KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Februari 04, 2008

Dr. NAJIHAH (PAS) Akan PASTIKAN Datuk Zaim Kecundang Di PARIT?

Datuk Zaim akan bertanding di Parlimen Parit menentang calon PAS, Dr. Najihah Ahmad bagi memberi laluan kepada Nasharuddin Hasyim dilantik Exco Kerajaan Negeri Perak

By TARMIZI MOHD JAM

SEMAKIN sah, Ketua Umno Bahagian Parit yang kini Adun Blanja, Datuk Zaim Abu Hassan akan dipindahkan ke Parlimen Parit bagi memberi laluan kepada Datuk Nasharuddin Hasyim bertanding di Dun Bota.

Ini untuk membolehkan Nasharuddin dilantik sebagai anggota Exco Kerajaan Negeri Perak, jika beliau menang dalam pilihan raya umum tidak lama lagi.

Sebelum ini, satu emel yang diterima menyebut pemindahan Zaim bertujuan khusus untuk menyelamatkan ketiga-tiga kerusi yang dikuasai BN itu dari terlepas semula ke Barisan Alternatif.

"Hanya Zaim sahaja yang mampu untuk menyatukan jentera pilihan raya Umno Parit. Jika Che Ri di kekalkan di Bota, dikhuatiri kerusi itu akan terlepas dengan mudah.

"Ketua Pemuda, Ustaz Nizar terpaksa dicalonkan bagi menarik perhatian pemuda untuk bekerja lebih keras mempastikan BN menang. Jika tidak, jentara BN akan tempang," tegas emel tersebut.

Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Ustaz Mohd Nizar semakin hampir dicalonkan untuk bertanding kerusi Dun Blanja bagi mengisi kerusi yang dikosongkan oleh Zaim.

Menurut sumber, Adun Bota kini, Datuk Che Ri Daud terpaksa "direhatkan" atas alasan memberi laluan kepada Nasharuddin bertanding di kerusi itu.

Bagaimanapun, menurut sumber, alasan "memberi laluan" hanya untuk menyedapkan hati para penyokong Che Ri di Bota tetapi hakikatnya ia suatu "penyingkiran" terancang untuk menamatkan karier politik anak Batang Padang itu yang juga Timbalan Ketua Umno Bahagian.

Ketika Adun Bota (1995) yang ditewaskan oleh PKR dalam pilihan raya 1999, Ismail Hasbolah disingkirkan, juga memegang jawatan Timbalan Ketua Umno Bahagian dan kemudiannya dilantik Setiausaha, tidak lama selepas itu.

Ketiga-tiga mereka dijangka akan ditentang calon-calon yang disebut-sebut seperti Dr. Najihah Ahmad (Parlimen Parit - PAS), Kapten (B) Usaili Alias (Dun Bota - PKR) dan Ustaz Ismi Muhd Taib (Dun Blanja - PAS).

Pilihan raya kali ini dijangka sengit dan mampu untuk mengulangi kegemilangan BA 1999, di mana PAS menyapu bersih Parlimen Parit (Ustaz Basir Rahmat) dan Dun Blanja (Dr. Faizol Fadli Muhamad). Sementara KeAdilan menang di Dun Bota (Usaili Alias).

Tiada ulasan: