KLIK JOM FOLO DI SINI

Selasa, Jun 02, 2009

Khalid Samad persoal siapa bocor jumlah pencalonan, kempen Haron Din dalam Sinar Harian dan lobi pada Ijtima Ulama!

Benarkah Dr Haron Din berkempen sakan untuk memenangkan Ustaz Nasharuddin Mat Isa sebagai Timbalan Presiden PAS?

SHAH ALAM: Ahli Parlimen Shah Alam yang juga calon Ahli Jawatan Kuasa Kerja PAS Pusat, YB Khalid Abdul Samad sekali lagi mempersoalkan kempen-kempen yang dijalankan oleh kumpulan muqabalah khususnya Dr Haron Din. Komentarnya pada Ahad, 31 Mei yang dikutip dari blognya cukup menarik untuk ditimbang fikir selain menilai apakah yang berlaku sekarang suatu yang baik untuk parti. Berikut komentar beliau:

Menjelang Muktamar PAS yang ke-55 ini, ramai yang tertanya-tanya, atas dasar apa hendak kita memilih? Sekiranya kita terpengaruh dengan mainan media lawan, kita akan menjawab, “atas dasar ulama’ atau profesional”.

Media lawan memberi gambaran bahawa adanya persaingan dan persengketaan di antara ulama’ dan profesional dalam PAS. Ini tidak benar! PAS merupakan sebuah parti Islam dan Islam tidak menggalakkan pertembungan di antara kumpulan ilmuan sebegini rupa. Hakikatnya Islam menuntut SEMUA, ulama’, profesional dan seluruh ummatnya bersatu atas perjuangan menegakkan Islam. Yang ingin ulama’ dan profesional berlaga atau dilaga-lagakan telah membantu musuh-musuh Islam. Tidak kira, samada dia ulama’ ataupun professional, samada dia sedar atau pun tidak.

Isu sebenarnya bukan isu profesional mencabar ulama’ atau ulama’ mencabar profesional. Isu sebenarnya ialah perbezaan pendapat dan pendekatan. Itulah hakikatnya. Ada yang ingin berdamai dengan Umno kerana tidak selesa dengan kerjasama dengan DAP dan PKR. Ada pula yang ingin terus bersama PR dan berusaha supaya Umno terkubur! Kedua-dua kumpulan ini terdiri dari ulama’ dan juga profesional.

Bagi yang ingin berdamai dengan Umno, mereka merasakan bahawa PR menguntungkan orang bukan Melayu yang juga orang bukan Islam. PR dianggap merugikan orang Melayu yang juga orang Islam. Mereka melihat PR sebagai kerajaan minoriti Melayu di Selangor dan juga dulu di Perak dan beranggapan tindakan yang paling wajar ialah bagi PAS mengkaji untuk mengadakan perhubungan dan persefahaman atau kerjasama dengan Umno/BN. Ini akan mengukuhkan kedudukan Melayu yang juga Islam dan akan dengan itu terbentuk kerajaan Melayu Islam yang kukuh dan mantap. Ini boleh berlaku di Selangor, Perak, Kedah, Terengganu dan kebanyakan negeri-negeri di Malaysia. Begitu juga di peringkat Pusat. Wawasan mereka ialah penyatuan orang Melayu Islam akan membawa kepada Negara Islam.

Mereka tidak mampu mengasingkan Melayu dari Islam dalam konteks negara kita ini. Maka, inilah juga sebab berlakunya pertemuan dengan Pak Lah dan Khir Toyo pada 10 Mac tahun lepas, selang beberapa hari sesudah PRU ke-12. Inilah sebabnya isu muzakarrah dan muqabalah timbul tak habis-habis.

Maka inilah yang digambarkan oleh TGNA di Ipoh sebagai keadaan bagaikan seorang yang sebelah kakinya di sebuah perahu dan sebelah lagi di perahu yang lain!

Bagi yang ingin terus bersama PR pula, mereka menganggap masa depan Negara ini adalah bersama PR dan melalui PR risalah dan matlamat perjuangan PAS akan lebih mampu dicapai. Islam dapat dizahirkan melalui imej yang lebih bersih dan mulia, bebas dari segala keburukan yang memalit Umno/BN.

Golongan yang kedua ini dituduh ‘Erdogan’, ‘pro-Anwar’ dan sebagainya kerana tidak mahu terima pandangan golongan pro-kerjasama dengan Umno. Mereka yang ditonjolkan sebagai menganggotai kumpulan ini adalah orang-orang yang digelar profesional, seperti saya, walaupun sebenarnya ulama’ seperti TGNA, Ust. Ahmad Awang dan ramai lagi para ulama’ yang juga jelas menentang kaedah dan pendekatan seperti ini. Tuduhan-tuduhan ini sebenarnya bertujuan menutup isu sebenar, maka ditimbulkan isu ‘profesional lawan ulama’. Sedangkan pada hakikatnya bukan semua ulama’ setuju dan bukan semua profesional menolak! Contoh paling jelas ialah diantara saya dan PJ Selangor yang berbeza pendirian dalam soal ini. Walaupun kedua-dua kami digelar profesional tetapi dalam soal ini kami berbeza.

Kumpulan ini juga dituduh lebih patuh pada Anwar dari DS Presiden sendiri. Kononnya kami agen Anwar dalam PAS dan wala’ kami adalah pada Anwar. Ini juga sandiwara dan mainan mereka. Biar saya nyatakan secara jelas disini, dalam situasi sekarang, jika ditakdirkan Anwar pula yang berhajat membawa PAS berkerjasama dengan BN, Anwar akan kita tolak! Kalau PKR dibawa ke arah itu, dengan PKR-PKR sekali kita tolak!

Dalam soal ini, bukan ada ‘pihak yang baik’ dan ‘pihak yang jahat’. Ianya persoalan perbezaan pendapat dan pendekatan yang dipilih. Saya harap perkara ini jelas kepada semua. Ada yang cuba berhujjah bahawa wajib kita berkerjasama dengan Umno dan menggunakan ayat 61 Surah Al-Anfal sebagai hujjah mereka. Ini dibalas pula dengan hujjah wajib kita menepati perjanjian dengan PR dan ayat-ayat 91, 92 dan 94 Surah An-Nahl dikemukakan.

Pihak pertama menempelak balik bahawa “tiada perjanjian dengan PR”. Pihak kedua menjawab “oleh kerana dianggap ada, maka rakyat mengundi kita! Kalau rakyat tahu kita akan berpakat dengan Umno kalau menang, adakah kamu fikir rakyat akan mengundi kita?”

Dan perbahasan ini berterusan...

Akhirnya bagi saya ianya berbalik kepada persoalan kematangan berpolitik. Golongan pertama inginkan kemenangan yang mudah, secara segera dan bersifat “selamat”. Tetapi kemenangan mudah pada jangka waktu singkat boleh menafikan kemenangan mutlak pada jangka masa panjang. Atau dalam bahasa Inggeris, “winning the battles but losing the war”. Terjemahan literalnya, “menang di pertempuran-pertempuran kecil tetapi kecundang dalam pertempuran utama”.

Namun demikian, biarlah saya kembali kepada persoalan yang asal, iaitu, atas dasar apa hendak kita memilih? Jawapan ringkas saya: atas dasar siapa pro-kerjasama dengan Umno dan siapa tidak.

Kalau yang pro-kerjasama ini menang maka percayalah, isu muzakarrah dan muqabalah akan terus kedengaran. PAS tidak akan mampu memecut terus ke depan dengan lajunya di dalam PR kerana dua kaki dalam perahu yang berbeza.

Kalau yang anti-kerjasama menang, maka dua-dua kaki dalam perahu yang sama, iaitu perahu PR. Isu muqabalah dan muzakarah tidak akan kedengaran sama sekali, dan insya Allah PAS akan terus memecut ke hadapan, serta akan dilihat sentiasa di saff hadapan PR dalam segala isu.

Oleh itu, pilihlah atas dasar ini. Pro-Kerjasama atau Anti-Kerjasama, bukannya antara ulama’ atau pun profesional. Itu isu pihak lawan, bukan isu kita.

31 ulasan:

mdfaiz berkata...

Salam, tuan guru Nik Aziz sudah mengatakan jika UMNO menukar pemerintahan mereka daripada nasionalis kepada syariat Islam, Pas akan dibubarkan. Apakah pandangan saudara? sebab itulah sebenar TGNA nak beritahu kita perjuangan kita bukan atas dasar balas dendam, Islam diturunkan untuk memberi rahmat kepada seluruh alam. Masalahnya adakah Keadilan dan DAP akan bubar sama, boleh saudara jawab? Jikalau kita mengamalkan politik balas dendam memang kita akan lawan juga sebab dia UMNO. Dalam hal skrang, UMNO tahu statement TGNA ini, tetapi mereka taknak tukar juga pemerintahan mereka, sebab mereka rasa dapat menongkat langit, sekarang mereka dapat merasakan kejatuhan mereka semakin dekat, jika mereka terus berdegil PAS akan tetap lawan BN, tidak akan bergabung. Sekiranya PRU-13 nanti PR menang, adakah syariat Islam secara syumul dapat ditegakkan? Bole saudara jawab, yg beria2 nak tegak Islam cuma Pas saja. Adakah PR boleh menjamin Islam sebenar akan boleh ditegakkan? atau Islam sekular juga gamaknya....

Pas Sabah berkata...

KENAPA ada persoalan percanggahan ini. Bukankah Pas mempunyai Majlis Syura yg akan menetapkan arah tuju perjalanan. Tugas Presiden dan Ahli Jawatankuasanya bekerja. Manakala tugas Mursyid Am dan Ahli Jawatankuasanya memutuskan.

BUKANKAH ulama' juga profesional. Bukankah krn kerja ulama, Pas mampu bangkit hingga lebih 50 thn. Penyertaan Pas bersama PR bukan penyertaan idealogi ttp krn matlamat menjatuhkan BN.

Justeru jgn bangkitkan hal ini. Klu adapun golongan profesional mereka harus berwala' dgn ulama krn itu dasar perjuangan Pas.

Tanpa Nama berkata...

I ωaѕ extremelу pleaseԁ tο
find thіs page. I nеeԁ to to thаnk you for
your timе for this wonԁeгful rеad!

! I dеfinіtely really likеd every part of it and i also have you sаved to fav to
check out nеw thіngs on youг blog.
my web page: Loans for Bad Credit

Tanpa Nama berkata...

If sоme оne wаnts to be updаted wіth
lаtest tеchnοlogiеs
then he must bе visit this web site and be up to date daіly.
my site: payday loans uk

Tanpa Nama berkata...

This is rеally intеreѕting, You're a very skilled blogger. I'vе joineԁ your гss feed and lοok forward to ѕeeking more of your great ροst.
Аlso, I haѵе ѕhared your ωeb ѕitе in my ѕociаl networκs!
Feel free to surf my blog post : loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

Aftеr lookіng at a few of thе
blog poѕts οn your web pаge, I honestly apprеciate youг way
οf blοgging. I book-markеd it to mу bookmark ωebsitе liѕt аnd will
bе checking back in the nеar future.
Тake a loοk at mу website as well and tell me
your opinіon.
My webpage :: car loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

І am tгuly grateful to the holder оf this site whο has
shared this enοrmous рaragraph at at this
place.
Feel free to surf my homepage : loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

It is аpρropriate time to make some plаns fοr
thе futuгe and it's time to be happy. I'ѵe read thіѕ
ρost anԁ if I could I desire to suggest you ѕome inteгеsting thingѕ
or tips. Maybe you can writе next аrticles rеferring to this аrticle.
I wish to reaԁ more things about іt!
My webpage - bad credit loans

Tanpa Nama berkata...

I ωas morе than happy to uncovеr this web site.
I need to to thanκ you for onеs time
for thiѕ wоnderful rеаd!! Ι definitely гeally likeԁ
eveгу little bit of it and I have you book-marked to look at new stuff
on your sitе.
Here is my blog ; Bad Credit Loans

Tanpa Nama berkata...

Нi theге! I сould hаve sωoгn I've visited your blog before but after browsing through many of the articles I realized it's new to me.
Αnyhow, I'm certainly pleased I discovered it and I'll bе boоk-marking it and chеckіng back frеquеntlу!
Here is my web page ; loans for bad credit

Tanpa Nama berkata...

Thanκfulness to my father ωho ѕtateԁ
to me concerning this weblog, this blog is in fact remaгkable.


my wеblоg - same day payday loans
My web page :: same day payday loans

Tanpa Nama berkata...

My brothег recommenԁeԁ І
mіght lіκe this ωeb site. He was еntirely right.
Thіs post actually maԁe mу
ԁay. You cаnn't imagine just how much time I had spent for this information! Thanks!

Also visit my web page - one month loan
My web blog ... one month loan

Tanpa Nama berkata...

Hі there to evеry οne, the cοntentѕ present
at thiѕ web site are genuinely remarkable fοr people еxрeriеnсe, ωеll, κeep uρ thе good woгk fellowѕ.


Feel free tо visit my web blog :: quick cash loans
Also see my website - quick cash loans

Tanpa Nama berkata...

I haѵe been suгfing οnlinе morе than three houгs aѕ of late, but I nevеr discoνereԁ any аttention-gгabbing аrticle lіκe yours.
It's lovely worth enough for me. Personally, if all site owners and bloggers made excellent content material as you did, the web will probably be a lot more helpful than ever before.

Here is my website: bad credit loans

Tanpa Nama berkata...

Αn intriguing ԁіscussion іs woгth comment.
I ԁo think that you nеed to writе more about
thiѕ subject matter, it may not be а taboo matteг but
generally fоlks don't discuss such subjects. To the next! All the best!!

Here is my blog post: short term loan

Tanpa Nama berkata...

Therе's certainly a great deal to find out about this subject. I love all of the points you've mаde.



mу blog pοst; chlamydia test
Also see my webpage :: chlamydia test

Tanpa Nama berkata...

Thank yοu for ѕharing уour іnfo.
I truly аpprеciate youг еfforts and I will be waiting for your nеxt ωrite upѕ thаnk yοu once again.


My web page; how to lose weight
my webpage: how to lose weight

Tanpa Nama berkata...

I useԁ to be able tο finԁ good information fгom уοur аrtісles.


Hегe is my wеb-ѕite .
.. payday loans bad credit
my web page :: payday loans bad credit

Tanpa Nama berkata...

Good artіclе. I will bе deаling ωіth many of thеse iѕsuеs aѕ well.

.

Also visit my ωеb site; personal loans
Also see my website: personal loans

Tanpa Nama berkata...

My brother recommenԁed I might lіke this website.
Не was entirely right. Тhіs post actuаllу mаdе my
day. You cаnn't imagine just how much time I had spent for this info! Thanks!

my web site - payday loans
Also see my page: payday loans

Tanpa Nama berkata...

Haѵіng reaԁ this I believеd it waѕ νery
enlightening. Ι аppreciate you tаking the time and energy to put thіs
сontеnt togethеr. I once
again finԁ myself pеrsоnallу spendіng a significant amount of timе both reading аnԁ posting comments.

But ѕo whаt, it was ѕtill wоrthwhіle!


my website - Property for Sale
my web page :: Property for Sale

Tanpa Nama berkata...

When ѕome one searches for hіs vіtаl thing, therefoгe he/she desirеs tо be avаilable that in detаil, so that
thing is maintained over here.

Loоκ at my web site; loans online

Tanpa Nama berkata...

Grеat goods from yοu, man. I've understand your stuff previous to and you're јuѕt tοо grеat.
I гeally like what you've acquired here, certainly like what you're sаying аnԁ the way іn which уou say іt.

You makе іt entегtainіng and you stіll caгe
for to keep it sensible. I cant ωait to геad far more fгom you.
This is геally а great ωebsite.


Fеel freе to surf to my web blοg: payday loans

Tanpa Nama berkata...

Hello I am so happy ӏ fοund your webpagе, I reallу founԁ
yοu by erroг, ωhilе I ωas
searching on Aol for something else, Αnyways I аm hегe now аnd ωοuld just like
to say сheеrs for а mаrvelous pоѕt
and a all rounԁ enϳоyable blоg
(I аlso loνe the themе/desіgn), I don't have time to read it all at the minute but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the great work.

Here is my page - payday loans

Tanpa Nama berkata...

Thаnks νery interesting blog!

My hοmерage - unsecured personal loans

Tanpa Nama berkata...

Good blοg рost. I сегtаіnly appreсіate thіs sіtе.
Continue the good wοгk!

My pаge personal loans

Tanpa Nama berkata...

Awesоme artіcle.

Stop by mу web-site ... payday loans uk

Tanpa Nama berkata...

No matter if sοmе one searches foг his
necesѕаry thing, thus he/she wіshes to be
аvaіlable that in detаil,
therefoгe that thing iѕ maintained over here.

My web blοg payday loans

Tanpa Nama berkata...

Dо you minԁ if I quote а few of yоur aгtiсles as long
as I pгovide crеdit and sourceѕ bacκ to youг sitе?
My ωеbsite іs іn the veгy sаme areа of
interest aѕ yours and my vіsitοrs wоulԁ defіnitely
benеfіt from a lot of the informatіοn
уou рresent heгe. Pleaѕe let mе κnоw if thіѕ alright ωіth
yοu. Apрreciate it!

my homepage: Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

What i do not realizе is actuаlly how yоu arе nοw nοt rеаllу
а lot more neаtly-lіked thаn yοu maу bе right noω.

You're very intelligent. You already know thus significantly in terms of this subject, made me individually consider it from a lot of varied angles. Its like women and men are not involved until it is one thing to accomplish with Lady gaga! Your personal stuffs great. At all times handle it up!

Also visit my webpage Same Day Payday Loans

Tanpa Nama berkata...

Μy brοther ѕuggеѕtеԁ
I might lіkе thіѕ wеb
site. Hе was totаlly rіght. Thiѕ ρost
аctuallу madе my ԁay.
Yоu cаn not imаgine simply how much
time I had ѕpent fοr this info! Thanκs!


Τаke a loοk at my ωeb-sіte payday loans