KLIK JOM FOLO DI SINI

Ahad, Ogos 29, 2010

Menolak politik adu domba Umno dalam isu doa khutbah Jumaat di Pulau Pinang


Bahang doa khutbah kedua solat Jumaat kian memakan diri Umno-BN. Langkah awalnya untuk memukul Pakatan Rakyat Pulau Pinang, menyerlahkan lagi politik adu domba mereka. Umno kini benar-benar terdesak, dalam usaha untuk memulih pengaruh mereka di seluruh negara. Sasaran mereka ialah memujuk orang Melayu agar menolak Pakatan Rakyat yang di dalamnya ada DAP.

Sejak DAP berkuasa di Pulau Pinang, pelbagai usaha untuk memburukkan parti itu dilagang ke mana sahaja, walhal dasar-dasar terkini yang diperkenalkan jauh lebih baik dalam membela nasib orang Melayu di negeri itu.

Pengerusi Umno Pulau Pinang, Zahid Hamidi, selepas mesyuarat Badan Perhubungan Umno di Tasek Gelugor pada 19 Ogos mendedahkan kononnya ada khatib di dalam kawasan Parlimen Tasek Gelugor, Permatang Pauh dan Jelutong mendoakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menggantikan doa yang sepatutnya dibacakan kepada Yang di-Pertuan Agong dan Tuan Yang Terutama, Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang.

Oleh kerana yang memperkatakannya seorang menteri, maka akhbar kuasaan Umno-BN terus melaporkan secara bermotif dan besar-besaran. Tajuk utama muka depan, membuktikan niat mereka yang sebenar. Dalam laporan itu, seolah-olah khatib-khatib seluruh negeri telah menerima arahan, menggantikan doa itu kepada doa versi baru untuk Ketua Menteri Lim Guan Eng. Laporan itu ternyata berniat jahat.

Exco Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Abdul Malik Abul Kassim, 20 Ogos lalu telah menafikan dakwaan itu berdasarkan kepada teks khutbah yang dikeluarkan oleh JHEAIPP memang tidak meletakkan nama Ketua Menteri sebagai doa dalam khutbah tersebut.

Dalam sidang media, 21 Ogos pula, sekali lagi Abdul Malik bersama Timbalan Ketua Menteri, Mansor Othman dan Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Dr  Mujahid Yusof Rawa telah memberi amaran kepada Umno supaya tidak menjadikan isu agama sebagai alat untuk meraih sokongan orang Melayu.

Sebenarnya, Umno masih gagal membuktikan ada khutbah yang menggantikan nama Yang di-Pertuan Agong kepada Lim Guan Eng. Serangan Umno bersifat umum, kemudian diperkuat oleh media kuasaan mereka yang jelas membelakangi etika kewartawanan. Mujahid memberi tahu dengan terang, jika doa untuk meminta kesejahteraan, itu adalah "standard" dan tidak boleh diubah kepada nama-nama lain.

Barangkali ada makmum yang salah faham. Jika ada doa yang dibaca secara umum untuk diberikan hidayah, itu tidak menjadi kesalahan kerana ia suatu perkara yang biasa apabila rakyat berdoa untuk diberi petunjuk kepada sesiapa sahaja termasuk Ketua Menteri. Apa yang menjadi isu, Umno telah membesar-besarkan perkataan 'ganti' yang digunakan dan ia satu pembohongan tegar yang sengaja dicetuskan untuk menimbulkan kemarahan rakyat.

Dengan menggambarkan doa kedua bagi khutbah Jumaat itu 'diganti' seolah-olah, semua khatib mendapat arahan dari kerajaan negeri mengeluarkan doa untuk Yang di-Pertuan Agong kepada Ketua Menteri, Lim Guan Eng. Dan itulah tajuk akhbar kuasaan Umno-BN dalam mengadu-domba rakyat dalam isu ini. Meletakkannya pada muka depan, sudah tentu amat berharap, rakyat bangkit marah dan simpati dengan Umno.

Sekali lagi Umno terpukul dengan isu ini. Memang tak logik langsung jika ada arahan berbuat begitu. Tidaklah sebodoh itu, Guan Eng mengizinkan perkara senstitif ini dilakukan. Penghormatan beliau terhadap Islam, dan kefahamanya juga jauh lebih baik dari sesetengah pemimpin Umno. 

Hakikatnya, isu ini membuka pintu perdebatan baru antara PAS-Umno. Tetapi, ilmunya berkembang apabila sirah nabi disusuri semula. Pada zaman Rasulullah SAW Baginda turut mendoakan supaya Allah SWT menurunkan hidayah kepada Sayyidina Umar Al Khattab (belum memeluk Islam) supaya menerima agama Islam.

Sebenarnya tidak salah untuk mendoakan kepada sesiapa, tetapi kita perlu melihat konteks doa itu sendiri, apakah tujuan dan matlamat doa itu.  Pada asalnya di dalam mana-mana khutbah, tidak semestinya perlu menyebut nama sesiapa kerana ia bukan menjadi rukun bagi khutbah. Menyebut nama seseorang di dalam khutbah tidak menjadi satu kesalahan.

Tiada ulasan: