil ini diadakan apabila YB Roslan Shaharom meninggal dunia pada saat kita sedang berkrisis. Kerana itu pilihan raya kecil berbeza dengan Permatang Pauh. Permatang Pauh diadakan apabila (Presiden KeADILan) Wan Azizah (Wan Ismail) letak jawatan. Pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu diadakan apabila wakil rakyat daripada BN meninggal dunia.
Di Bukit Selambau, penyandangnya letak jawatan. Itu biasa. Tetapi berlainan di Bukit Gantang, pilihan raya kecil ini diadakan daklam suasana kita sedang berkrisis. Berlaku krisis dalam tempoh kurang dua minggu Allahyarham Roslan meninggal dunia. Inilah uniknya pilihan raya kecil Bukit Gantang.

Pada pendapat Saudara, adakah Bukit Gantang penting untuk kedua-dua kumpulan, Pakatan Rakyat dan BN?

Saya menjangkakan pilihan raya kecil ini akan lebih hebat. Masing-masing akan menguji pengaruh, apakan pengaruh BN lebih kuat atau Pekatan Rakyat, pengaruh Dato' Seri Nizar ke yang kuat atau pengaruh Najib (Razak).
Sehingga ada yang buat andaian antara Dato' Seri Nizar dengan Istana. Jika calon Pakatan Rakyat bermakna rakyat bersama Dato' Seri Nizar. Ini bukan sembarangan pilihan raya. Pilihan raya ini menguji Pakatan Rakyat.

Apakan pilihan raya kecil ini PAS mampu meraih kemenangan yang besar?

Kita yakin calon PAS mampu menewaskan calon BN. Dari segi majoriti bergantung kepada keadaan. Dalam suasana pilihan raya kecil ini BN dan partinya, akan menggunakan segala kekuatan termasuk menggunakan jentera kerajaan, radio untuk berkempen bagi memenangkannya.

Tiada ulasan: