KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, Ogos 29, 2010

Naikkan harga air: Cadangan Najib bercanggah 'rakyat didahulukan', PAS terus bantah!


Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, PAS terkejut cadangan Perdana Menteri Dato' Seri Najib Tun Razak supaya kerajaan negeri menaikan tarif air dan cukai tanah untuk meningkatkan hasil pendapatan negeri. Tambahan pula tegasnya, cadangan ini dikemukakan ketika rakyat dihimpit dengan kenaikan barang keperluan. 

"Pelik, Perdana Menteri sering melaungkan slogan rakyat didahulukan tiba-tiba beliau kemukakan cadangan itu dalam mesyuarat kewangan negara yang dipengerusikan oleh beliau sendiri," katanya kepada Harakah Isnin lalu.

Katanya, sebagai Perdana Menteri dengan gaji dan elaun yang melimpah ruah, perlu fikirkan bagaimana untuk meringankan bebanan rakyat. Menurut Ustaz Idris, Najib mengambil jalan pintas dengan menaikkan cukai, hapuskan subsidi, GST, saman ekor, menaikan harga minyak. 

Persoalan pokok dalam menyelesaikan masalah kelembapan ekonomi  yang berpunca daripada rasuah, ketirisan, beri kepada mereka yang bukan ahlinya, pentingkan kroni, hak keistimewaan orang umno dakwanya, tidak pernah ada dalam fikiran mereka untuk diperbaiki supaya khazanah negara dapat dinikmati semua rakyat, jelas beliau.

"Bagi PAS cadangan itu hanya dicadang oleh orang yang tidak mengetahui derita rakyat bawahan yang begitu perit, terutama dalam bulan Ramadan ini," katanya.

PAS mengucap tahniah kepada kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim yang bertegas tidak akan menaikkan tarif air, biarpun didesak Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas). Ini katanya, Khalid  bersedia ke mahkamah semata-mata untuk kepentingan rakyat dan memastikan kekayaan Selangor dapat dinikmati oleh semua rakyat di Selangor.

"Rakyat Selangor dapat menikmati air percuma 20 meter padu. Umno melenting kerana memberi air percuma kepada rakyat. kononnya membazir wang negeri. Inilah pemimpin Umno, bukan hendak bagi hak rakyat. Selangor juga menolak cadangan kerajaan BN dahulu untuk mengambil bekalan air daripada Pahang dengan harga RM8 bilion, sebaliknya Selangor akan meneroka sendiri sumber air dengan kos RM2 bilion dan boleh jimat wang rakyat RM6 bilion," katanya.