KLIK JOM FOLO DI SINI

Khamis, Oktober 29, 2009

PAS perlu tegas isu Kerajaan Perpaduan atau UG - Dr Dzulkifli Ahmad

KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Pusat PAS diminta mengambil tindakan tegas terhadap pemimpinnya yang didapati mencetuskan konflik dalaman parti, termasuk dalam isu kerajaan perpaduan dengan Umno.

"Kalau kita berani dan tegas membuat keputusan dan mengambil tindakan, masalah ini akan dapat diselesaikan secara tuntas.

"Dan dengan sendirinya cakap-cakap tentang EGM (muktamar khas) tidak lagi berbangkit, kerana yang pentingnya matlamat itu tercapai," kata seorang ahli jawatankuasanya Dr Dzulkefly Ahmad.

Beliau diminta mengulas sama ada mesyuarat khas jawatankuasa pusat PAS dan pesuruhjaya negerinya malam ini dapat menyelesaikan krisis dalaman berpanjangan parti itu, terbaru dalam isu "dua tiga kerat pemimpin bermasalah" yang ditimbulkan mursyidul amnya Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Dr Dzulkefly berkata, walaupun ketegasan jawatankuasa pusat PAS mungkin boleh menyebabkan perasaan tidak puas hati, ia mesti diteruskan demi kepentingan parti.

"(Perasaan tidak puas hati) itu tidak menjadi perhitungan kita. Yang penting, parti mesti berada dalam keadaan baik,” kata ahli parlimen Kuala Selangor.

Ditanya sama ada konflik dalaman PAS sentiasa berpanjangan ekoran tiadanya ketegasan presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang menguatkuasakan keputusan mesyuarat, Dr Dzulkefly enggan mengulas perkara itu.

Malam ini, PAS mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan isu "beberapa kerat pemimpin bermasalah" berhubung isu kerajaan perpaduan yang dibangkitkan Nik Aziz dalam blognya Khamis lalu.

Nik Aziz, juga menteri besar Kelantan, yang asalnya dilaporkan "keberatan" untuk hadir – kerana DUN negeri masih bersidang – kini mengubah pendiriannya untuk berdepan dengan jawatankuasa pusat dan barisan pesuruhjaya negeri di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur.

Tiga pemimpin PAS yang dipertikaikan Nik Aziz di blognya itu: timbalan presiden Nasharuddin Mat Isa, setiausaha agung Datuk Mustafa Ali dan pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Dr Hassan Ali.

Ketua Pemuda PAS Nasruddin Hassan pula berkata, dalam mesyuarat malam ini, beliau akan mengusulkan agar lembaga displin – yang dipengerusikan naib presiden Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man – diaktifkan sepenuhnya bagi menangani pihak yang mencetuskan masalah dalam parti.

"Ia melibatkan isu-isu perbalahan di luar (parti), cara mengendalikan maklumat parti, mendedahkan minit mesyuarat parti, tuduh-menuduh dalam media.

"Misalnya tuduh sesuatu pihak ini pro-Umno, mestilah ada bukti. Kalau tuduhan tanpa bukti, boleh menyebabkan prejudis sesama sendiri," katanya ketika dihubungi hari ini.

Beliau juga berpendapat, jika parti sentiasa mengadakan perbincangan, setiap isu dalaman dapat diselesaikan dengan mudah.

"Boleh selesai. Konsep syura (bermesyuarat) itu telah menjadi prinsip kita. Selama ini, yang tidak selesai itu sebab tidak bermesyuarat," katanya.

Ditanya tentang sejauh mana Abdul Hadi boleh bertegas dalam menguatkuasakan keputusan mesyuarat, Nasrudin tidak menjawab secara jelas, sebaliknya berkata:

"Ini berpunca daripada diri sendiri. Jangan biarkan masalah berlarutan. Ia terpulang kepada disiplin dalam parti.

"Kita minta pimpinan tidak menggunakan media (bertelagah)."

Sementara itu, seorang lagi ahli jawatankuasa pusat PAS Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata beliau akan mendengar sendiri penjelasan daripada Nik Aziz pada mesyuarat malam ini.

"Perkara ini memerlukan penyelesaian segera, dengan mendengar penjelasan sendiri daripada pihak yang menyatakan berlaku beberapa perkara terhadap tokoh-tokoh tertentu.

"Jadi malam ini kita akan dengarlah. Selepas itu kita berikan pandangan kita,” katanya selepas mesyuarat exco kerajaan negeri petang ini di Kuala Lumpur.

Mengulas isu muktamar khas seperti desakan awal Nik Aziz, pesuruhjaya PAS Kedah berkata:

"Tok Guru (Nik Aziz) beri pandangan. Bukan kata beliau paksa. Beliau sayang kepada parti. Saya bersetuju dengan Tok Guru yang menyatakan 'saya siram, saya dah membajai, dah pagarkan PAS ini ibarat kebun'.

"Jadi kalau ada yang merosakkan tanaman, maka beliau bimbanglah. Itu persepsi beliau.”

Azizan berkata beliau tidak nampak jalan bagaimana muktamar khas boleh diadakan dan berhubung isu apa ia perlu dibuat.

Tambahnya, jawatankuasa sisplin dan biro politik sudah boleh menyelesaikan masalah dalaman parti.

"Tetapi kalau berlarutan mungkin adalah wajar (diadakan). Masalah itu berlarutan ke, masalah serius ke, kita akan tengok masalah kita malam ini,” katanya.

"Saya secara peribadi, sebagai ahli jawatankuasa, (masalah) tak seteruk yang digembar-gemburkan oleh media dan akhbar. Mungkin benda itu maksud lain, dilaporkan lain. Tafsiran berbeza."

Ditanya sama ada mesyuarat khas nanti boleh menyelesaikan isu ini dengan tindakan displin diambil kepada individu terbabit, Azizan berkata:

"Saya tidak nampak masalah disiplin, yang saya tahu ada pandangan yang berbeza. Salahkah pandangan berbeza?"

Tiada ulasan: