KLIK JOM FOLO DI SINI

Rabu, Jun 03, 2009

Ahmad Awang ibarat Muhyiddin Yassin 'meludah ke langit'

KUALA LUMPUR: Gesaaan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar parti-parti politik tidak menjadikan perbezaan fahaman politik sebagai penghalang kepada usaha membangunkan umat Islam disifatkan Naib Presiden PAS, Ustaz Ahmad Awang ibarat 'meludah ke langit'.

Ahmad berpendapat, sebarang isu yang melibatkan pihak tertentu yang mencabar hukum hakam serta undang-undang Islam adalah berpunca daripada Barisan Nasional (BN).

"Sekarang siapa yang menghancurkan persaudaraan? Setelah 50 tahun BN memerintah, merekalah yang membuka ruang kepada penyokong BN itu sendiri mempertikaikan Islam. Tetapi BN tidak pernah mahu mengakui keselahannya. Apa yang boleh dikatakannya ialah perbezaan politik.

"Daripada dahulu lagi kita memang berbeza politik. Tetapi apa yang pasti perbezaan politik BN berdasarkan perkauman manakala politik PAS adalah Islam. Jadi apabila beliau (Muhyiddin) menyatakan Islam hari ini dipertikai pihak-pihak tertentu, ini kerana BN merupakan pasti perkauman yang tidak mengambil tahu mengenai kepentingan Islam. Apa yang penting bagi mereka ialah kepentingan kaum dalam parti mereka," katanya sewaktu dihubungi.

Ahmad juga mendakwa BN pernah menyekat beberapa agenda dakwah yang ingin dilakukan oleh PAS. Antaranya apabila kelas-kelas pengajian agama dihalang daripada dilaksanakan di masjid-masjid.

Berdasarkan pengalamannya sewaktu bertugas di Pusat Islam, projek mentakmirkan masjid di seluruh negara gagal dilaksanakan apabila mendapat halangan kepimpinan tertinggi negara hanya disebabkan guru-guru agama yang terlibat terdiri dari penyokong PAS.

"Ini merupakan contoh BN tidak membenarkan Islam ini dikembangkan khususnya di masjid-masjid. Jadi apabila ramai yang tidak memahami Islam, gejala sosial serta kerosakan akhlak semakin menjadi-jadi. Jadi, orang bukan Islam juga tidak hormat kepada orang Islam," kata Ustaz Ahmad Awang.

Tiada ulasan: