KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Februari 04, 2008

SHAHIDAN Mahu RADZI AHMAD Dipecat Macam Anak Badawi PECAT Zaharin Yassin!

By TARMIZI MOHD JAM

SUDAH tentulah Menteri Besar Perlis, Shahidan Kassim berada pada pihak yang menang sekarang. Walaupun Radzi Sheikh Ahmad berjawatan Setiausaha Agung Umno, ini tidak bererti dengan mudah Shahidan mahu melepaskannya begitu sahaja dalam arena politik Umno Indera Kayangan itu.

Radzi kini tersepit dan terjepit. Shahidan mahu pihak yang telah mencadangkan agar beliau dipecat dari jawatan Menteri Besar, dipecat juga daripada Umno. Maknanya, Shahidan mahu Radzi dipecat!
Serangan Shahidan ini begitu tajam dan pedih untuk diterima oleh Radzi. Waima Perdana Menteri (disebut anak Badawi) sendiri, mungkin akan mengambil jalan berdiam diri, setelah melihat "kejantanan" Shahidan mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa.

Berperang dengan Shahidan bermakna anak Badawi menaruh gunting dalam lipatan dan membubuh api dalam sekam. Lambat-laun gunting akan menggodam tuannya, api pula pastinya panas melebur.

Barangkali, Shahidan mendapat ilham dari "kejantanan" Mahathir "menghentak" anak Badawi baru-baru ini. Mahathir sendiri mendakwa terdapatnya perjanjian lisan atau gentlemen's agreement antara beliau dengan anak Badawi tentang usia sepenggal mertua Khairy itu menjadi Perdana Menteri.

Mahathir mahu Najib Tun Razak, yang kini Timbalan Perdana Menteri mengambil-alih tampuk kepimpinan negara.

Sekalipun, Najib menafikan dengan memberi sokongan penuh kepada anak Badawi, ini tidak membawa maksud gentlemen's agreement itu tidak wujud sebelum ini.

Najib tentunya menjawab secara berbudi bahasa, mengikut kempen KeKwa anjuran Rais Yatim. Namun, intipatinya jelas, Mahathir cuba menyampaikan kepada umum bahawa anak Badawi hanya boleh diberi kuasa sepenggal sahaja menjadi ketua nombor wahid negara.

Tanpa berselindung, Mahathir sendiri mengajak pengundi membersihkan "deadwood" atau "tunggul mati" dalam sarang Umno dan BN pada pilihan raya kali ini.

Siapakah "tunggul mati" yang dimaksudkan Mahathir itu?

Tentulah anak Badawi yang amat dikesali Mahathir atas serahannya jawatan nombor satu negara itu kepada suami Jeanne Abdullah . Kini, Mahathir mendesak agar jawatan itu diserahkan kepada Najib Tun Razak...
"Orang yang mahu saya pergi telah mendapat laporan meluas dari media. Jika kita ikut peraturan parti, orang itu patut dipecat. Ada kes precedent di sini bila Zaharin Mohd Yassin (bekas Setiausaha Umno Bandar Tun Razak) mengkritik pemimpin Umno (Perdana Menteri), dia telah ditendang dari parti," kata Shahidan dengan yakin.

Sengaja hulu balang Mahathir itu, memetik dan mengaitkan sebab musabah Zaharin Yassin atau Sang Kelembai dipecat oleh Umno sedikit masa lalu. Isunya kerana menentang dan “menelanjangkan” anak Badawi dalam komentar-komentar pedasnya.

Maksud tersirat MB Perlis itu; apa bezanya kisah Radzi dengan Sang Kelambai yang dipecat itu? Semuanya memburukkan parti. Mengusutkan imej dan mengherotkan sokongan.

Signal Shahidan cukup jelas, agar anak Badawi mengetahui sindir-sinisnya dalam isu kontroversi yang baru dicetuskan bulan lalu. Radzi mahu Shahidan berhenti dari jadi orang nombor wajid di Perlis.

Sang Kelembai dipecat kerana “mengutuk” anak Badawi dalam tulisan dan di luar tulisannya? Radzi yang cuba membuang Shahidan di Perlis, dengan bantuan segala media massa menyebelahinya; takkan anak Badawi tak mahu pecat dia?

Inilah rasanya isu yang cuba ditimbulkan Shahidan.
Sebelum ini, Radzi Sheikh Ahmad telah mencadangkan agar Menteri Besar Perlis itu ditukar kerana menurutnya dia telah membawa perpecahan dalam Umno Perlis. Itu tuduhan Radzi ke atas Shahidan!

Kenyataan ini telah disiarkan oleh semua media dan banyak dipaparkan pada sesawang alternatif. Ia mendapat begitu luas liputan, hingga meletakkan Shahidan dikandang orang salah ketika itu.

Namun, sebagai orang lama dalam politik, Shahidan memujuk scenario yang ada dengan menukilkan janji akan mencalonkan Radzi dan Azmi Khalid bertanding semula di Perlis. Itu haknya sebagai Ketua Perhubungan Umno Negeri, katanya!

Kini, Shahidan mendapat signal, barangkali dari Mahathir agar dia menunjukkan taringnya untuk terus menyanggah anak Badawi yang berlindung di belakang Radzi dan Azmi Khalid. Dulu, tentunya dia bimbang dan takut.

Sekarang, Shahidan kelihatan gagah dan semacam sedang berlawan dengan anak Badawi. Apakah yang Menteri Besar Perlis itu fikir, tidaklah diketahui hingga beliau sanggup meminta agar Radzi dipecat sama seperti Zaharin Yassin dipecat dari Umno dulu.

Makin benarlah dakwaan sekarang, anak Badawi kini sedang rancak untuk "mencantas" suku-sakat Mahathir dari menjadi MB, Adun dan Ahli Parlimen, agar pokok yang ditanam anak Badawi sendiri rendang dan rimbun menyelamatkan politiknya dan menantunya, Khairy Jamaluddin pada masa depan.

Tiada ulasan: