KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

Ketua Pembangkang anggap sistem cukai di Malaysia sudah terlalu usang

KUALA LUMPUR: Sistem percukaian yang diamalkan di Malaysia masih dianggap usang, walaupun kerajaan memutuskan untuk mengurangkan kadar cukai pendapatan individu daripada 27 peratus kepada 26 peratus dengan maksud kadar cukai pendapatan itu kekal kompetitif.

Biarpun dengan pengurangan cukai tersebut membolehkan negara lebih produktif, kadar cukai yang dikenakan ke atas golongan berpendapatan tinggi dan golongan berpendapatan rendah tidak dibezakan.

Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim, berkata kerajaan perlu memikirkan satu sistem cukai yang lebih progresif yang tidak membebankan rakyat berpendapatan rendah, mengurangkan beban kepada kelas menengah dan memberikan sedikit dorongan kepada golongan yang kaya-raya.

"Mengapa tidak boleh kita usulkan supaya dilihat semula beberapa aspek? Umpamanya, kadar maksimum untuk menetapkan percukaian ini adalah RM100,000. Kalau RM100,000 itu sekarang tahun 2009, itu pendapatan golongan menengah atau menengah atas, tetapi kadar itu sama dengan orang yang pendapatannya RM1 juta, RM10 juta atau RM100 juta setahun," kata beliau ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2010, di Dewan Rakyat, 26 Okt lalu.

Tambah Anwar, kerajaan tidak boleh menyamakan golongan menengah yang mempunyai pendapatan RM100 000 dengan yang mempunyai pendapatan RM10 juta setahun, dan ini dilihat agak terkebelakang.

Selain mengurangkan kadar cukai, kerajaan turut menaikkan pelepasan cukai daripada RM8,000 kepada RM9,000, pelepasan dalam bayaran yuran internet, pembelian komputer, dan kenaikan pelepasan caruman KWSP.

Bagaimanapun, Anwar berpendapat dari potongan ini, iaitu RM500 juta, hanya 20 juta atau mungkin 15 juta rakyat mendapat habuan masing-masing, dan dalam memberikan faedah begitu, kerajaan sekaligus mengenakan caj perkhidmatan untuk pemegang kad kredit utama sebanyak RM50 dan RM25 untuk kad tambahan yang terpaksa dibayar jutaan orang dan pendapatannya RM400 juta.

Justeru, kata Anwar biarpun bajet tersebut berbunyi agak meyakinkan, tiada langkah-
langkah yang cukup meyakinkan untuk memacu pertumbuhan dan menyelamatkan negara daripada arus yang ternyata mundur.

"Atas sebab itu saya meminta rakan-rakan untuk melihat ucapan bajet ini berbanding dengan belanjawan beberapa tahun yang lalu. Jika kita lakukan yang sedemikian,
selalunya kebijakan ekonomi dan langkah fiskal yang diumumkan itu mengenalpasti
permasalahan global, regional, dan beberapa masalah yang dihadapi dalam negara dan langkah-langkah yang boleh membantu mengangkat semula daya tahan dan upaya saing negara kita," kata Anwar lagi.

Tiada ulasan: