KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

Isu "rundingan Umno-PAS" hanya umpan Muhyiddin untuk pecah-belahkan PAS dan Pakatan Rakyat

KUALA LUMPUR: PAS mengingatkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin agar jangan cuba mencari kesempatan untuk memecah belahkan perpaduan PAS dan Pakatan Rakyat, seperti yang dilaporkan dalam sebauh akhbar harian baru-baru ini.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idaris Ahmad menegaskan, Muhyiddin jangan jadi hidung tidak mancung pipi tersorong-sorong untuk memikat PAS.

PAS berpendapat, Umno begitu gelisah apabila melihat parti Islam terbesar di negara ini, semakin mendapat tempat di kalangan orang bukan Islam dan orang Islam, menyaingi Umno yang kini jelas terhakis pengaruhnya di kalangan bukan Islam dan orang-orang Melayu sendiri.

"PAS tidak lagi dipandang sebagai parti yang cauvanis perkauman. Sebaliknya mereka melihat PAS sebagai wadah baru untuk mendapat keadilan di negara ini. Umno sedar bahawa tongkat sakti mereka sudah patah (iaitu pengundi bukan Islam), kerana selama ini Umno hanya boleh bernafas dengan bantuan oksigen daripada balang oksigen pengundi bukan Islam. Sekarang talian hayat itu sudah berpindah kepada PAS dan Pakatan Rakyat," tegas Ustaz Idris.

Sebenarnya, jelas beliau, pengundi-pengundi Melayu di negara ini, terutama generasi muda kini sudah menyebelahi PAS.

Inilah yang menjadi kebimbangan Umno, dakwa Ustaz Idris. Kalau undi Melayu sudah berpihak kepada PAS dan dicampur dengan undi bukan Islam maka sudah tentu ia akan memberi kesan politik yang parah kepada parti terbesar orang Melayu itu.

"Sifir mudahnya ialah kalau Umno kalah yang menggantikan parti itu ialah PAS. Kita menyedari bahawa Umno sedang memanipulasikan isu Melayu dan Islam, kononnya kalau Umno kalah Melayu dan Islam akan hancur.

"Sedangkan apa yang berlaku kemusnahan kepada bangsa Melayu dan Islam adalah angkara perbuatan jijik Umno. Parti yang diketuai Najib Tun Razak itu, tidak boleh tutup bangkai gajah dengan tudung saji, kerana yang menjahanamkan bangsa Melayu dan Islam ialah umno, bukannya perbuatan PAS," tegas beliau lagi.

PAS bersama dengan Pakatan Rakyat, tegas Ustaz Idris sedang mengukuhkan lagi agenda perjuangan rakyat di negara ini sebagai sebuah parti untuk menjadi 'Kerajaan Menunggu'.

Beliau turut memaklumkan, bagi mencapai tujuan itu, satu Konvesnsyen Pakatan Rakyat akan diadakah di Shah Alam Selangor pada 13hb Disember depan.

Tiada ulasan: