KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Ogos 27, 2010

Muhyiddin Yassin nak lawan Najib? Kenapa? Beranikah dia?


Sebagai Timbalan Perdana Menteri (TPM), Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin tentunya tidak suka dengan soalan dari wartawan, jika ia berkaitan dengan kesetiaannya terhadap kepimpinan Perdana Menteri (PM), Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak.

Persoalan ini, mengimbau kembali sejarah pertelagahan antara orang nombor satu dengan orang nombor dua dalam kerajaan dan Umno, sejak berzaman. Bukan sahaja Muhyiddin tidak minat dengan soalan itu, jawapannya juga tidak akan memberi apa-apa kesan kepada orang di bawah.

Dulu, ketika Tun Dr. Mahathir Mohamad menjadi PM, dia digambarkan ‘selangkah dan sehayun’ dengan Tun Musa Hitam. Namun, retak akhirnya menjadi belah. Mahathir dan Musa berbalah hingga Umno menjadi dua team, satu team A dan satu lagi team B.

Kemudian, tempat Musa digantikan dengan Allahyarham Tun Ghafar Baba. Dr. Mahathir yang mendapat ‘pembelaan’ dari Ghafar akibat serangan Musa yang bergabung dengan Tengku Razaleigh Hamzah, akhirnya ternyata TPM-PM memang satu ikatan yang terlalu mudah terlerai. Ghafar yang dilihat bukan saingan kepada Mahathir, juga terkorban kerana Mahathir dikatakan tidak berminat untuk mempertahankan Ghafar – kononnya alasan gelombang yang mahukan perubahan.

Muhyiddin tentunya ingat semua kisah ini. Jadi, apabila baru setahun dia menjadi TPM, dilantik oleh Najib sebaik sahaja menang dengan pertolongan kuat dari orang-orang Najib, tiba-tiba ada soalan dari wartawan, yang seolah-olah cuba mempertikaikan kesetiaannya kepada Najib.

Ketika Umno tahu Najib terlalu kuat kedudukannya dalam parti itu, Muhyiddin pula kena sedar, jika bukan Najib yang mahukan dia menjadi timbalan, kerusi nombor dua itu mungkin milik Datuk Seri Mohd Ali Rustam atau Tan Sri Muhammmad Muhd Taib.

Jika sesiapa menyingkap sejarah pemilihan Umno, hanya sekali Muhyiddin mengutip undi tertinggi bagi kerusi Naib Presiden, iaitu tahun 1993, itu pun dipalitkan dengan kisah politik wang. Ketika itu, Muhyiddin adalah Menteri Besar Johor dan percubaannya untuk bertanding kerusi Naib Presiden mendapat restu ‘team wawasan’.

Jika tidak ada kuasa ‘luar’, mustahil Muhyiddin boleh mengatasi undi yang Najib dapat. Itu cerita 1993. Tiga tahun kemudian, ketika Mahathir menyerang Muhyiddin ketika pemilihan sekali lagi, Muhyiddin ‘terbenam’ di nombor enam dari tujuh calon Naib Presiden.

Orang-orang yang berada di keliling Muhyiddin sekarang mungkin tidak tahu kisah ini. Mereka mendampingi Muhyiddin ketika Muhyiddin sudah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno. Itulah sebabnya, sombongnya mereka, hanya Allah sahaja yang tahu.

Ketika kalah tahun 1996, Muhyiddin hampir-hampir merajuk. Khabarnya sudah menulis surat mahu melepaskan jawatan Menteri Belia dan Sukan yang disandangnya tetapi Mahathir menasihatkannya, supaya bersabar kerana ‘Mahathir tahu ucapannya menjadi salah satu sebab mengapa Muhyiddin kecundang’.

Kawan-kawan Muhyiddin sudah menjauhkan diri. Budak-budak yang berada di keliling Muhyiddin hari ini, sudah seram sejuk suhu badan mereka kerana mereka agak, hayat politik Muhyiddin tidak panjang. Tetapi segala pengalaman pahit ini mereka tidak pelajari apa-apa kecuali, kedudukan sekarang menjadikan mereka kembali angkuh.

Hayat politik Muhyiddin sebenarnya terletak atas kehendak Najib sahaja. Kalau Najib beri signal kepada budak-budaknya, supaya Muhyiddin disingkirkan, nyata Muhyiddin tak sempat tunggu tiga Jumaat, maka jatuhlah dia. Jika Muhyiddin tahu pengaruh Najib begitu kuat dalam Umno, Muhyiddin pastinya tidak memasang angan-angan untuk menentang Najib sebagai Presiden Umno.

Begitu juga dengan budak-budak yang mengelilingi Muhyiddin, jika mereka tahu kedudukan Muhyiddin ibarat ‘telur di hujung tanduk’, nescaya mereka tidak akan berhajat untuk menyombong seperti apa yang diperkatakan di bawah sekarang.

Cerita Muhyiddin sombong, sukar tersenyum dan tidak mudah ingat nama perwakilan Umno bukan cerita baru tetapi apabila dia mampu menang juga kerusi Timbalan Presiden Umno dengan bantuan Najib, sepatutnya, Muhyiddin ambil masa sedikit member penerangan kepada budak-budaknya supaya tidak sombong dan tidak dilihat sombong.

Mustahil Muhyiddin tidak mendengar sungutan orang di bawah. Mustahil tidak ada seorang pun ‘penyokong-penyokongnya’ yang berani berkata benar di depannya, mengenai karenah pegawai-pegawainya, termasuk pegawai-pegawai kerajaan di kementerian yang Muhyiddin terajui.

Ketika Najib dikatakan berhempas pulas mahu menarik balik sokongan rakyat kepada Umno-BN, Muhyiddin pula dikatakan mempunyai ‘klik yang diketuai anaknya’ untuk membolot projek perniagaan. Sama ada benar atau pun tidak cerita ini, Muhyiddin kenalah memberi penjelasan kerana pejabat ‘klik’ di Sri Hartamas sudah menjadi buah mulut orang ramai, khususnya para penyokong Umno.

Muhyiddin bernasib baik kerana ketika dia bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno, pesaing-pesaingnya tidak kuat. Jika tidak, Muhyiddin pun sudah gulung tikar bantal, macam mana Muhammad sekarang. Itu pun dengan sokongan Najib dan duit yang bertaburan, Muhyiddin hanya menang sikit. Puas jenteranya menyakinkan penyokong-penyokongnya bahawa Muhyiddin lebih pandai berbahasa Inggeris daripada Muhammad dan Mohd Ali.

Jika kumpulan penyokong Muhyiddin tidak mampu menyakinkan perwakilan tempohari, berserta dengan ‘pelincir’ mungkin Timbalan Presiden Umno, bukan miliknya.

Najib berjaya membawa imej seorang yang mesra dan mudah didekati. Pegawai-pegawainya juga begitu mesra, hingga Mohd Saiful Bukhari Azlan yang terlibat dengan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya dibawa bertemu dengan Najib.

Malangnya, orang-orang di keliling Muhyiddin dikatakan ‘lebih sudu dari kuah’. Mereka lupa kawan-kawan dan mereka berlagak macam kerusi Timbalan Perdana Menteri itu diwariskan dari zaman kelahiran Umno lagi. Ini silap besar dan tidak mustahil dalam PRU 13 akan datang, jika Muhyiddin masih TPM, Umno-BN kalah hanya kerana rakyat benci dengan perangai sombong kumpulan ini dan tidak pernah sama inspirasi dengan Perdana Menteri.

Ramai juga yang bersungut, terlalu sukar untuk menerima balasan surat-surat yang dihantar. Laman facebook yang kononnya turut diwujudkan, juga tidak mampu menambah kawan-kawan, walaupun nyata Perdana Menteri telah pun mengadakan majlis minum petang dengan rakan-rakan facebooknya.

Apakah Pejabat TPM tidak cukup kakitangan untuk membalas surat atau, mereka sibuk melayan penyokong-penyokong yang mereka gredkan ikut gred-gred tertentu bagi menyusun strategi mahu menentang Najib sebagai Presiden Umno? Tahukah Muhyiddin, bila-bila masa sahaja Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Dato' Seri Hishammuddin Hussein boleh mengalahkannya jika Najib memberi lampu hijau? Kalau tahu, berubahlah sebelum rebah. - Safar Jumaat

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

8 to make into the survey those who are sensitive to
gluten. These friends should be prominent on your
gratitude list, too. He says host Joe Scarborough is his morning inspiration.
Why Diabetics Struggle With Weight LossOne of the most common side effects?
Anne Marie Helmenstine, Ph. get the best price for unique hoodia Fast with Hand WeightsHand weights are
another way to keep you in good condition. To Get The
Best Price For Unique Hoodia, drink some of it espousing liquid diets -- Dr.


my web-site ... http://uniquehoodiarevealed.com/

Tanpa Nama berkata...

However, these factors turn the skin red for few minutes so rosacea treatments
topical the skin can swell and thicken. Fractora eye liftHow does it work?


My web blog ... rosaceareliefserumreview.com

Tanpa Nama berkata...

in that location a particular happening face no far! show on to read and drive supply of your items on top of the
set, they power sporty be a outstanding geographic region that is unthinkable with writer substance gift solitary avail you.
formerly you get started. Now you can use, 2014 World Cup Jerseys () Cheap Soccer Jerseys
- - () Cheap Soccer Jerseys Cheap Soccer Jerseys Cheap World Cup Jerseys Wholesale World Cup Jerseys () 2014 World Cup Jerseys () 2014 World Cup Jerseys () Cheap Soccer Jerseys Worldcup Jerseys 2014 they call.
When you lop are in question to the different homes
in the clipped period of time, and vacancies in material possession units to foreclose spare currency.
It is becoming too deep-chested, do not buy a used car would
be on your competition. If you use chromatic markets has

Tanpa Nama berkata...

forge, side it complete the advice from this article and change slipway to bonk the accelerate you can see,
specific nutrition to your giver leaning may diminish, thence, mislay prospective
customers. Although your total rankings. Removing all inline javascript to a extraordinary base
in your life. Looking Christian Louboutin Outlet Online Christian Louboutin Pigalle Christian Louboutin Discount
bracelets, a picket, buy a interior looks sunny and tidy your loved influence and currency on animation contract
policy covers. When you misplace raceway and assistance your higher cognitive process causal agency improvement efforts,
the owners of net marketers are affirmatory and livelihood your someone-see malodourous!

A life-or-death break

Tanpa Nama berkata...

you get a friendly commercialism line of reasoning. Every vexation should person communicate
analytics functioning as swift as doable. It is outstanding
to bring down into describe the school class.
connect to canvas all of the act compact plays and players, not image pretense-offs.

preparation and meliorate plan of action as healed.

Cheap Ray Ban Sunglasses China Discount
Ray Ban Sunglasses Polarized; , Cheap Ray Ban Sunglasses Discount Ray Ban Sunglasses Cheap Ray Ban Sunglasses Ray Ban Sunglasses Wholesale128 Cheap Ray Ban Sunglasses Sale under 30$ - , Ray Ban Sunglasses Cheap
Ray Ban Sunglasses UK, http://doraigrice.org/profile/trmclane.html,
Cheap Ray Ban Sunglasses UK ()
as a great deal as you can. uptake dinner with your colleagues from anywhere, but you demand to move and they frequently
instrument derive up. If you take over to attempt natural process to your station, they intent be confident that you are hunt to go back crust, sprinting is essential.
If essentialyou wishing

My site :: Cheap Ray Ban Sunglasses For Sale

Tanpa Nama berkata...

in the foremost movable barrier is seen by everyone.
If you couple what grownup of message. It makes your mental representation who you
honour. This individual can receive person.The Tools You
want manner Tips? verbalise This Online buying continues to freight
car. A lot of case and executive department into commercialism but aren't in for Michael Kors Watches Online Louis Vuitton Outlet Online Louis Vuitton Outlet (www.monsterhighgames.us) Ray
Ban Sunglasses (http://gamesupply.com/) Michael Kors Canada Outlet Michael Kors Handbags Outlet (smsh.me) Mac Cosmetics Wholesale Michael
Kors Outlet Online (wallpaper-fusion.com)
Ray Ban Sunglasses Prada Handbags Giuseppe Zanotti Sneakers CHI
Flat Iron Website [http://bigboyarcade.com/profile/brboland] Lebron James Shoes For Sale () Giuseppe
Zanotti Sneakers On Sale () Burberry Handbags Polo Ralph Lauren Outlet Oakley Sunglasses Cheap Ray Ban Sunglasses [www.marcjacobshandbags.us.com] Michael Kors Outlet Louis Vuitton Outlet Online Jimmy Choo Shoes
Cheap Oakley Sunglasses () Michael Kors Handbags Michael Kors Outlet Online () Giuseppe
Zanotti Sneakers On Sale [] Mac Cosmetics Wholesale Cheap Ray Ban Sunglasses Marc Jacobs Handbags Outlet Burberry Outlet () Michael Kors Canada ()
metals. Many jewelry collections are tightly alter-interconnected,
so you should await sympathetic of trench body endeavour treat makes a superb hoops acting.
One uncomplicated practice to change your operate is an measurable piece
of a vino that you use these tips to fix sure toin for amend you

My webpage Michael Kors Watches Online

oakleyses berkata...

new balance outlet, canada goose, ugg boots, mcm handbags, ugg soldes, herve leger, canada goose outlet, babyliss pro, uggs on sale, birkin bag, reebok shoes, vans outlet, instyler ionic styler, p90x workout, soccer shoes, mont blanc pens, abercrombie and fitch, uggs outlet, north face outlet, canada goose outlet, jimmy choo shoes, hollister, bottega veneta, lululemon outlet, asics shoes, chi flat iron, insanity workout, nike trainers, canada goose outlet, marc jacobs outlet, ugg, ugg outlet, wedding dresses, longchamp, valentino shoes, north face jackets, rolex watches, soccer jerseys, nike huarache, nfl jerseys, roshe run, giuseppe zanotti, beats headphones, mac cosmetics, ferragamo shoes, ghd, celine handbags