KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 23, 2009

GEMPAR: Video seks amat "pedih" ditonton dimainkan di perbicaraan rasuah Jamaluddin dan Osman Jailu

IPOH: Perbicaraan kes rasuah membabitkan dua bekas ahli majlis tertinggi PKR Perak hari ini memperlihatkan tayangan video yang menunjukkan dua lagi rakan yang dituduh melakukan hubungan seks dengan pelacur daripada China.

Video tersebut menunjukkan bekas ahli majlis Perak Tengah, Zul Hasnan, 45, dan ahli perniagaan Fairul Azrim Ismail, 31 sedang melakukan hubungan seks dengan perempuan-perempuan tersebut.

Ianya telah dirakam dengan menggunakan kamera bersaiz kecil di sebuah apartment di Batu Feringgi, Pulau Pinang, oleh ahli perniagaan Mohamad Imran Abdullah, 34, yang telah bertindak sebagai 'ejen provokasi' untuk SPRM.

Dewan mahkamah telah diperintah untuk dikosongkan oleh Hakim Mahkamah Session Azhaniz Teh Azman Teh berikutan bantahan daripada Ketua Unit Pendakwaan SPRM Datuk Abdul Razak Musa.

Peguam pembela Surjan Singh telah membantah arahan tersebut.
"Jika kamu mahu menari, menarilah dengan betul" katanya kepada Abdul Razak.

Hakim Azhaniz Teh berkata beliau tidak ragu-ragu untuk membenarkan pihak media untuk turut menonton video tersebut tetapi menambah dengan berkata adalah lebih baik jika ianya diputuskan sendiri oleh pihak tertuduh.

Peguam S. Muthu, yang membela Zul, kemudian bertanya kepada tertuduh. Zul, sambil tersenyum berkata dia lebih selesa jika mahkamah dikosongkan semasa tayangan video itu.

Para peguam kemudiannya mengakui bahawa video tersebut 'amat pedih' untuk ditonton. Zul, kata mereka, dilihat memeluk perempuan China itu pada mulanya, sebelum kedua-duanya beredar ke tandas dan berbogel. Mereka kemudiannya dilihat melakukan hubungan seks di atas katil.

Sebelum itu, perkara lain yang dibangkitkan didalam perbicaraan hari ini adalah berkenaan wang RM5,000 yang bekas orang PKR Jamaluddin Mohd Radzi, 52, dituduh menerima dipejabatnya didalam bangunan SUK pada 14 Ogos tahun lalu, telah diberi sebagai "derma', bukannya 'merasuah', dan untuk kegunaan pada pilihanraya kecil Permatang Pauh.

Dalam keterangannya, saksi keenam pihak pendakwaraya Mohamad Imran Abdullah, 34, memberitahu mahkamah bahawa beliau telah memberitahu Jamaluddin bila bertemu dengannya hari itu yang beliau membawa bersamanya sedikit 'sumbangan'.

Mohamad Imran, sebagai ejen provokasi kepada pihak penyiasat, berkata bahawa Jamaluddin telah bertanya untuk apa tujuan 'sumbangan' itu.

Beliau berkata seorang lagi tertuduh, ahli politik PKR dan juga bekas ahli dewan undangan negeri Usaili Alias, yang berada bersama mereka di dalam bilik tersebut, telah memotong dengan berkata: "Ianya untuk Permatang Pauh."

Apabila Abdul Razak daripada SPRM menyoal beliau tentang kegunaan sebenar wang RM5,000 itu, Mohamad Imran berkata: "Pada saya, wang tersebut adalah untuk membantu pilihanraya kecil Permatang Pauh dan juga untuk membantu saya mendapatkan projek di Seri Iskandar."

Hakim Azhaniz Teh kemudiannya mencelah dan bertanya, "Pada awak? Awak berkata bahawa ini adalah 'pada awak'?"

Mohamad Imran mengangguk dan berkata, "Ya, pada saya. Pada saya, wang tersebut untuk Permatang Pauh dan projek."

Mahkamah juga menyaksikan rakaman video kejadian tersebut di pejabat Jamaluddin pada 14 Ogos, yang telah dirakam menggunakan kamera bersaiz kecil pemberian SPRM kepada Mohamad Imran.

Rakaman tersebut menunjukkan Mohamad Imran menyerahkan wang RM5,000, kesemuanya terdedah, kepada Jamaluddin yang tidak mengambil wang tersebut.

"Dia memberitahu saya supaya menyerahkan wang tersebut kepada Usaili, yang telah mengambilnya dan menyimpan didalam poket," tegas Mohamad Imran.

Jamaluddin, bersama-sama Mohd Osman Mohd Jailu, 57, dan tiga lagi, Usaili, 56, bekas ahli majlis bandaran Perak Tengah Zul Hasnan, 45, dan ahli perniagaan Fairul Azrim Ismail, 31, menghadapi beberapa pertuduhan rasuah di atas cadangan projek pembangunan bernilai jutaan ringgit di Seri Iskandar.

Juruteknik Perbadanan Kemajuan Perak, Ruslan Sahat yang juga didakwa bersama-sama kumpulan ini pada mulanya tetapi pertuduhan keatasnya telah digugurkan selepas kematiannya Ogos lalu.

Sementara itu, mahkamah juga menayangkan dua lagi rakaman yang menunjukkan wang, di dalam jumlah yang berasingan, RM5,000 dan RM10,000 diserahkan kepada Mohd Osman, yang juga meminta supaya wang-wang tersebut diserahkan kepada Usaili.

Satu lagi kejadian berlaku di Aquarius Coffee House, Hotel Summit di Bukit Mertajam pada 16 Ogos, 2008 bila kelihatan Mohamad Imran menyerahkan wang RM5,000 kepada Mohd Osman.

“Mohd Osman lihat wang tersebut dan meminta supaya ianya diserahkan kepada Usaili, yang menerimanya,” kata Mohamad Imran yang menambah bahawa wang tersebut adalah untuk membantunya mendapatkan projek di Seri Iskandar.

Didalam kejadian yang lain pula, pada 19 Ogos di restoran Kluang Station Ipoh, Mohamad Imran telah menyerahkan sebuah beg kembara yang mengandungi RM100,000 kepada Mohd Osman.

Didalam video tersebut, mahkamah menyaksikan Mohamad Imran membuka zip beg tersebut sambil mengadap kepada Mohd Osman.

"Saya kemudiannya menutup beg itu dan menolaknya kearah dia tetapi dia memberikan isyarat kepada saya supaya memberikan kepada Usaili," kata Mohamad Imran.

Usaili, tambahnya, mengambil beg tersebut dan menyimpan disebelahnya.
Pegawai pencegah rasuah kemudiannya memasuki tempat tersebut lalu menahan Usaili dan Mohd Osman, begitu juga Ruslan yang berada didalam restoran tersebut pada hari itu.

Didalam rakaman yang lain kemudiannya, mahkamah telah menyaksikan Mohamad Imran juga menyerahkan RM2,000 kepada Ruslan di Apartmen Sri Sayang, Batu Feringgi, Pulau Pinang pada 14 Ogos, 2008.

Pertemuan hari itu telah diaturkan oleh Mohamad Imran, yang juga telah mendakwa diminta membawa bersamanya tiga orang rakyat China.

Zul, Fairul Azrim, Ruslan dan pegawai SPRM (BPR pada ketika itu) Norliza Musa, yang menyamar sebagai teman wanita Mohamad Imran, juga hadir pada pertemuan tersebut.

Perbicaraan akan disambung lagi esok untuk menyoal balas Mohamad Imran.

Tiada ulasan: