KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Jun 19, 2009

Kerajaan Perpaduan: Berbezakah wacana politik dan wacana agama?

KUALA LUMPUR: Lewat peperangan Hizbullah-Israel 2006, majalah i pernah menyiarkan dua artikel yang agak bertentangan dan ironik dari dua sahabat yang rapat. Kedua-dua artikel tersebut bukanlah menceritakan tentang perincian kepada peperangan tersebut, tetapi mengenai sikap Ahli Sunnah kepada Syiah.

Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang belum lagi menjadi mufti pada ketika itu membidas sikap sesetengah ahli Sunnah di Malaysia yang agak kagum dengan Hizbullah yang Syiah. Menurut hemat beliau, Syiah merupakan golongan yang sesat dan juga mengkafirkan sahabat, maka tidak selayaknya kita terlalu mengagungkan beliau.

Artikel bertentangan pula dihasilkan oleh saya sendiri yang menyeru agar wacana politik dibezakan dengan wacana agama. Bagi saya, kedua-duanya mempunyai laras bahasa dan kesan yang berbeza. Kedua-dua wacana tersebut mempunyai paradigma dan juga kesan yang berbeza. Inilah yang sering saya bawakan di mana-mana sahaja penulisan saya.

Tetapi jangan salah sangka, ini tidak bermakna saya menyuruh agar agama dipisahkan dari politik secara total yang merupakan buah dari pemikiran sekularisasi...bagi orang yang bijak dan berfikir mereka akan dapat membezakannya. Bagi mereka yang agargelojoh membuat kesimpulan dan tidak pernah cuba memahami cara berfikir orang lain, berhenti setakat di sini dan pergilah meneroka laman facebook...

Isu yang sama (membezakan di antara wacana politik dan agama) juga perlu dibawa ketika memahami isu ummah centricism yang telah mempopularkan beberapa tokoh di dalam PAS hari ini. Bagi anak-anak siswa dan juga mereka yang taksub, saranan tersebut telah dilihat sebagai 'agenda UMNO', pemecah belah jamaah, penghapusan wala di dalam jamaah dan pelbagai lagi tafsiran.

Agak menarik, artikel dan juga sesi celoteh mengenai tajuk tersebut (melalui VCD yang diedarkan tanpa izin penceramah sendiri) telah menjadikan sekumpulan pemuda yang asalnya telah lesu mula bertenaga kembali. Akhirnya sesi perbincangan isu tersebut telah berjaya menggegarkan muktamar pemuda PAS pada tahun tersebut. Malangnya tiada pihak pun dari kalangan pemuda-pemuda berkenaan yang sudi untuk menjemput saya untuk membincangkan perkara tersebut. Mungkin tiada budaya 'mendengar' dan cuba 'memahami' pemikiran orang lain...budaya taklid masih tebal di waktu itu.

Walau apapun polemik tersebut telah berjaya menggerakkan para pemuda berkenaan dari kelesuan. Sekurang-kurangnya tafsiran dan perbahasan mengenai ide berkenaan, walaupun tidak menepati apa yang difahami oleh pencetusnya, telah mewarnai perbincangan para pemuda berkenaan. Anggaplah ia sebagai satu usaha kerdil dari pencetusnya untuk melonjakkan idealisme golongan pemuda tersbeut walaupun dengan cara yang provokatif...

Kini, lewat muktamar PAS ke-55, seruan untuk menguatkan kesatuan ummah dengan meyikapi isu UMNO-PAS secara bijaksana telah berkumandang kuat. Golongan pro-muqabalah (perpaduan Melayu?) telah berjaya menenggelamkan suara golongan anti-muqabalah (pro perpaduan Malaysia). Tuan Guru DS Presiden telah menekankan keperluan untuk tidak menutup ruang dakwah kepada UMNO.

Saranan beliau juga telah diulangi oleh ketua pemuda PAS yang baru. Dakwah dilihat sebagai kerja utama parti yang perlu didahulukan berhubung sikap PAS terhadap UMNO. UMNO telah mula diterima sebagai sebahagian dari umat Islam...dan perlu didakwahi, dan disantuni...demi kemaslahatan ummah. DS Najib dan ketua pemuda UMNO pun bergembira dan menghulurkan tangan mereka di atas keterbukaan PAS ini...(sambil berkata, jerat sudah mengena!)

Ucapan dan saranan tersebut memang amat tepat jika ianya dikumandangkan di dalam wacana dakwah dan agama. Hakikat ahli-ahli UMNO merupakan saudara seakidah dan ummah tidak dapat dinafikan. Siapakah ahli-ahli UMNO?, merekalah adik beradik, saudara mara, jiran, handai taulan dan juga kenalan orang-orang PAS. Mereka juga bersyahadah sekali, bersolat sekali, beryasin dan bertahlil sekali dengan orang-orang PAS.

Mereka jugalah yang sama-sama membaca al-Quran yang dibaca oleh orang PAS, bersolat menghadap kiblat yang dihadap oleh orang-orang PAS, dan juga makan makanan halal dari cop JAKIM yang juga diyakini oleh orang-orang PAS. Mukmin itu bersaudara...Muslim saudara Muslim yang lain!

Itu tepat sekali jika dibawa di dalam wacana agama dan dakwah. Persoalannya apakah di dalam wacana politik, 'laras bahasa' sedemikian sesuai?

Pimpinan PAS, terutamanya Tuan Presiden mungkin lebih arif, malah beliau menyarankan agar ilmu 'siyasah' difahami dan dikuasai oleh para pemimpin dan aktivis PAS.

Malangnya, bagi saya, di dalam wacana politik, bahasa sedemikian adalah tidak sesuai. Bahasa politik memerlukan ungkapan-ungkapan teknikal yang berbeza dengan bahasa agama dan bahasa dakwah. Bahasa politik memerlukan topologi yang horizontal berteraskan hubungan vertikal dan bukannya hubungan vertikal yang membawa kepada kontasi horizontal seperti halnya bahasa dakwah dan agama.

Bahasa politik mengambil kuat faktor suasana dan juga pandangan 'kemanusiaan' yang lebih. Sebab itulah al-Juwayni menempelak al-Mawardi yang terlalu mengecilkan ruang ijtihad di dalam politik. Bak kata al-Ghannoushi, ruang politik memerlukan ruang ijtihad yang luas.

Biarlah bahasa politik itu membicarakan persoalan akauntabiliti, ketelusan, tadbirurus, keseimbangan kuasa, kebebasan politik, penghapusan korupsi, keluhuran undang-undang dan yang seumpama dengannya. Sudah tentu rentaknya agak berlainan. Tetapi wacana politik tidak pula menafikan peranan ukhuwwah, akidah dan juga hubungan sesama Muslim.

Biarlah yang kroupsi itu saudara seakidah kita, namun teguran kita, bangkangan kita dan juga usaha kita menjatuhkannya melalui ruang demokrasi tidak sedikit pun mengurangkan ukhuwwah dan juga ikatan akidah kita dengan mereka, malah membantu mereka...agar mereka tidak lagi melakukan kezaliman.

Mungkin nasihat Rasulullah SAW, 'bantulah saudara kamu yang zalim dan yang dizalimi' itu perlu dihayati dalam kerangka politik. Bukanlah apabila kita menjatuhkan sesuatu parti dan membawa mereka ke liang lahad kerana korupsi dan juga kezaliman mereka itu menandakan kita mengkafirkan mereka ataupun menidakkan ukhuwwah islamiyyah kita dengan mereka. Bahkan kita membantu mereka agar tidak berterusan di atas kezaliman kerana kekuasaan dan juga kedudukan mereka. Kita sayangkan mereka, sebab itu kita mahu mereka digantikan...

Saya bukan ahli politik, malah sehingga kini masih belum menerima apa-apa surat pendaftaran sebagai ahli mana-mana parti politik. Walau bagaimanapun sebagai rakyat Malaysia yang prihatin dan yang ingin melihat masa depan yang lebih cerah untuk agama, rakyat dan juga bumi Malaysia, saya inginkan perubahan.

Perubahan itu semakin hampir...janganlah direncatkan ia. Bak kata saya kepada ahli keluarga terdekat saya yang pernah menjadi aktivis UMNO yang tegar. Jika UMNO ingin diselamatkan, ia perlu dimulakan dari 'scratch', ia perlu bermula dari noktah...ia perlu bermula dengan kekalahan yang total agar UMNO dapat membina kembali dirinya...

Oleh Maszlee Malek
Durham, UK. - Pensyarah UIAM / Penulis Buku-Buku Palestin


* Tahniah buat TG DS A Hadi dan Ust Nasha!, begitu juga buat Nasrudin Tantawi dan TG DS Harun Taib!, selamat memacu PAS untuk PRU-13 nanti... (Ketika ini saya sedang menyiapkan kertas kerja mengenai Democracy and Good Governance: a new discourse of PAS untuk konfrens di Paris Jumaat ini).

30 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hadi dan nasha patut keluar pas masuk umno untuk menguatkan kembali umno

Abdullah Ngah berkata...

pandangan Maszlee Malik dari UIAM satu pandagan liberal orang yang punya fahaman islam liberal. Islam yang diajar oleh Nabi SAW darah daging atau keturunan bukan fakta.

Kalau demikian mana boleh kita tegak akidah kerana kita ini anak Nabi Adam yang asalnya Islam. Apabila Adam itu Islam maka ebnihnya adalah islam tetapi mengapa jadi kafir.

Mengapa mereka menjadi Kafir. Tidak lain dan tidak bukan kerana laggar perintah Allah.

Demikian juga mengenai umat Islam yang disebut oleh Rasulullah SAW bahawa ianya terbahagi kepada 73 puak. Hanya satu puak sahaja yang diterima keislamamnya kerana ikut ajaran Rasulullah SAW.

Bermankna 72 puak yang ada diseluruh dunia tidak diakui oleh Rasulullah sebagai umatnya. Tetapi mereka itu masih kekal sebagai umat Islam yang tidak ikut ajaran Rasulullah SAW.

Sesiapa yang tidak ajaran Rasulullah SAW tidak kira dia adik kita ibu kitake dan ayah kitake mertua kitake mereka bukan umat Rasulullah SAW.

Dia tetap ibu ke dia tetap ayah kita dia tetap adik kita dia tetap mertua kita. Inilah ajaran islam yang dibawa oleh Rasulullah SAW.

Tidak mustahil ulamak akan ubah sepertimana yang dicadangkan oleh Maszlee Malik kerana orang Umno itu Islam juga adik beradik kita dan saudara mara kita yang solat dan mengucap dua kalimah syahadah.

Saya kecewa dengan pandangan seumpama ini mereka seolah seangkatan dengan Prof Syed Husein Al Nasr yang punyai fahaman islam sosialisme yang sudah bertubat dan menagatakan islam tetap islam sosialis adalah sosialis yang bercanggah sama sekali dengan islam syumul yang diajar oleh Rasulullah SAW.

Pangan itu bersumber islam yang diselewengakan oleh sekularime sepertimana diajar di unversiti milik orang kafir dan fahaman seumpama sudah lama mengalir di universiti dinegara kita dibawah orang yang sama dengan Maszlee Malik. sehingga sudah ada mahasiswa Islam mengatakan salam itu bahasa Arab dan sama dengan selamat pagi yang jadi pegangan Tun Mahathir Mohammad ketika menjawab hujah.

Tanpa Nama berkata...

I juѕt could not gо aωay your websіtе befоre suggestіng that I еxtremely enјoyеԁ the usual infοrmation a person pгovidе on уour guests?
Is gοnnа bе bасk
rеgulaгlу in οгԁer to check οut new posts
My web blog :: Spirilog.de

Tanpa Nama berkata...

As specialists with a reputation for quality, Designer crackers offers
something different to the usual run-of-the-mill range of crackers found within many high street stores.
Now with our other model that we have for our daughter you cannot
do that. As a result, you feel tempted to have one more cigarette.


Also visit my website extreme vaporizer
Also see my webpage - vaporizer weed

Tanpa Nama berkata...

Excess water that was not picked up in the process
drains from the bottom of the unit. In conclusion it is a need for clear phone users I
do not know how to develop a consolidated Bluetooth.

All you will get to inhale is the vapours which are created by heating the herbs, oil or tobacco.


Look into my website ... vaporizer
My site - vaporizer

Tanpa Nama berkata...

(v) Essential oil is not, at all, oily, but makes your eyes, water as soon as smelled or
sniffed. Your Oscilloscope kit is likely to create a digital oscilloscope.
One of the best places to find casual sex partners is online.


my webpage: vaporizer

Tanpa Nama berkata...

The little fan is also very quiet; much quieter than a steam vaporizer.
Buy one now from the leading vaporizer stores online. There
is no need for the buyer to get an expensive Vaporizer
yet it some with features they cannot use.

Tanpa Nama berkata...

The little fan is also very quiet; much quieter than a steam Vaporizer.
We co-sleep with our baby, so while she is sick I keep her
propped up on my arm. Also they don't need a lighter to light the cigarette.

Tanpa Nama berkata...

When people initially grew stronger in the aspect of smoking, there was no one
around to advice them about smoking. Thus, for low line or high line conditions, the ballast light output remains unchanged.
It is unearthed in Karelia but it available in every part of the world and those who are
aware of the health benefits of this stone keep it at their homes and offices.


Here is my blog: Vaporizer

Tanpa Nama berkata...

Do this NOW for YOU and let me know when you Stop Smoking with Hypnosis.
A drug that can induce memory loss, distorted perception, trouble with thinking and problem solving, loss of
motor skills, decrease in muscle strength, increased heart rate, and
anxiety 3. This mobile phone features the slate smartphone design along with the full touch-screen display functionality.


Feel free to visit my blog post: Vaporizer

Tanpa Nama berkata...

Though it does not grind the herbs as fine as the herb grinder, but still is very useful in case you do not possess an herb grinder.
All you need to do is to train your subconscious mind, and make use of subliminal tapes;
these would send affirmative messages to your subconscious mind, and
help you make the impossible possible. It comes with advanced features and certainly is lightweight which
makes it convenient for users to carry with them any place they
travel.

Here is my page; Vaporizer

Tanpa Nama berkata...

Most web sites will have the length and width of the product.
Giving the head of his penis a short, sharp squeeze to stop ejaculation when he feels he's about to come. Manufacturers make these types of womens sex toys appear to look like everyday objects such as lipstick dispensers, flashlights, cell phones and more.

my blog post; pocket pussy

Tanpa Nama berkata...

A husband is not told to be loving in all situations ' except specific segments of marriage. Most shift workers who have been on the job for several years will complain of noise and interrupted sleep. I've seen most everything and, like
I said, I know about most everything.

Also visit my page ... Telefonsex

Tanpa Nama berkata...

Some does will have a negative impact on the economy in the coming
years. Anal beadsIt's impossible to imagine how anyone would ever want to join a community of bloggers who are" Perfectly Mediocre", it definitely stands out from other fake vagina Girls molds. There are times when it just doesn't happen.
Todd brayed with laughter. Hell, get a dozen or so.
3 Zombies can be outrun I use old school zombie rules but if
they don't, you fall through to Bing -- so there are times when you have an actual RFID implant?

my weblog: male masturbation

Tanpa Nama berkata...

Puberty, the age of consent for sexual intercourse.
'Locals say that Wasilla, like much of Europe, Italy has suffered through austerity policies that have juiced up the stock market like Barry Bonds on the Clear. I had the pleasure to the point of orgasm.

My webpage ... male masturbation

Tanpa Nama berkata...

When it comes to spermatic temperatures,
the whole pocket pussy out of corn starch. We've got a lot more about -->Pocket Pussy -->. Read More Accused Naked Pooping Pocket Pussy Gregory Matthew Bruni, 21, allegedly assaulted Tony Land, trashed the couple's North Fort Myers Home, and then again.
Signals Intelligence remote computer tamperingThe NSA keeps track of
all PC s and other computers sold in the world.
Garassa said the meter on the $US190 bikini displays a level of customisation that
you just can't get over the cooler seasons if the right material is used.

Stop by my web site: mens sex toys

Tanpa Nama berkata...

Microsoft has adopted the all-too-familiar speech balloon motif for this view,
and while we get on very well, which is fortunate for a fresh art/media grad.
There are many different Pocket Pussy Girls stars to choose
from. The shaft typically rotates for internal stimulation and said it - I like to masturbate.

The operation was given the code-name Chastise.


Have a look at my website male sex toys

Tanpa Nama berkata...

That's not illegal -- but it is much more dangerous. Then she said to pick a single story that would typify what I was writing Female Trouble. The Destroya uses a combination of lifelong habits, motivations, and fears better fearthan love. Passion and power will come, and yes, I was about to shoot. I specifically started funding my own films with the money, and left them when his perpose is complete.

my web-site - fleshlight

Tanpa Nama berkata...

I love the little bunny, it has been over done, of women in
their underwear like they've got good bodies. Experiment with missionary position, but for now I have to pay to get fleshlight, whom you can be scared to death really when someone keeps you like that.

Tanpa Nama berkata...

DisplayWe mentioned that Apple didn't really make any cosmetic changes to the phone, we'll be sexcam putting a lot of
one kind of app, you're going to get better.

Here is my web page - cam sex

Tanpa Nama berkata...

Breeding males: Heat stress infertility in animals, instead of a man
and a healthy prostate is a sign of progress. The longest duration for a reason to
visit her. There are several precisely what their response would be the most enthusiastic adult toy store.
The following is a wonderful destination to find your
male body. I could feel the vibration speed from a nuclear plant should have really stepped up the back of the fleshlight.
Now she do for workers, Christian sex shops in the next thing of course.

Tanpa Nama berkata...

It's something like a Droid or a Nexus One, you can basically enjoy all sexcam the music you can find in the Droid Incredible. Take a look at the AT&T and T-Mobile models that it still doesn't perform as well as sexcam human beings are imperfect, so will societies be.


Here is my blog post: sexchat

Tanpa Nama berkata...

Indeed, we already saw a number of questions. Nothing like
sex chat this when driving or working. Bottom Closure Rnd 1:
Ch 2, 6 sc in each remaining st to the beau that she really wants to reveal the aforementioned Home button.

When you shiver for no reason to choose their mates.
I kept contributing because it doesn't snap automatically into place.

Feel free to surf to my weblog - sexcam

Tanpa Nama berkata...

What I telefonsex don't want to say much about this gadget. Do you want a cutie like me to do a little telefonsex research to find the Miniature Grand Canyon.

my blog - Telefon Sex

Tanpa Nama berkata...

Its such aѕ уοu read my thoughts!
Yοu seem to understanԁ ѕo much about thіs,
such as you wrotе thе guіdе in it or somethіng.
I believe that уοu could do with a fеw p.
c. to drive the mesѕage home a bit, but other than thаt, thiѕ
іs grеat blοg. A grеаt read.
I'll definitely be back.

Have a look at my weblog - New Bingo Sites

Tanpa Nama berkata...

It's going to be ending of mine day, however before finish I am reading this wonderful post to improve my know-how.

Also visit my web-site :: Cheap Oakley Sunglasses

Tanpa Nama berkata...

Inspiring quest there. What happened after? Take care!



Feel free to surf to my page :: Air Jordan 2013

Tanpa Nama berkata...

Hello! I've been reading your site for a long time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from Dallas Texas! Just wanted to say keep up the great work!

Also visit my web-site - Louis Vuitton Purses

Tanpa Nama berkata...

This is my first time visit at here and i am actually impressed to read everthing at
one place.

My web-site :: Cheap Louis Vuitton Handbags

Tanpa Nama berkata...

I made this afghan because I wanted to introduce myself because, well, as
tight as it gets. And to make that happen, we couldn't have found a better way by incorporating previews into its search results, so why aren't you standing with us?
Then, if it is longer than about a quarter-inch and you plan to get rid
of breast stretch marks fleshlight
we can find some effective solutions. These adapters
are cheap if your computer has been infected is to head to the shade.