KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Mac 03, 2009

Puak-puak BN "profesional" dalam langgar Perlembagaan. Sekarang kes Perak! PPSMI jelas bercanggah Akta Pendidikan dan Dasar Pelajaran Kebangsaan...

Rakyat Perak kini benar-benar meluat dan cukup "getik" bebeno dengan Najib Tun Razak yang memulakan semua angkara di negeri ini!



NAJIB Tun Razak menyatakan bahawa sidang DUN Perak tidak boleh diadakan dan tidak sah sekiranya diadakan juga. Hari ini Najib mula berkata sah dan tidak sah sesuatu yang dilihat pada pandangannya tidak mengikut Perlembagaan, ulas Setiausaha Politik MB Perak, Misbahul Munir Masduki pada blognya.

Sebelum ini Najib tidak menghiraukan sah ataupun tidak perlantikan Zambry sebagai MB Perak sedangkan MB yang sedia masih memegang jawatan secara sah. Hj Nizar dilantik oleh Tuanku, tetapi Tuanku tidak ada kuasa melucutkan jawatan MB setelah dilantik.

Jawatan Hj Nizar sebagai MB akan terlucut hanya apabila DUN dibubarkan, Hj Nizar meletakan jawatan dan juga melalui usul undi tidak percaya di DUN ataupun Hj Nizar hilang kelayakan sebagai ADUN. Semua proses tersebut tidak berlaku ke atas Hj Nizar.

Ini bermakna beliau masih sah sebagai MB Kerajaan Pakatan Rakyat sehingga sekarang.Pada tahun 1974 telah berlaku kemelut atau krisis seumpama ini di Perak.

Ghazali Jawi tidak diperkenan oleh Sultan Idris sebagai MB. Tuanku diperdaya kononnya Ghazali Jawi menjadi MB selama 2 tahun sahaja. Ada yang menasihati Tuanku bahawa tidak ada peruntukan dalam Undang-undang Tubuh Negeri Perak seorang MB dilantik hanya untuk tempoh 2 tahun. Tuanku Sultan Idris murka di atas kerja licik UMNO yang memperdayakannya.

Tuanku minta Ghazali Jawi letak jawatan, tetapi tidak dihiraukan. Krisis semakin parah ketika itu. Tuanku bernazar selagi Ghazali Jawi tidak letakkan jawatan, baginda tidak akan mencukur janggut, jambang dan misai.

Ada yang memberitahu saya, sebagai tanda protes Tuanku telah membawa keretapi dari Ipoh ke Tg. Malim seorang diri (cerita ini tidak ada yang mengesahkan kebenarannya). Pemuda UMNO ketika itu dengan lantang menyatakan kepada Tuanku bahawa Sultan mempunyai kuasa melantik MB, tetapi tidak ada kuasa melucutkan jawatan MB.

Najib memberi alasan sidang DUN tidak boleh diadakan kerana kes kesahihan kerajaan BN masih dalam perbicaraan di mahkamah. Kalau itu alasannya, Zambry juga tidak boleh menjalankan tugas sebagai MB, menggunakan semua kemudahan sebagai MB, menerima apa-apa elaun sebagai MB, kerana Zambry juga sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi.

Kalau begitu, selama menunggu kes tersebut diputuskan oleh Mahkamah Tinggi, yang lebih berhak sebagai MB bagi mengurus tadbir negeri Perak ialah Dato' Seri Hj Nizar Jamaluddin.Semalam, Setiausaha DUN Perak, Abdullah Antong mengatakan bahawa Sidang Tergempar DUN Perak tidak sah diadakan kerana tidak mendapat perkenan Tuanku terlebih dahulu.

Dua sebab yang berbeza, Najib kata tidak sah kerana masih dibicarakan di mahkamah tinggi, Abdullah Antong kata tidak sah keranan tidak mendapat perkenan Tuanku.Jawapannya dua-dua tidak betul. Speaker Sivakumar lebih betul kerana inilah kuasa Speaker yang sebenar.

Mungkin terdapat berbagai-bagai tafsiran dalam memahami kuasa Speaker, tetapi menurut Perintah-perintah Tetap DUN Perak, fasal 89 bahawa Keputusan Tuan Speaker berkenaan dengan sebarang tafsiran dalam mana-mana Perintah-perintah tetap ini atau berkenaan dengan sebarang amalan tertakluk kepada usul yang dibawa dengan maksud itu, adalah muktamad, dan Tuan Speaker dari semasa ke semasa, boleh mengeluarkan keputusan-keputusan berkenaan dengan perkara-perkara ini.

Jelas sidang tergempar DUN pada 3hb Mac ini adalah sah dan muktamad. Tidak ada pihak lain boleh pertikaikan, sila bawa ke mahkamah sekiranya didapati melanggar peraturan.

Sewaktu Speaker sebagai Pengerusi Jawatankuasa Hak dan Kebebasan mengambil keputusan mengantung Zambry selama 18 bulan dan 6 exco haram selama 12 bulan daripada menghadiri sidang dewan, mereka juga yang mempertikaikan, sehingga sekarang mereka tidak seret Sivakumar ke mahkamah, sebaliknya SPRM pula yang menyiasat Speaker.

Saya percaya krisis perlembagaan dan politik Perak akan berpanjangan, tidak ada jalan terbaik melainkan Tuanku perkenan bubar DUN supaya rakyat memilih semula kerajaan baru bagi menerajui negeri Perak. Bila ada pilihanraya 2 kemungkinan sahaja samada Pakatan Rakyat Menang Besar atau BN kalah teruk.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

TERDAPAT isu menarik berkenaan Dun Perak dan kuasa Speaker. Saya berbincang dengan Profesor Dr Abdul Aziz Bari tentang perkara ini. Masih terlalu luas kuasa speaker, apabila ada pihak yang menghina Dewan tidak digunakan. Hatta, kenyataan PM, Abdulah Ahmad Badawi yang memerintahkan Dr. Zamry Abdul Kadir agar tidak menghiraukan keputusan penggantungan oleh Speaker dewan, sebenarnya boleh diambil tindakan dan dijatuhkan hukuman. Namun saya bertanya, apakah yang perlu lakukan sekrang di Perak. Begini jawapan Dr Aziz Bari dan saya melaporkannya:

DUN Perak perlu bersidang dengan segera bagi menyelesaikan kekaburan yang ada sekarang. Demikian pandangan Profesor Dr Abdul Aziz Bari ketika diminta mengulas mengenai permohonan Speaker S. Sivakumar kepada Sultan Perak untuk mengadakan Sidang Khas Dewan 23 Februari lalu.

Aziz berkata di bawah Perkara 16(1) Undang-undang Tubuh Negeri Perak, Sultan diberi tanggung jawab untuk memanggil sidang dewan, termasuk mempastikan bahawa DUN bersidang sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan.

"Peruntukan ini sama dengan Perkara 55(1) Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan kewajipan yang sama ke atas Yang di-Pertuan Agong", jelas beliau ketika dihubungi.
Profesor undang-undang itu berkata, memanggil sidang DUN tidak termasuk di dalam hal-hal yang menjadi budibicara dan beliau berpendapat bahawa Yang di-Pertuan Agong atau Sultan atau Yang di-Pertua Negeri tidak boleh menyekat atau menolak permohonan untuk memanggil sidang.

"Pada hakikatnya kuasa ini adalah kuasa formal dan adalah tidak munasabah untuk Sultan, dalam kes Perak ini, untuk menolak atau menghalang permohonan speaker itu," tegas beliau lagi. Pakar perlembagaan itu berkata, hujah tersebut diperkuatkan oleh teori yang meletakkan ketua negara atau ketua negeri sebagai sebahagian daripada mekanisme yang melindungi perlembagaan dan semangatnya.

"Kalau Sultan menolak permohonan itu bermakna Sultan sudah menyekat demokrasi dan ini bertentangan dengan Konsep Raja Berperlembagaan yang mesti selari dengan tuntutan demokrasi," tambahnya lagi.

Aziz berkata sidang DUN itu juga perlu kerana Perkara 16(2)(a) dan (6) Undang-undang Tubuh Negeri Perak menyebut soal sokongan majoriti di dalam DUN dan ini perlu ditunjukkan secara telus dan terbuka. Ditanya mengenai pendapat yang mengatakan bahawa sokongan majoriti itu boleh ditunjukkan di luar dewan, Aziz berkata "pendapat itu sebenarnya pandangan yang agak lemah dan hanya boleh diterima sekiranya ada pihak, contohnya kerajaan yang ada, yang dalam konteks Perak Dato Seri Nizar, enggan atau menghalang sidang DUN".

Beliau berkata pendapat itu berdasarkan kes Adegbenro yang diputuskan pada 1963. Katanya kes yang lebih baik ialah kes Stephen Kalong Ningkan yang diputuskan pada 1966 yang menghukumkan bahawa ia perlu dibuat di dalam dewan.

Aziz menambah peruntukan yang sama juga ada dalam Perlembagaan Persekutuan, yakni Perkara 43(2)(a) dan 43(4). Sebab itu, tegasnya, adalah salah apabila Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menyekat permohonan Dato Seri Anwar Ibrahim.

Aziz menjelaskan, "Memang speaker mempunyai kuasa mutlak tetapi ini berhubung dengan keahlian, perjalanan dewan dan seumpamanya. Apa yang berlaku di Perak ialah Speaker Sivakumar mahu proses menunjukkan sokongan itu berlaku sedangkan Pandikar Amin bertindak sebaliknya. Ini menyebabkan peruntukkan perlembagaan, khususnya Perkara 43(2)(a) dan 43(4) tersekat. Itu sebab saya pernah mengatakan bahawa speaker tidak harus menyelamatkan kerajaan dari diuji sokongannya oleh dewan. Apa yang berlaku di Perak betul kerana speaker mahu kerajaan yang ada membuktikan bahawa dirinya mempunyai sokongan majoriti di dalam dewan."

Tiga hari lalu Pandikar Amin dipetik di dalam media sebagai berkata speaker dewan harus adil dan tidak memihak.

Aziz menambah di sisi perlembagaan, Anwar sebenarnya tidak perlu menulis surat kepada Perdana Menteri Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 16 September 2008 kerana Abdullah adalah ketua kerajaan dan bukan ketua dewan.

"Mungkin apa yang Anwar lakukan itu sekadar strategi politik, tetapi ia bukan satu syarat. Bagaimanapun kita perlu sedar bahawa Malaysia mempunyai budaya politik yang ganjil dan tidak mesra perlembagaan dan strategi seperti itu perlu," ujar Aziz. Abdullah bagaimanapun menolak mentah-mentah sidang tersebut. Pandikar Amin juga enggan memberi laluan.

Aziz berpendapat di dalam keadaan sedemikian, Yang di-Pertuan Agong bertanggung jawab menitahkan sidang kerana isu sokongan majoriti amat penting dan ia adalah nyawa bagi sesebuah kerajaan di dalam sistem demokrasi berparlimen seperti Malaysia.

"Pada saya ini selaras dengan kehendak peruntukkan yang berkenaan, khususnya Perkara 43(2)(a), 43(4) dan 55(1) di baca bersama," tambahnya. Keadaan yang sama wujud di Perak sekarang, kata Aziz.

Beliau berkata "jika sidang DUN tidak dipanggil sukar bagi kerajaan hendak menjalankan pentadbiran; contohnya mendapatkan kelulusan perbelanjaan dan pelbagai urusan rutin yang memerlukan dana yang mesti diluluskan oleh DUN dan sebuah kerajaan yang sah, yakni yang mempunyai dokongan majoriti di dalam dewan."

Ditanya mengenai perlantikan Dato Dr Zambry Abd. Kadir oleh sultan beliau berkata, "itu tidak mengapa; isunya di sini ialah perlantikan itu perlu dibuktikan benar-benar sah oleh DUN kerana dewan yang mempunyai kata putus sama ada penilaian Sultan itu tentang sokongan majoriti kepada Zambry itu betul atau sebaliknya."

Aziz berkata sokongan majoriti itu terpakai kepada Zambry dan Mohamad Nizar. Beliau menjelaskan soal sokongan majoriti itu boleh dibangkitkan di dalam dewan bila-bila masa sebagaimana yang biasa dilakukan di United Kingdom umpamanya.

"Katakan Zambry kalah kali ini, beliau boleh lepas ini membawa usul undi tidak percaya terhadap Mohamad Nizar pula kalau beliau berasa sokongan ahli dewan terhadap beliau bertambah. Begitu juga dengan ahli dewan yang lain yang berasa mereka mempunyai sokongan yang cukup. Proses ini dizinkan malah dikehendakki oleh perlembagaan," tegasnya.