KLIK JOM FOLO DI SINI

Jumaat, Oktober 23, 2009

Ustaz Idris Ahmad sanggah Dr Aziz Bari kritik kepimpinan PAS

SAYA hormat beliau sebagai seorang yang hebat dalam bidang perundangan. Beliau yang hanya sebagai ahli akademik tidak sama dengan orang yang duduk di medan perjuangan. Melabelkan seorang dalam kepimpinan PAS ada yang pro umno adalah tuduhan yang berat.

Apa asas beliau mengatakan pimpinan PAS pro Umno (lihat akhbar Sinar Harian 19 Oktober 09). Adakah semata-mata kerana buat rumah terbuka orang Umno datang maka orang ini dianggap pro Umno.

Kalau tuduhan itu tidak ada fakta yang kuat, amat malanglah sebagai seorang ahli akademik. Perlu diingat PAS sebagai sebuah parti yang besar dan matang dalam sepak terajang politik, pernah berada di dalam Kerajaan Persekutuan (BN) dan pernah hanya menang satu kerusi parlimen sahaja dalam pilihan raya umum.

Sebagai parti yang dihormati oleh kawan dan lawan, parti yang ada prinsip, yang tidak pernah hanyut oleh suasana dan keadaan. Setiap perubahan yang hendak dibuat kita mengambil kira aspek hukum yang dipandukan kepada Al-Quran, Hadis, Ijma’ dan Qias.

PAS bukan parti yang ikut suasana dan peralatkan agama untuk kepentingan politik. PAS tidak pernah khianat kawan dalam apa keadaan sekalipun. Prof Aziz boleh lihat tidak ada dalam sejarah PAS meninggalkan kawan dalam apa-apa keadaan.

Kalau Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang gila sangat dengan Umno, kenapa beliau menolak awal-awal lagi pelawaan Dato’ Seri Abdullah Badawi membentuk kerajaan bersama Umno selepas PRU 2008.

Kalau Presiden PAS itu gila sangat dunia, beliau tidak korbankan Ijazah Sarjana (MA) di awal tahun 1970-an. Kalau beliau hendak dunia lebih baik beliau menjadi ahli akademik, waktu itu berapa orang sangat yang ada kelulusan MA di negara ini.

PAS bertahalluf dengan parti yang berlainan ideologi adalah hasil ijtihad ulamak PAS yang bersandarkan hukum. Untuk pengetahuan Prof Aziz bukan senang hendak meyakinkan penyokong PAS berkenaan dengan tahalluf politik dengan bukan Islam.

Bukan senang hendak menyuruh ahli PAS memangkah DAP, kerana selama ini PAS telah diajar tidak boleh menyokong calon bukan Islam. Orang yang membuat kertas kerja tahalluf ini ialah Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan dibawa ke dalam Majlis Syura Ulama dan diluluskan.

Begitu juga ketika PRK Bukit Selambau, Kedah kerana sudah ada di kalangan mereka yang tidak mahu membantu calon PKR dalam pilihan raya kecil tersebut kerana calon bukan Islam. Tuan Guru Presiden terpaksa dua kali mengadakan perjumpaan dengan petugas di PRK Bukit Selambau.

Dalam isu politik di Selangor seolah-olah Presiden berdiam diri, adalah suatu tanggapan yang tidak betul. PAS ada cara tersendiri dalam menyelesaikan masalah ini. Kita tidak perlulah memberi tahu kepada Prof Aziz apa yang kita buat.

Sepatutnya Prof Aziz kena tanyalah kepada orang yang berkenaan, jangan kumpul maklumat berdasarkan blog semata-mata. Kita tidak menggunakan media Umno, untuk menyelesaikan masalah parti dan Pakatan Rakyat. Bila musuh pernah ehsan dengan PAS dan Pakatan Rakyat, kenapa hendak mendedahkan hal keluarga dalam media.

Bukan senang untuk mentadbir sebuah parti politik yang berbagai ragam. Mentadbir parti PAS bukan mentadbir sebuah fakulti di universiti. Ini kerana mentadbir pensyarah yang makan gaji, walaupun pelajar bodoh atau tidak lulus periksa, gaji dan pangkat tetap naik.
Berbeza dengan memimpin PAS, kalau kalah dalam pilihan raya maka akan dituduh pro Umno, otak tertutup, ulama tidak bijak berpolitik dan segala macam yang tidak sedap didengari.

PAS adalah sebuah gerakan ummah yang ahlinya berbagai ragam manusia dan pemikiran. Berapa banyak mereka yang tewas dalam memimpin PAS, akhirnya terpaksa berundur dari perjuangan. Ini kerana tidak tahan dengan tekanan, masalah peribadi, kekangan kewangan dan ada yang melompat ke dalam Umno kerana hendak berjaya dengan cepat.

Menuduh Presiden PAS dan beberapa orang pimpinan PAS yang pro Umno, adalah satu tuduhan yang berat. Ingat kalau dakwaan ini tidak benar, ia akan memberi kesan di hari akhirat nanti.

Kalau ada dakwaan bahawa Presiden PAS sokong Umno dan menjadi ejen Umno, sila kemukakan dengan bukti. PAS adalah sebuah parti yang berdisiplin dan ada jawatankuasa tatatertib yang boleh mengambil tindakan kalau ada laporan yang berupa pengkhianatan terhadap parti.
PAS pernah mengambil tindakan kepada bekas Yang Dipertua PAS, Dato Mohd Asri Haji Muda pada tahun 1983 kerana melanggar tatatertib parti.

Sebagai seorang Prof dan ahli akademik janganlah mengambil data di tepi jalan yang tidak ada kesahihan. Biarlah tuduhan ini dibuat oleh mereka yang tidak bergelar Prof. Memanglah menjadi ahli akdemik senang membuat hipotesis daripada bilik berhawa dingin.

Tetapi menjadi ahli politik pembangkang, berat lagi mata memandang maka berat lagi bahu memikul.

Kita janganlah menjadi penganalisa politik yang tidak terjun medan, waktu kalah semua hendak menuding jari. Sewaktu menang di tujuh PRK tidak ada pula komen mengatakan pimpinan PAS cerdik, apabila kalah semua tuduhan dihamburkan.

Prof Aziz tahu atau tidak keadaan demografi Bagan Pinang. Beliau pergi atau tidak ke kawasan pilihan raya tersebut? Berjumpa atau tidak dengan pengundi Bagan Pinang? Tahu atau tidak berapa ahli cawangan PAS dan dan ahli umno di kawasan itu?

Keadaan di Bagan Pinang, kalau Prof Aziz bertanding pun akan kalah. Dalam politik ini kita tidak boleh bergantung kepada undi ayunan semata-mata. Ia perlu juga kepada kekuatan asas parti.

Jawatankuasa PAS Pusat telah membentuk jawatankuasa post mortem yang dipengerusikan oleh Haji Mohamad Sabu. Post Mortem yang dibuat oleh PAS lebih hebat lagi daripada setengah kajian-kajian yang dibuat.

Ini kerana kajian PAS lebih mendasari hingga ke akar umbi. Sebab itu tidak perlulah kita menyalahkan sesiapa pun dalam hal ini. Tengok dulu post mortem. Memang sedap mengkritik seperti penonton bola untuk mengkritik pemain yang berada di tengah padang bola sepak.

Tetapi betapa peritnya mereka yang berada di tengah padang. Allahlah yang Maha Mengetahui. Hendak memberi markah siapa pemimpin PAS yang layak memerintah adalah mudah, belum tentu kita boleh berjuang sepanjang nafas mereka yang memimpin PAS sekarang.

Ditulis Oleh USTAZ IDRIS AHMAD pada Kolumnya di Harakah
Ketua Penerangan PAS Pusat

Tiada ulasan: