KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

Bajet 2010 lebih memihak majikan dari membela pekerja - Adun Kota Damansara

KUALA LUMPUR: Presiden Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr Mohd Nasir Hashim menempelak kerajaan BN yang melaungkan kononnya mereka membentangkan belanjawan yang bersifat peduli rakyat, walhal belanjawan tersebut tidak lebih hanya sekadar gimik politik, retorik dan tidak dilaksanakan.

"Ia hanya gimik politik, konon berjiwa rakyat tetapi sekadar sebutan dan tidak dilaksanakan," katanya.

Beliau yang juga Adun Kota Damansara turut menyifatkan Bajet 2010 sebagai tindakan untuk mengubati penyakit masalah ekonomi yang sedia ada tetapi tidak berusaha untuk mengenal pasti serta membasmi puncanya.

Pada masa yang sama, beliau turut menegaskan bajet yang dibentangkan itu tidak membantu masyarakat yang miskin khususnya golongan pekerja.

"Terutamanya golongan pekerja yang memerlukan gaji minima pada tahap tertentu sebaliknya para pekerja asing pula yang mendapat pembelaan," ujarnya.

Dr Nasir berkata, dasar-dasar dalam bajet tersebut juga lebih memihak kepada majikan dan badan-badan korporat menyebabkan golongan bawahan terus-menerus di belakang sekaligus menindas golongan pekerja. Dalam keadaan krisis ekonomi dunia ujarnya, kelompok yang paling merana adalah golongan miskin.

Selain itu, beliau berpendapat apabila negara lebih mengutamakan pelaburan luar, maka kepentingan rakyat negara peringkat bawahan terpaksa dikorbankan. Kerajaan juga tidak membuat pecahan yang lebih mendalam dari segi agihan sumber pendapatan.

Menurut Dr. Nasir, hal tersebut menyebabkan sehingga kini masalah rakyat terutamanya golongan miskin dan pekerja tidak dapat diselesaikan.

"Kita lihat bajet dulu dan sekarang sama sahaja iaitu memberat-beratkan orang-orang kaya," tegasnya lagi.

Jelasnya, Malaysia kini berada pada kedudukan pertama di kalangan negara Asean iaitu negara yang mempunyai jurang penduduk miskin dan kaya yang terlalu jauh.

Dalam satu kajian menggunakan Gini Cohesion, kayu pengukur bagi menilai jarak antara miskin dan kaya baru-baru ini mendapati Malaysia menduduki tempat pertama di Asean dan kedua di kalangan negara Asia.

"Tiada tindakan yang diambil untuk mengecilkan jurang tersebut. Oleh yang demikian, maka tidak hairanlah jika ada yang menyatakan ekonomi negara yang masih bergantung kepada negara eksport luar lebih memihak kepada kapitalis," ujarnya.

Dr Nasir berasa hairan apabila Kerajaan Pusat tidak menggunakan kaedah pertanian sebagai suatu cara untuk berdepan dengan krisis ekonomi.

Tiada ulasan: