KLIK JOM FOLO DI SINI

Isnin, Oktober 19, 2009

Umno iktiraf Parti Komunis China - Ustaz Idris Ahmad

KUALA LUMPUR: PAS memandang berat tindakan Pemuda Barisan Nasional (BN) dan Liga Pemuda Komunis China (CYLC) akan menubuhkan sekretariat tetap bagi memastikan program kerjasama antara mereka dapat dilakukan secara berterusan seperti dilaporkan oleh sebuah akhbar harian, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

"Kenapa pemimpin Umno/BN bersifat talam dua muka dalam soal hubungan dengan parti komunis. Ketika isu Chin Peng yang hendak dibawa balik ke Malaysia, maka bangunlah hero kampung dusun Sarip Dol sanggup bersingsing lengan kononnya ini penghinaan kepada rakyat Malaysia.

"Kononnya menghina tentera kita yang telah berkorban menentang Komunis.Kenapa Umno/BN tidak dianggap Pemuda BN itu pengkhianat negara kerana mengadakan hubungan diplomatik dengan sebuah Parti Komunis. Kalau diplomatik antara negara bolehlah diambil kira. Sedangkan ini hubungan dengan parti yang menganut ideology Komunis," tegas beliau kepada Harakah.

Beliau mendakwa, Dato’ Hishamudin Hussin yang menjadi Menteri Dalam Negeri adalah orang yang memulakan hubungan dengan Liga Pemuda Komunis China semasa beliau menjadi ketua pemuda.

"Apakah beliau sekarang menjadi pelindung kepada ideologi komunis? Apakah komunis sudah halal untuk bergerak? Apakah komunis tidak lagi menjadi ancaman negara? Apakah komunis tidak mengancam negara apabila berbaik dengan umno?" soal Ustaz Idris.

Khairi Jamaludin ketika ditanya mengenai tindakan Pemuda BN yang mahu menjalinkan hubungan erat dengan Parti Komunis itu, beliau berkata macam Pak Pandir "Parti mereka adalah Parti Komunis, tetapi telah mengalami banyak perubahan, kalau ke China hari ini, ekonomi mereka bukannya ekonomi komunis, sebaliknya ekonomi pasaran".

"Parti komunis di sana adalah sama dengan BN di sini, ia adalah parti pemerintah dan bukannya komunis yang ganas atau membunuh orang dalam hutan," tegasnya.

Mengulas lanjut, Ustaz Idris mempersoalkan bagaimana Khairy cuba memisahkan parti dengan kerajaan yang diperintah oleh Parti Komunis.

"Semacam juga kita hendak pisahkan dasar Kerajaan Malaysia tidak sama dengan Parti Umno/BN. Inilah Parti Umno, parti kelabu asap, orang lain buat khianat negara, Umno buat halal.

"Walhal parti komunis di Beijing merupakan penyokong kuat Parti Komunis Malaya (PKM). Selainkan menyediakan dana, Beijing juga merupakan destinasi latihan buat pimpinan Parti Komunis Malaya. Sah Umno parti cacar marba," tegas beliau.

Tiada ulasan: