KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

1Mlaysia: Mengapa Najib dan Zamry begitu rakus libatkan kanak-kanak sekolah rendah?

KUALA LUMPUR: PAS menyifatkan program kokurikulum Perkhemahan 1Malaysia dengan melibatkan kanak-kanak sekolah rendah seperti yang dianjurkan di Kuala Dipang, sewajarnya tidak mengancam keselamatan dan nyawa rakyat.

Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Zailah Mohd Yusuf menegaskan perkara itu berikutan tragedi jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, Kampar Perak sehingga mengorbankan nyawa kanak-kanak sekolah yang menyertai satu program aktiviti kokurikulum Perkhemahan 1Malaysia anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Kinta Selatan pada malam Isnin lalu.

Tegasnya, jangan menghabiskan duit rakyat semata-mata untuk mengejar kepentingan politik sedangkan kesannya terlalu sedikit jika dibandingkan masalah yang timbul.

"Saya kesal dan sangat sedih kerana jambatan yang dibina itu baru dua minggu siap tetapi telah meragut nyawa kanak-kanak sekolah yang menyertai program 1Malaysia.

"Ini satu tragedi yang tidak sepatutnya berlaku. Saya percaya mungkin ada unsur-unsur rasuah dalam pembinaan jambatan itu yang menyebabkan ia tidak selamat," katanya semasa dihubungi di Parlimen Selasa lalu.

Menurut Zailah, beliau melihat program 1Malaysia yang baru saja dilancar oleh Perdana Menteri seharusnya tidak melibatkan kanak-kanak sekolah. Ini kerana program yang kononnya untuk kebaikan tetapi berakhir dengan air mata.

"Kita minta kerajaan kaji dulu baik buruknya program-program yang dilancar kerana sebelum ini pun program seperti Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) banyak melibatkan kematian," tegas beliau yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang.

Dengan itu katanya, kerajaan perlu memantau soal-soal keselamatan dan matlamat sebenarnya. Sebelum program dilaksanakan terlebih dahulu, lokasinya selamat untuk peserta-peserta terutama anak-anak sekolah.

Tegasnya dalam melaksanakan kempen 1Malaysia sewajarnya tidak melibatkan kanak-kanak kerana mereka tidak cukup mamahaminya lagi.

"Apa makna 1Malaysia, dia tidak faham. Jadi dalam keadaan sekarang satu kajian menyeluruh perlu dibuat untuk dilaksanakan satu-satu program kerana kita tidak mahu seperti dasar Pembelajaraan dan pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

"Yang menjadi mangsanya jutaan kanak-kanak negara ini apabila ia ditukar kembali kepada bahasa asal setelah kerajaan terpaksa menghabiskan jutaan ringgit," katanya.

Beliau berkata, sepatutnya sesuatu dasar yang dibuat itu perlu bertepatan dengan kepentingan dan keperluan rakyat.

Tiada ulasan: