KLIK JOM FOLO DI SINI

Sabtu, Februari 09, 2008

Blogger KAPAK JANGAK Sedia BERTARUNG Dengan HUSAM Di Mahkamah!

Dato' Husam terpaksa mengambil tindakan undang-undang terhadap pemilik Blog Kapak Jangak bagi menyekat beberapa komen pengunjung yang menjatuhkan reputasi politiknya!

By TARMIZI MOHD JAM

PENGEDALI blog kontroversi Kapak Jangak, Ramli Abdul Halim menegaskan, “no remove, erase, expunge delete and destroy all such defanmataory comments” dalam blognya sebaik memahami kandungan sepucuk surat yang dikirimkan oleh Tetuan Harjinder & Associates yakni peguam yang dilantik oleh Exco Kerajaan Kelantan, Dato’ Husam Musa.

Ramli dalam blognya menegaskan, beliau tidak gentar dengan ugutan itu. Malah tidak akan berganjak sama sekali. Sebaliknya, kalau gendang sudah dipalu, beliau akan membuka silat mengikut rentak.

Surat berdaftar yang diambil tindakan oleh Dato' Husam Musa (Leberlous and remarks agiants YB Dato' Haji Husam bin Musa) adalah berhubung isi kandungan Blog Kapak Jangak yang menyentuh peribadi beliau dan kandungan itu didakwa tersiar pada 24 dan 26hb. Januari 2008.

Mengikut surat peguam tersebut yang sudah diterjemah ke Bahasa Malaysia dan disiarkan sepenuhnya dalam Blog Kapak Jangak, Ramli diberi tempoh 24 jam dari surat diterima untuk membuang, memadam, mengeluar, meniada dan memusnah semua komen-komen, dakwaan-dakwaan dan kenyataan-kenyataan memfitnah yang disiar dalam laman blog tersebut yang menyentuh Dato’ Husam kami secara kekal.

Ramli juga diminta dalam masa 7 hari dari tarikh surat itu, membayar kepada Dato’ Husam berkaitan kerosakan-kerosakan dalam jumlah yang akan dibincang dan dipersetujui, yang sejajar dengan kehilangan reputasi dan pembunuhan peribadi dan politik yang disebabkan oleh komen-komen, dakwaan-dakwaan dan kenyataan-kenyataan yang disiar dalam Blog Kapak Jangak.

Dalam masa 7 hari dari tarikh surat itu juga, Ramli diminta mengeluar dan menyiar permohonan maaf secara rasmi dan tanpa bersyarat kepada Dato’ Husam dalam cara yang dipersetujui di semua suratkhabar dan media utama di Malaysia dengan kandungan-kandungannya perlu dirangka dalam cara yang dipersetujui oleh Dato’ Husam.

Pemilik Blog Kapak Jangak itu juga diberi had masa 7 hari dari tarikh surat dikeluarkan, mengeluar dan menyiar permohonan maaf secara rasmi dan tanpa bersyarat kepada Dato’ Husam dalam cara yang dipersetujui oleh beliau dan menyiarkan juga permohonan itu dalam Blog Kapak Jangak.

Ramli yang pernah mneyewakan permit Mingguan Wasilah kepada Dato’ Husam juga diberi tempoh 7 hari dari tarikh surat; mengeluar satu pengakuan yang tidak boleh diubah lagi dan tanpa bersyarat (kandungan-kandungannya perlu dirangka dalam cara yang dipersetujui oleh Pelanggan kami), untuk mengaku untuk tidak menyebut, mengeluar, mengulang, menyata sama ada secara langsung atau tidak langsung melalui mana-mana jenis media elektronik dan media cetak kepada mana-mana orang atau badan atau orang-orang atau badan pertubuhan mana-mana perkataan, perbuatan, kenyataan, komen, dakwaan dan sebagainya sama ada secara lisan, secara bertulis atau dalam internet mana-mana komen, dakwaan dan/atau kenyataan memfitnah yang menyentuh Dato’ Husam, reputasinya, keluarganya atau kedudukan politiknya.

Bagaimanapun, dalam beberapa reaksi blogger berusia 52 tahun itu, Ramli atau popular dengan nama Meli, menulis balas dan menyatakan kesediaannya untuk bertembung dengan Dato’ Husam di mahkamah.

“Kami telah diarah dan dinasihatkan oleh Pelanggan kami (Dato’ Husam Musa) bahawa kamu mengoperasi, mengurus, mengelola, mengawasi, menguasai dan/atau mempunyai satu laman web secara persendirian atau melalui orang-orang upahan kamu, agen-agen kamu dan/atau pekerja-pekerja kamu di internet yang mempunyai alamat dan diketahui dan dirujuk sebagai http://ramliabdulhalimmelayu.blogspot.com. Kami difahamkan laman web tersebut boleh dibaca oleh semua orang dalam dunia ini.”

Akibat dari itu, menurut surat tersebut, Dato’ Husam yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan yang dipilih, Ahli EXCO Kelantan dan Naib Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan seorang pemimpin politik yang dikenali dan dihormati umum; telah tercemar reputasi politik, awam dan peribadinya dan tercemar nama baiknya dan mendedahkan beliau kepada celaan, kejian dan hinaan dari orang ramai, dari pengundi-pengundi dan penyokong-penyokong politiknya dan dari parti politiknya.

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

I uѕеd to bе suggeѕtеd this webѕitе by waу оf
mу couѕin. I'm no longer positive whether or not this post is written via him as nobody else recognise such detailed approximately my difficulty. You're amazіng!
Thank you!

my ωebsіte ... short term loans

Tanpa Nama berkata...

Do you mind if I quote a few of your posts as long as I provide credit and sources back to
your website? My website is in the exact same area of interest
as yours and my visitors would really benefit from some of
the information you provide here. Please let me know if this
alright with you. Many thanks!

My page - exercises for vertical

Tanpa Nama berkata...

Its such as you read my thoughts! You seem to know a lot approximately this, such
as you wrote the e-book in it or something. I believe
that you simply could do with some p.c. to power the message home a little bit, however instead of
that, that is fantastic blog. A great read. I'll certainly be back.

Stop by my blog post - vertical leap workouts

Tanpa Nama berkata...

Can you tell us more about this? I'd love to find out some additional information.

Feel free to visit my homepage ... exercises to jump higher

Tanpa Nama berkata...

I know this site provides quality dependent articles or reviews and other material, is there any other web site which presents these kinds of information in quality?


my web site ... rednecktube.com

Tanpa Nama berkata...

Hі there, ϳust changed into aωare of your weblog thru Gοogle, and located that it's really informative. I am going to be careful for brussels. I will be grateful in case you continue this in future. A lot of people will likely be benefited out of your writing. Cheers!

My homepage loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

For the reason that the admin of this web site is working, no hesitation very quickly
it will be famous, due to its feature contents.


Feel free to surf to my homepage; cheap car insurance quotes for a week

Tanpa Nama berkata...

Thank you for the auspicious writeup. It in truth was a amusement account it.
Glance complex to more brought agreeable from you!
However, how could we be in contact?

Here is my website - Emergency Plumbers Dublin

Tanpa Nama berkata...

Wow, amazing blog layout! How long have you
been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your website is wonderful, let alone the content!


Here is my page www.bettingsites10.com