KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Oktober 19, 2009

Mahfuz ajak Tee Kiat sokong usul PKFZ

KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar menjemput Presiden MCA, Dato' Seri Ong Tee Keat bersama-sama beliau menghantar memorandum menggesa agar ditubuhkan segera Suruhanjaya Di Raja menyiasat skandal Zon Bebas Pelabuhan Kelang (PKFZ).

"Saya juga akan bangkitkan perkara tersebut dalam sidang Dewan Rakyat yang akan bermula 19 Oktober ini melalui usul supaya ditubuhkan suruhanjaya tersebut dan saya berharap Ong menyokongnya jika usul tersebut diterima untuk dibahaskan.

"Jika usul tersebut tidak diterima, saya akan membangkitkannya melalui ucapan saya dan saya berharap Menteri Pengangkutan itu akan menyokong gesaan saya supaya ditubuhkan suruhanjaya itu," kata beliau.

Mahfuz yakin, Ong sendiri tahu bahawa pasukan petugas khas yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak boleh diharapkan untuk mendedahkan mereka yang terlibat dalam skandal PKFZ.

Mengambilkira perkara tersebut dan kaitan krisis di dalam MCA dengan PKFZ, Ahli Parlimen Pokok Sena itu yakin Ong tidak ada masalah untuk menyokong gesaannya itu.

"Semua orang tahu, pihak yang mendapat untung paling besar dari krisis MCA kini ialah mereka yang terlibat dengan skandal PKFZ.

"Menghambat Ong dari kedudukannya sebagai Presiden MCA amat penting untuk memastikan beliau boleh digugurkan dari jawatannya sebagai Menteri Pengangkutan dan sebab itulah dengan begitu pantas Najib membuat kenyataan yang memperjelaskan keinginannya supaya Ong berundur sebaik sahaja undi tidak percaya dikemukakan terhadap Presiden MCA itu dalam mesyuarat agung luar biasa (EGM) partinya Sabtu lalu," kata Mahfuz.

Ong dilihat menyusahkan Najib dan kerajaannya apabila dilihat begitu bersungguh-sungguh cuba membongkar isu PKFZ.

"Undi tidak percaya terhadap Ong dalam EGM MCA Sabtu lalu sebenarnya adalah penentangan terhadap cara Menteri Pengangkutan itu mengendalikan isu PKFZ.

"Tindakan Ong mengambil PricewaterhouseCoopers Advisory Services Sdn Bhd (PwC) untuk mengaudit projek PKFZ akhirnya mendedahkan kaitan para pemimpin Umno dengan projek itu. Sebab itulah beliau mesti disingkirkan," kata beliau.

Ong juga kelihatan bersungguh-sungguh berusaha menyelesaikan skandal tersebut, termasuk menubuhkan sebuah pasukan khas dan dua jawatankuasa untuk mengemukakan cadangan mengenai skandal PKFZ berdasarkan laporan audit PwC dan melantik Datuk Lee Hwa Beng yang disebut-sebut sebagai tokoh yang bersih dan berterus terang menerajui Lembaga Pelabuhan Kelang (LPK).

Mahfuz tidak menolak kemungkinan wujudnya tangan-tangan gelap Umno di sebalik undi tidak percaya terhadap Ong itu.

"Jangan lupa (Ahli Jawatankuasa Pusat MCA, Datuk) Tee Lian Ker menyatakan bahawa ramai tokoh Umno dan MCA berada dalam "payroll" (Ketua Pegawai Eksekutif Kuala Dimensi Sdn Bhd -KDSB - Datuk Seri) Tiong King Sing," katanya.

Projek PKFZ mencetuskan kontroversi apabila timbulnya pendedahan bahawa kos pembangunannya melambung daripada RM2.5 bilion kepada lebih RM4.6 bilion.

Siasatan awal keatas projek PKFZ mendapati ia terpaksa diselamatkan dengan pinjaman dari kerajaan.

Selain itu juga, siasatan juga mengesahkan kerajaan melalui Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) membeli 404 hektar tanah dari KDSB pada RM25 setiap kaki persegi walaupun harga sebenar dianggarkan RM10 sahaja setiap kaki persegi. KDSB juga dilantik sebagai pemaju PKFZ.

KDSB pula membeli tanah tersebut dari Koperasi Pembangunan Pulau Lumut Bhd (KPPLB) pada harga RM1.9 hingga RM2.9 sekaki persegi. Pengerusi koperasi tersebut ketika transaksi itu ialah Adun Sementa, Datuk Abdul Rahman Palil.

Beliau juga adalah ahli lembaga pengarah LPK dari 1997 sehingga 2003.

Laporan audit yang dikeluarkan pada akhir Mei oleh PriceWaterhouseCoopers (PwC), syarikat yang dilantik LPK bagi tujuan itu, menyebut tentang pembabitan beberapa ahli politik dalam projek berkenaan, yang menurutnya, mungkin menimbulkan percanggahan kepentingan.

Tiada ulasan: