KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Februari 04, 2008

TERBELAKAH Staf Harakah? Merealisasikan NEGARA KEBAJIKAN BA!

Harakah bukan setakat media pilihan raya anda sahaja tetapi kebajikan kakitangannya hendaklah dijagai dan sentiasa terpelihara, TERBELA!

By ALI BUKHARI AMIR

BA dan BN mempunyai nawaitu yang sama; mahu perintah Malaysia.

Sama ada sesetengah pimpinan Pas dan Umno punya kepentingan peribadi atau ikhlas memerintah untuk merubah kepada kebaikan yang lebih baik, itu kita serahkan pada Tuhan yang lebih tahu niat mereka.

Kita manusia, bukan Tuhan. Manusia menilai melalui zahir luaran. Tuhan yang berhak menilai hati dan batin mereka.

Apa yang lebih penting, Pas dan Umno kedua-duanya bercita-cita besar mahu jadi 'khadam rakyat'.

Dalam sebuah hadis, disebutkan bahawa pemimpin bagi sesuatu kaum itu adalah 'khadam' kepada rakyat. Soalan saya, pernahkah Pas dan Umno terfikirkan hal kedudukan mereka sebagai 'khadam rakyat'?

BA adalah saingan BN. Demikian cara kita fikir dengan mudah. Dan tiada masalah dengan hal ini. Kalau pilihan raya tiap-tiap hari pun tiadalah masalah sangat dengan pola pemikiran sebegini.

BA dan BN mempunyai nawaitu yang sama; mahu perintah Malaysia. Sama ada sesetengah pimpinan BA dan BN ada kepentingan peribadi atau ikhlas memerintah untuk merubah kepada kebaikan yang lebih baik, hal itu kita serahkan pada Tuhan yang lebih tahu niat mereka.

Kita manusia, bukan Tuhan. Manusia menilai melalui zahir luaran. Tuhan yang berhak menilai hati dan batin mereka. Yang lebih penting, BA dan BN, kedua-duanya bercita-cita besar mahu jadi 'khadam rakyat'.

Dalam sebuah hadis, disebutkan bahawa pemimpin bagi sesuatu kaum itu adalah 'khadam' kepada rakyat. Soalannya, pernahkah BA dan BN terfikir bahawa, hal kedudukan mereka sebagai 'khadam rakyat'?

Hari ini kita undi (lantik dan pilih) BA sebagai khadam dan hamba. Apabila kita lihat BA tidak 'perform' dengan baik dalam pemerintahan, maka esok kita boleh undi (lantik dan pilih) BN sebagai khadam dan hamba kita pula.

Manifesto BA dan manifesta BN bagaikan 'resume' hamba dan khadam yang mesti diperjelaskan kepada rakyat (majikan) melalui rapat umum (temuduga).

Tapi, masalahnya sekarang rapat umum (temuduga) untuk majikan (rakyat) menilai kekuatan khadam (parti) itu amat singkat. Sudah tentu, keputusan memendekkan rapat umum bakal menyebabkan majikan tersilap memilih khadamnya sendiri.

Barangkali, SPR sudah singkat pemikirannya juga. Ini pun suatu kemungkinan juga. Negara Kebajikan BA mahu ke mana?

Pemimpin BA adalah Pas. Idea membentuk resume 'Negara Kebajikan' ini datangnya daripada Pas.

Jadi, ketika khadam rakyat Pas-BA menyebutkan istilah 'Negara Kebajikan' ini, dia memerlukan lidah untuk bersuara. Adapun lidah rasmi Pas ini adalah Harakah, termasuklah Harakah Daily.

Kakitangan Harakah khasnya wartawan Harakah ini adalah golongan yang telah menaikkan pimpinan Pas dan memasyhurkan pimpinan Pas-BA.

Saja-sajalah kita mahu tanya, kebajikan wartawan ini sudahkah dipenuhi atau mereka masih lagi hidup merempat?

Jika kebajikan mereka mahu lagi belum dipenuhi, maka sejauhmanakah Pas-BA mahu merealisasikan manifesto resume mereka kepada majikan mereka (rakyat)?

Saya risau kalau barisan pembangkang menang, khasnya Pas, imej Islam akan rosak kerana khadam rakyat ini tidak mampu memenuhi manifesto mereka seperti yang dijanjikan.

Orang akan mula menjauhi Islam kerana kelemahan khadam rakyat Pas ini. Mungkinkah dengan sebab ini, Allah s.w.t telah melambat-lambatkan dan melewat-lewatkan kemenangan Pas?

Siapakah yang mampu menjawab persoalan yang saya bangkitkan ini?

3 ulasan:

Yeop69 berkata...

Bunyi jauh hati je Yop, ha ha. teman teringat satu kata pujangga

"politik adalah medan orang fasik mendapat kuasa"

Kadang2 bila direnung, ada benarnya..entahlah..

Unknown berkata...

Aik... millie macam tak dak parti je. Awat hang sinis kat Tmj. Terjahan hang tu kalut "politik adalah medan orang fasik mendapat kuasa".
Cuba hang bagi tau, politik ni ada ka dak dalam Islam? Keduanya, mu kalu tak sokong politik Pas, mu ada gerakan bawah tanah ka macam Osamah Ben Ladin?
Ikut tuduhan hang, Pas ni fasiklah. Kalu Pas fasik, hang agak-agak la dari ketogari mana?

Man Kedah
Kg Kuala Pegang, Baling

ALI MAIDIN berkata...

Gua caya lu. Yang penting kena ajar
rakyat supaya boleh tukar kerajaan
selalu jika tak betul. Jangan
taksub kerajaan BN ke BA ke.

Kalau rasa tak selesa kat Harakah tu, cari keja lain.


ALI